« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۵۳۴۴
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۹
مهندس جاویدبخت: بدون مشارکت مردم و دستگاه های اجرایی امکان حفاظت از عرصه های منابع طبیعی وجود ندارد

پسایت تحلیلی خبری آوای دنا  avayedena.com:

به گزارش روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمدگردهمایی حفاظت و حمایت از منابع طبیعی و آبخیزداری در شهرستان های باشت و گچساران برگزار گردید.
 

این گردهمایی با حضور شوراهای اسلامی شهر و روستا، دهیاران، بخشداران، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان، مسئول دفتر نماینده ولی فقیه اداره کل منابع طبیعی استان، رئیس و معاون مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبییع استان، و تنی چند از مسئولان  و کارشناسان این ادارات به مدت دو روز در این دو شهرستان برگزار گردید.

مهندس جاویدبخت، معاون آبخیزداری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان به عنوان یکی از سخنرانان این گردهمایی، نقش مشارکت مردم و شوراهای اسلامی شهر و روستا در حفاظت از منابع طبیعی را برشمرد و افزود: منابع طبیعی در طی سال با چالشهای متفاوتی روبرو می باشد. در فصل بهار با ریشه کنی گیاهان مرتعی توسط افراد سودجو، در فصل تابستان با آتش سوزی در عرصه های جنگل و مرتع و در فصول پاییز و زمستان نیز با تخریب اراضی منابع ملی در عرصه های استان روبروست. با توجه به محدودیت امکانات و پرسنل حفاظتی در سطح استان بدون مشارکت مردم امکان حفاظت از منابع طبیعی میسر نمی باشد.
                                                                          
 معاون آبخیزداری استان در همین رابطه به نقش موثر دهیاران و شوراها به عنوان همیار طبیعت در حفظ منابع طبیعی اشاره نمود. ایشان در همین رابطه خطاب به آنها گفت: از همه مردم و شوراهاهی اسلامی و دهیاران درخواست می کنیم با تلاش مضاعف درحفظ این منابع پایه ما را یاری نمایند. مهندس جاویدبخت در این سخنرانی فعالیت هایی را که با مشارکت اداره منابع طبیعی و مردم انجام شده را تشریح و یادآوری کردند. این فعالیت ها شامل اجرای پروژه های آبخیزداری، نهالکاری، جنگل کاری، ایجاد دیوار حفاظتی و مواردی از این قبیل بوده که مسلما شوراها و دهیاران در تسریع روند اجرای بهتر آن ها می توانند نقش بسزایی داشته باشند.
 
 انصاری نیا، معاون تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان، با اشاره به اینکه، این گردهمایی مقدمی است برای شروع و اجرای کلاس های آموزشی که در این رابطه برگزار خواهد شد، گفت: با هماهنگی منابع طبیعی، فرمانداری، بخشداری و جهاد کشاورزی شهرستان باشت در آینده نزدیک دوره های آموزشی و تخصصی را برای بهره بردارن خواهیم داشت تا در نتیجه آن این عزیزان بتوانند سطح آگاهی، دانش، مهارت و اطلاعات خود و کسانی که در عرصه منابع طبیع کار می کنند را افزایش دهند که این امر کمک شایانی به بهره وری و تولید بیشتر در بخش کشاورزی و منابع طبیعی خواهد داشت.
 
 معاونت تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان در ادامه با بیان اینکه، سرمایه های اصلی هر کشور نیروی انسانی آن کشور است، گفت: این نیروی انسانی همه کسانی است که به نوعی در سیستم مربوط به حوزه خود در تلاش هستند که باید این سرمایه حفظ شود.
 
  حجه الاسلام جاوید مسئول دفتر نماینده ولی فقیه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در این گردهمایی به مساله حفظ منابع طبیعی از دیدگاه احادیث و روایات پرداختند. ایشان در همین زمینه بیان داشتند: با توجه به ایه یکم سوره انفال، منابع طبیعی جزء انفال بوده و استفاده غیر صحیح  وتخریب و تصرف آن با عنایت به احادیث و روایات از مصادیق تضییع حقوق عمومی و تجاوز به حقوق جامعه و با توجه به فتوای مراجع محترم تقلید حرام می باشد.  ایشان   منابع طبیعی را از نعمات بی انتهای خداوند دانسته که مایه آسایش ئ امنیت و روزی انسان است که حفاظت و شکرگزاری این مجموعه عظیم الهی وظیفه همگان می باشد.
حجه الاسلام جاوید در سخنان خود افزودند: با توجه به منویات مقام معظم رهبری  و رهنمودهای عالمانه ایشان و نظر به حساسیت و اهمیت منابع طبیعی، حفاظت و صیانت از منابع طبیعی وظیفه ای همگانی است.
ایشان آگاه سازی و راهنمایی نسبت به نقش منابع طبیعی در زندگی مردم و بهره برداری اصولی و صحیح از این منابع الهی را از وظایف شورها و دهیاران دانستند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: