« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۶۳۸۷
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۵
در گفتگو با آوای رودکوف مطرح شد:
افزایش درآمد تولیدکنندگان با برنامه ریزی دقیق و با کمک کارشناسان کشاورزی در عرصه‌ تولید امکانپذیر خواهد بود.

پایگاه خبری آوای رودکوف:احمد بایبوردی رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی  در گفتگو با خبرنگار "آوای رودکوف"اظهار کرد: فقر علمی و سطح نازل دانش و مهارت‌های فنی و حرفه‌ای نیروی انسانی شاغل در این بخش(کشاورزان)، از مهم‌ترین موانع ارتقای کشاورزی، است و بهره‌وری نیروی انسانی در کشاورزی، یک سوم بهره‌وری نیروی کار در کل کشور است.

وی افزود: در سال های گذشته بخش‌های تحقیقات و ترویج هر کدام به صورت جزیره‌ای عمل کردند در سال 94 وزیر کشاورزی طرح نظام نوین ترویج کشاورزی را ابلاغ کرد.

وی خاطرنشان کرد: افزایش درآمد تولیدکنندگان با برنامه ریزی دقیق و با کمک کارشناسان کشاورزی در عرصه‌ تولید امکانپذیر خواهد بود.

بایبوردی ادامه داد: شاکله این طرح ایجاد تغییر گسترده در بخش ترویج کشاورزی بود که نتیجه آن انتقال بهینه دانش و فناوری از آزمایشگاه‌ها به مزارع بود. 

وی ضمن بازگو نمودن یکی از مهم ترین راه‌های رشد و توسعه در مسیر صادرات کالاهای غیر نفتی افزود: یکی از مهم ترین و ممکن‌ترین راه‌های رشد و توسعه در مسیر صادرات کالاهای غیر نفتی و کاهش وابستگی به نفت، توجه به صنعت کشاورزی است که هم از حداقل ارزبری برخوردار بوده و هم توان ایجاد محصولات تبدیلی را دارند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی  یادآور شد: طی سال‌های گذشته به چند دلیل در بخش ترویج کشاورزی ضعف‌هایی وجود داشت، نخست اینکه مراکز خدمات روستایی از نظر مروج، ابنیه، سخت‌افزارها و نرم‌افزارها ضعیف شده بودند و امکانات لازم برای انجام امور محوله را نداشتند.

وی از ترویج به عنوان رکن اصلی توسعه کشاورزی گفت و  افزود: ترویج، رکن اصلی توسعه کشاورزی است و باید دانش و فناوری نوین از کشاورزان نخبه و پیشرو و مراکز علمی و دانشگاهی به عموم کشاورزان منتقل شود، ضمن این که مسائل و مشکلات کشاورزان نیز به مراکز علمی منتقل شود تا بتوان راه حل هایی برای آن ها یافت.

بایبوردی مروّجان را آخرین حلقه اتصال تحقیقات به بخش کشاورزی دانست و  تاکیدکرد: مروّجان آخرین حلقه اتصال تحقیقات به بخش کشاورزی هستند و توانمندی آنها می‌تواند نقش بسیار مؤثری در ارتقای دانش کشاورزی داشته باشد. پهنه‌بندی عرصه‌های تولید از دیگر کارها در حوزه ترویج بود به طوری که به هر مروّج یک پهنه داده شد که میانگین مساحت آنها 3 تا 5 هزار هکتار برای یک مروّج بود و این مروّجان در این پهنه‌ها به کشاورزی اصولی نظارت داشتند.

گفتگو از امیر مسعود طایفه سلطانخانی /خبرنگار آوای رودکوف؛آذربایجان شرقی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: