« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۴۰۷۸
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰
گیاهان دارویی؛
مصرف بامیه باعث بهبود اختلال و التهابات گوارشی نظیر زخم و ورم معده، روده تحریک‌پذیر و سایر مشکلات دستگاه گوارش می شود.
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیرمسعود طایفه سلطانخانی:فیبر موجود در بامیه به حفظ قند خون كمک می كند؛ بدین ترتیب كه سرعت جذب قند را كاهش می دهد، پس برای افراد مبتلا به دیابت مفید است.

فیبر موجود در گیاه بامیه به کلسترول موجود در غذا چسبیده و از جذب شدن آن توسط سلول های بدن پیشگیری می کند. همچنین به دلیل دارا بودن بامیه از مقدار کافی پتاسیم، برای بیماران مبتلا به فشار خون خوراکی مفیدی محسوب می گردد. افرادی که دچار چربی خون و فشار خون بالا هستند بهتر است بامیه را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

موسیلاژ(یک نوع فیبر) موجود در بامیه به كلسترول غذا متصل شده و جذب آنرا كاهش می دهد. همچنین باعث دفع سموم از بدن می شود. اثر بامیه دركاهش كلسترول خون، یكی از خصوصیات بسیار مفید این سبزی است زیرا مثل داروهای كاهنده كلسترول اثرات جانبی ندارد.
بسیاری از متخصصان معتقدند كه بیشتر بیماری ها از روده شروع می شوند. فیبر موجود در بامیه با جذب آب كافی، از بروز یبوست جلوگیری كرده و ابتلا به بیماری هایی چون بواسیر و دیورتیكولیت* را بشدت كاهش می دهد.

بامیه سرشار از فولات و آهن است و بنابراین مصرف آن برای رفع کم خونی مفید می باشد. مواد مغذی و ویتامین های موجود در بامیه به طور کلی باعث افزایش قوای جسمانی بدن می شود.

معمولاً برای افزایش حجم مدفوع و رفع یبوست،مصرف سبوس گندم توصیه می شود كه امكان دارد دیواره روده را حساس كند، ولی موسیلاژ موجود در بامیه روده را نرم كرده و خروج مدفوع را آسان می سازد.



د فولیک باعث كاهش هموسیستئین خون می شود كه این ماده رگ های خونی را مسدود می كند.

ویتامینC نیز یكی از آنتی اكسیدان های مهم می باشد. در مجموع به علت دارا بودن این مواد مغذی و نیز فیبرهای محلول و املاح باعث پیشگیری از بیماری های قلبی نیز می شود.

کلسیم موجود در بامیه برای تقویت استخوانها و پیشگیری از پوکی استخوان مفید است. همچنین یکی دیگر از خواص بامیه پیشگیری از آرتروز و روماتیسم است.

مصرف بامیه باعث بهبود اختلال و التهابات گوارشی نظیر زخم و ورم معده، روده تحریک‌پذیر و سایر مشکلات دستگاه گوارش می شود. همچنین بامیه دارای خاصیت ضدعفونی کننده می باشد و کرم معده و کرمک را از بین می برد.

در برگ و ساقه‌ بامیه، مقدار زیادی ید وجود دارد، در نتیجه برای بیماران گواتر مفید است.

لعاب و مواد لزج در بامیه، سینه های خسته و کوفته را نرم و گرفتگی صدا آواز را باز می کند.
یکی از خواص بامیه تقویت سیستم ایمنی بدن است. وجود انواع ویتامین ها به ویژه ویتامین ث می تواند حدود 36 درصد از نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تامین می کند. ویتامین ث یکی از مواد موثر برای تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت ها و ... است.

برای حفظ اثرات مفید بامیه و آنزیم های هضمی آن، باید آن را خیلی كم بپزید یعنی با حرارت كم یا با بخار ملایم پخته شود. بعضی افراد بامیه را خام مصرف می كنند. ولی اگر خواستید آن را سرخ كنید، از مقدار كمی روغن زیتون یا روغن گیاهی برای سرخ كردن آن استفاده كنید.

ترکیبات موجود در این گیاه و خواص بامیه مانع از اتصال باکتری هلیکوباکترپیلوری به عنوان عامل اصلی زخم معده و اثنی اشعر به مخاط معده و روده می شوند و از این رو یکی از مهمترین و شناخته شده ترین خواص بامیه کمک به درمان و ناراحتی های دستگاه گوارش است.

صفحه"گیاهان دارویی"پایگاه خبری آوای رودکوف را اینجا دنبال کنید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: