« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۷۰۵۴
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۶
رییس شورای عالی استان ها عنوان کرد:شوراها آماده مشارکت با دولت در زمینه تولید انرژی پاك از پسماندهای شهری

سایت تحلیلی خبری آوای دنا  avayedena.com

شوراهای اسلامی و مدیریت های شهری در راستای تحقق اهداف همایش " تولید برق و انرژی پاک از زباله های شهری " درصورت مشارکت دولت و 14 دستگاهی که در قانون مدیریت پسماندها در این زمینه وظایفی برعهده دارند از هیچ گونه کوششی دریغ نخواهند کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل شورای عالی استان ها ، دکتر غلامرضا بصیری پور رییس شورای عالی استان ها در همایش " تولید برق و انرژی پاک از زباله های شهری" که با همکاری این شورا با وزارت نیرو و سازمان انرژی های پاک امروز- اول شهریورماه 1394 برگزار شد ، گفت: روند تولید زباله و پسماندهای شهری پرشتاب است . براساس برخی آمارهای منتشرشده از سوی بانک جهانی درسال 2012 میلادی روزانه بیش از 3.5 میلیون تن زباله در سطح کره زمین تولید شده است و پیش بینی می شود در سال 2025 این رقم به بیش از 6میلیون تن در روز برسد.

وی ادامه داد: بخش عمده تولید زباله مختص شهرهاست به طوری که 4 برابر جوامع روستایی زباله تولید می شود.

اثرات زیست محیطی ناشی از گازهای تولیدشده از زباله ها و پسماندها باعث ایجاد بوهای نامطبوع، انتشار گازهای آلاینده، آلودگی آب های زیرزمینی و سطحی، زیان   های بهداشتی، خسارت به گیاهان و احتمال بروز آتش سوزی و انفجار در محل دفن خواهد بود.

رییس شورای عالی استان ها با بیان اینکه محققان کاهش جمعیت شهرنشین و استفاده بهینه از منابع اولیه در شهرها را از راه های مقابله با تولید روزافزون زباله می دانند، افزود: مدیریت پسماند در شهرها به ویژه در کلان شهرها به شیوه اصولی و صحیح و با رعایت مسایل زیست محیطی یکی از موضوعات مهم موردبحث مدیریت شهری است .

به گفته بصیری پور ، منظور از پسماندها  «موادی اجتناب ناپذیر از فعالیت های انسانی که در حال حاضر و در آینده نزدیک نیازی به آن نیست و پردازش یا دفع آن ضروری است».

رییس شورای عالی استانها استفاده از پسماند شهری در تولید برق و انرژی پاک به عنوان یک گزینه برتر در مدیریت پسماندهای شهری مطرح کرد  و یاد آور شد:  هر ساله سهم تولید انرژی از پسماندها رشد قابل ملاحظه‌ای می یابد.

کاهش سریع حجم زباله، کاهش هزینه های پردازش و دفع زباله، از بین بردن خطر آلودگی آب های سطحی و ایجاد فرصت های جدید شغلی و درآمد و سودآوری برای مدیریت پسماند ازجمله آثار و پیامدهای مثبت و ارزشمند استفاده از پسماند شهری در تولید برق و انرژی پاک است.

وی  گفت:از سوی دیگر تولید برق و انرژی پاک از پسماند شهری گامی مهم و اساسی در جهت تحقق اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که طبق آن حفاظت محیط زیست که نسل های امروز و آینده باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند وظیفه عمومی تلقی می شود.

درجهت اجرای این اصل مترقی قانون اساسی و به دلیل اهمیت فوق العاده پسماندها قانون مدیریت پسماندها در سال 1383 مشتمل بر 23ماده و 9 تبصره به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و طی آن برای سازمان های متعددی نظیر سازمان حفاظت محیط زیست، موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نفت، نیرو، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، جهاد کشاورزی، صنایع و معادن، ،کشور، شهرداری ها و دهیاری ها، بخشداریها، شورای عالی شهرسازی و معماری و صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران وظایفی محول گردیده است و کارگروه های ملی، استانی و شهرستانی جهت هماهنگی و پیشبرد امور در نظر گرفته شده است در این رابطه وزارت محترم نیرو موظف شده  است تا نسبت به خریداری برق حاصل از بازیافت اقدام لازم کنند.

به گفته عالی ترین مقام شورایی کشور ، شوراهای اسلامی به عنوان یکی از ارکان تصمیم گیری و اداره امور کشور در جهت پیشبرد  سریع برنامه های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی و آموزشی و درراستای منافع ملی و رفاه مردم تلاش های ارزشمندی را تاکنون انجام داده اند و از هیچ گونه کوششی درزمینه تقویت مدیریت های شهری و ارتقاء بهره وری منابع دریغ نورزیده اند. توسعه تعاملات سازنده با دولت محترم و مجلس شورای اسلامی ازجمله برنامه های کنونی شوراها و مدیریت شهری است.

بصیری پور به نمایندگی از سوی شورای عالی استان ها و شهرداران و اعضای خانواده 117 هزار نفری شوراهای اسلامی شهر و روستا آمادگی مدیریت های شهری و شوراها آمادگی خود را درجهت اقدامات مفید عمرانی و زیست محیطی اعلام کرد.

وی درخصوص تحقق اهداف این همایش " تولید برق و انرژی پاک از زباله های شهری " ، گفت: شوراهای اسلامی درصورت مشارکت و همکاری دولت و قریب به 14 دستگاهی که در قانون مدیریت پسماندها در این زمینه وظایفی برعهده دارند از هیچ گونه کوششی دریغ نخواهیم کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: