« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۸۵۸۰
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۳
باهنر:ما قبول نداریم که همه اصلاح‌طلبان را با یک چوب برانیم. ما در اصلاح‌طلبان همچنان که در اصولگرایان نیز وجود دارد از طیف تند و رادیکال و هنجارشکن و ساختارشکن داریم تا انسان‌های معتدل و علاقمند به نظام و رهبری

به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف avayerodkof.ir،

محمدرضا باهنر دبيركل جبهه پيروان خط امام و رهبري هرچند در انتخابات مجلس ثبت‌نام نكرد تا اما و اگرهايي درباره اين تصميم او در فضاي سياسي و رسانه‌اي كشور به وجود بيايد اما بي‌ترديد سابقه هفت دوره نمايندگي مجلس به همراه اثرگذاري پرقدرت در اردوگاه اصولگرايان باعث شده تا نايب‌رييس فعلي مجلس همان‌گونه كه خودش چندماه پيش به «اعتماد» گفته بود كارگردان اصولگرايان باشد.

محمدرضا باهنر به دليل آن كه يكي از مديران ارشد جناح راست به شمار مي‌رود همواره اخبار نابي براي ارايه كردن دارد. همين است كه جنس تحليل‌هاي او با بسياري ديگر از بازيگران سياسي اصولگرا متفاوت است. اين مدير سياسي جناح راست ديروز در گفت‌وگو با پايگاه اطلاع‌رساني جماران جداي از اينكه سعي كرد آرايش سياسي انتخابات و پساانتخابات را ترسيم كند خبرهايي درباره ماجراي رد صلاحيت اصلاح‌طلبان و احتمال لابي علي لاريجاني با دولت، ائتلاف انتخاباتي اصولگرايان، تركيب احتمالي مجلس دهم و سهم اصلاح‌طلبان در اين تركيب سخن گفت.
        
باهنر درباره سرنوشت وحدت اصولگرايان گفت: اين بار خيلي پيشرفت‌مان بيش از آن چيزي است كه تصور مي‌كرديم. يعني آقاي لاريجاني در شوراي اصولگرايي نماينده خود را هم معرفي مي‌كند. وي افزود: آقاي لاريجاني در قم چون مراجع تاييد كرده بودند احزاب از ايشان نخواسته بودند كه شما كانديداي ما شويد، ايشان موقع ثبت نام گفتند هيچ حزبي از من دعوت نكرده و من خودم مستقل كانديدا شده‌ام. اما اگر مثلا اصولگراها متوجه مي‌شدند كه ايشان نمي‌خواهند كانديدا شوند، حتما به دنبال ايشان مي‌رفتند و دعوت‌شان مي‌كردند. 

رهروان ولايت حزب نيست
باهنر درباره رقابت ليست‌هاي انتخاباتي در تهران اظهار داشت: در تهران دو ليست معمولا با هم رقابت مي‌كنند، يك ليست اصولگرا‌ها، يك ليست اصلاح‌طلبان. ما حتي بعضا ديديم فردي در تهران ليست اصلاح‌طلبان را جلوي خود مي‌گذارد و يك اسمي را از وسط آن خط مي‌زند و اسمي از خودش وسطش مي‌گذارد. اين‌ها اسم‌شان ليست نيست. همان‌طور كه خدمت‌تان عرض كردم در تهران دو ليست درمي‌آيد و رقابت هم رقابت جدي است.  باهنر همچنين درباره حاميان لاريجاني در مجلس كه تحت عنوان فراكسيون رهروان ولايت فعاليت مي‌كنند، تصريح كرد: رهروان ولايت يك فراكسيون مجلس است. من به خود رهروان هم گفتم فراكسيون‌هاي مجلس هيچ‌وقت نمي‌توانند حزب شوند. فرض كنيد ما در مجلس هشتم يك فراكسيون داشتيم رهروان ولايت، در مجلس نهم هم داريم اما آدم‌هاي آن مجلس هشتم با مجلس نهم دو‌سوم‌شان متفاوت هستند. يك عده بودند و راي نياوردند، يك عده ديگر راي آوردند. بنابراين اين‌ها بعضا حتي با هم رقيب بودند. به طور كلي من علاقه‌مندم كه هر چه دوره نماينده‌ها بيشتر تكرار شود به نفع مجلس است، يعني آدم‌هاي مجرب‌تر كه از نظر پارلماني به مجلس مي‌آيند. ولي متاسفانه معدل گذشته اين بوده است كه دوسوم هر دوره مجلس راي نمي‌آورند به اين دليل من مي‌گويم اصلا از نظر ساختاري فراكسيون مجلس نمي‌تواند حزب تشكيل دهد، حزب مي‌تواند فراكسيون تشكيل دهد.

مجلس دهم مانند مجلس پنجم خواهد شد

دبيركل جبهه پيروان خط امام و رهبري درباره آرايش انتخابات اظهار داشت: در انتخابات ما بعضي وقت‌ها اتفاقات غير معمول هم مي‌افتد. مخصوصا در انتخابات رياست‌جمهوري ديديد ممكن است مثلا ٢٠ روز آخر اوضاع تغيير كند. در مجلس هم ممكن است اين اتفاقات بيفتد. ولي فضايي كه الان داريم من فكر مي‌كنم مجلس دهم شبيه مجلس پنجم مي‌شود، يعني اصولگراها در اكثريت هستند و جناح اكثريت مجلس هستند و اصلاح‌طلبان يك فراكسيون اقليت قوي خواهند بود.  باهنر درباره ليست‌هاي انتخاباتي اظهار داشت: ممكن است تا ليست سي‌ام هم ما داشته باشيم، ليست خيلي داريم اما ليست‌هايي كه با هم رقابت مي‌كنند دو ليست هستند.

حضور اصلاح‌طلبان انگيزه‌اي براي وحدت و انسجام اصولگرايان شد

وي بازگشت اصلاح‌طلبان به عرصه انتخابات را علت اصلي افزايش ضريب همبستگي اصولگرايان اعلام كرد و گفت: ما نسبت به دوره گذشته به صورت جدي، اميدوار و شاداب‌تر آمديم و چون قبلا اصلاح‌طلب‌ها نيامده بودند ما بيشتر رقباي‌مان داخل بود اما اين دفعه چون همه ما مي‌دانيم اصلاح‌طلب‌ها هستند بنابراين خودش انگيزه‌اي براي وحدت مي‌شود.

دولت در قالب حزب خود مي‌تواند در انتخابات فعال باشد

نايب‌رييس مجلس همچنين درباره فعاليت‌هاي انتخاباتي دولت اظهار داشت: فكر نمي‌كنم كه دولت به عنوان يك جناح بتواند در انتخابات مجلس ظاهر شود. از نظر امكانات دولتي كه منع قانوني دارد يعني از امكانات دولت نمي‌شود استفاده كرد. اما من خودم بارها گفتم دولتي‌ها مي‌توانند عضو يك حزب باشند و حزب‌شان هم فعال باشد اما همين الان در دولت اگر ما بخواهيم احزاب‌شان را بشماريم چند تا هستند؛ حزب اعتدال و توسعه آقاي نوبخت، كارگزاران و كسان ديگري نيز هستند.

امكان لابي پشت پرده لاريجاني با دولت يا اصلاح‌طلبان وجود دارد

باهنر در ادامه از احتمال لابي علي لاريجاني با دولت درباره ماجراي رد صلاحيت اصلاح‌طلبان خبر داد و گفت: ببينيد ما يك سري لابي‌هاي پشت پرده داريم. در اينكه آقاي لاريجاني اصولا شخصيت و موقعيتش جزو سرمايه‌هاي اصولگراهاست شكي نيست. اما در اصولگراها هم باز طيف‌هاي متنوعي داريم، از تندِ تندِتند گرفته تا معتدل. آقاي لاريجاني در هر صورت جزو ظرفيت اصلاح‌طلبان كشور به حساب نمي‌آيد، از خود ايشان مي‌توان سوال كرد تا همه كساني كه تحليل مي‌كنند. اينكه چه اتفاقاتي مي‌افتد و يك چيزي نانوشته، بله ممكن است كه لاريجاني با دولت  يا اصلاح‌طلبان لابي كند.

رابطه من با آقاي روحاني را به هم نزنيد

باهنر در پاسخ به سوالي كه علت عدم كانديداتوري وي در انتخابات مجلس را احتمال راي نياوري يا كانديداتوري او در انتخابات رياست‌جمهوري اعلام مي‌كرد با بيان خاطراتي از مجلس سوم و ششم كه ليست اصولگرايان راي نياورد اظهار داشت: در مجلس سوم و ششم كه ما تقريبا يقين داشتيم كه هيچ كدام از ما در تهران راي نخواهيم آورد باعث عقب‌نشيني ما نشد، بلكه حضور يافتيم و كانديدا معرفي كرديم و تبليغات انجام داديم. بنابراين تحليل‌هايي چون اينكه ترسيده است راي نياورد و... درست نيست، چون ما همه اين دوره‌ها را گذرانديم.  وي افزود: آن زمان كه راي نمي‌آورديم كانديدا شديم و آن موقع كه محبت داشتند نيز كانديدا شديم و عموما در ليست تهران رتبه من رتبه تك‌رقمي بوده است و يعني بين ٣٠ نفر خودمان هم كه كانديدا مي‌شديم من رتبه‌هايي چون پنجم داشتم و در اين حدود كسب مي‌كردم. اما در مورد اينكه گفتند من مي‌خواهم رييس‌جمهور شوم، به شوخي بگويم كه رابطه من با آقاي دكتر روحاني خيلي رابطه خوبي است و لطفا رابطه ما را به هم نزنيد! به خصوص اينكه در دوره دهم در مجلس هم نمي‌روم و ممكن است از فعاليت‌هاي ما چنين برداشتي شود. البته برخي افراد ديگر گمانه‌هاي ديگري نيز مطرح كردند و مثلا اينكه به باهنر وعده داده شده كه در دولت پستي را كسب كند. خوب حال پرسش اين است كه اگر من دنبال پست‌هاي دنيايي باشم در دولت چه مقامي بايد بگيرم كه نايب‌رييس مجلس و جايگاه فعلي بالاتر داشته باشد و آيا مثلا مي‌خواستم بروم در يكجا مديركل شوم؟ بعضي مي‌گفتند

تجربه مجلس براي من بس است

نايب‌رييس فعلي مجلس در ادامه علت اصلي عدم كانديداتوري‌اش در مجلس را اين‌گونه اعلام كرد: من ٢٨سال در مجلس بودم و تقريبا در اكثر كميسيون‌ها عضو بودم و تجربه مقام داشتن و نداشتن در مجلس را هم تجربه كرده‌ام. اكنون با خود فكر كردم ديگر براي من حضور در مجلس كافي است. البته اين امر به معناي اين نيست كه ما مي‌خواهيم از انقلاب بازنشسته شويم و من هم كارهاي سياسي خود را دنبال مي‌كنم و هم چنانچه خدمات ديگري بتوانم انجام خواهم داد.  باهنر در ادامه اظهار داشت: به‌شدت علاقه‌مندم كه در زمينه وحدت اصولگرايان نقش موثري داشته باشم. اما جداي از كار سياسي اقدامات ديگري نيز مي‌خواهم انجام دهم كه به موقع اعلام خواهم كرد.
ما براي اصلاح‌طلبان شرط نمي‌گذاريم بلكه نظام شرط مي‌گذارد.

دبيركل جبهه پيروان خط امام و رهبري درباره وضعيت اصلاح‌طلبان در انتخابات آتي در عرصه سياسي كشور گفت: ما قبول نداريم كه همه اصلاح‌طلبان را با يك چوب برانيم. ما در اصلاح‌طلبان همچنان كه در اصولگرايان نيز وجود دارد از طيف تند و راديكال و هنجارشكن و ساختارشكن داريم تا انسان‌هاي معتدل و علاقه‌مند به نظام و رهبري.  وي ادامه داد: اصلاح‌طلبي يك تفكر است و در چارچوب نظام جمهوري اسلامي كاملا براي ما قابل احترام هستند. حتي يك‌بار مقام معظم رهبري يك تعبيري داشتند كه مضمونش اين بود كه ما از ديد معارف اسلامي ما اصلا اصولگراي غيراصلاح‌طلب و اصلاح‌طلب غير اصولگرا نداريم. هر اصلاح‌طلبي بايد اصولگرا و هر اصولگرايي بايد اصلاح‌طلب باشد. اما اصلاح‌طلب‌ها يك پريشاني داشتند و آن اينكه يك‌سري ساختارشكني‌هايي رخ داده است و اين ساختارشكني‌ها ديگر اسمش فعاليت سياسي نبوده است و از فعاليت سياسي پايش را فراتر گذاشته و تبديل به فعاليت امنيتي شده است.  وي تاكيد كرد: نظام يك‌سري چارچوب‌هايي دارد كه وقتي من آنها را طرح كردم، بعضي از دوستان اصلاح‌طلب گفتند كه باهنر براي ما شرط مي‌گذارد. در حالي كه نظام اين شرط‌ها را براي همه ما مي‌گذارد و كسي كه مي‌خواهد در انتخابات شركت كند بايد قانون اساسي را قبول داشته باشد و بايد فرآيند انتخابات را هم قبول داشته باشد.  باهنر با بيان اينكه اصلاح‌طلب‌ها بايد بگويند كه فتنه خط قرمزشان است، تاكيد كرد: اگر نگويند، نمي‌توانند حضور داشته باشند و اين موضوع خيلي روشن است.  وي تصريح كرد: بنابراين ما همواره گفتيم كه ما از حضور اصلاح‌طلبان استقبال مي‌كنيم و اتفاقا علاقه‌مند هستيم كه با يك رقيب قدرتمند رقابت كنيم. اگر اصلاح‌طلبان بيايند، من عضوشان نمي‌شوم، اما از كرسي و موقعيت‌شان حمايت مي‌كنم، اما اين امر يك شرط دارد و اين شرط را هم من نمي‌گذارم، بلكه نظام مي‌گذارد و آن اينكه بايد قانون اساسي را قبول داشته باشند و بايد قوانين موضوع و فرآيند انتخابات را قبول داشته باشند.

باهنر در ادامه با بيان اينكه اصلاح‌طلبان ٨٠ صندلي مجلس دهم را از آن خود مي‌كنند، اظهار كرد: پيش‌بيني من درباره نتيجه انتخابات با توجه به جرياني است كه باقي مي‌ماند. باهنر در بخش ديگري از اين گفت‌وگو خبر داد كه رييس دولت اصلاحات در جلسات خصوصي گفته است كه تقلبي در انتخابات ٨٨ رخ نداد اما اوهيچ‌وقت حاضر نيست كه بيايد مصاحبه كند و اين امر را بگويد.

در انتخابات مجلس خبرگان نبايد فضاي دو قطبي به وجود آيد

باهنر همچنين در پاسخ به سوالي درباره انتخابات مجلس خبرگان اظهار داشت: در مورد مجلس خبرگان من نيز معتقد هستم كه فضاي خبرگان نبايد فضاي سياسي و دو قطبي باشد. چون جايگاه خبرگان يك جايگاه كاملا ويژه است و كاملا از بقيه انتخابات‌هاي ما، مانند انتخابات مجلس و انتخابات رياست‌جمهوري متفاوت است. وي افزود: همين مجلس خبرگان در مجلس سوم كه آن ضايعه عظيم اتفاق افتاد و مساله رحلت امام به وجود آمد و در زماني كه مشخص بود كه حضرت امام ديگر روزهاي اخر عمرشان را سپري مي‌كنند رسانه‌ها ي خارجي در جنجال رسانه‌اي غوغايي به پا كرده بودند. آنها پنج الي شش جناح خود ساخته براي خودشان درست كرده بودند كه مثلا يكي فلان حضرت آيت‌الله، يكي مرحوم حاج احمد آقاي خميني است و ديگري آقاي هاشمي است و... و تصور مي‌كردند كه پس از ارتحال حضرت امام اين جناح‌ها اينقدر با يكديگر دعوا خواهند كرد و نظام دچار مشكل خواهد شد. اما بعد از روي دادن آن اتفاق تاثير برانگيز، هنوز پيكر حضرت امام تشييع نشده بود، كه از خبرگان دعوت كردند و اتفاقا محل اجلاس آنها نيز در همان مجلس قديم كه مجلس ما بود برگزار شد. ما بيرون از صحن مجلس مثل اطرافيان مريض كه بيمارشان را به اتاق عمل مي‌برند، ايستاده بوديم و هر كس از آنجا بيرون مي‌آمد مي‌پرسيديم كه چه اتفاقي افتاده است.

ما در راهرو، مجلس بوديم، ولي ما را به داخل صحن راه نمي‌دادند. بعد از چهار الي پنج ساعت يك‌دفعه خبر رسيد كه مساله تمام شده است. البته در آن زمان پس از اعلام خبري، بعضي‌ها شوكه شدند، بعضي‌ها خوشحال شدند و بعضي‌ها ممكن بود ناراحت بشوند اما پس از روي دادن آن اتفاق، به مدت ٤٨ ساعت راديوهاي بيگانه سكوت كردند و يك گرد و غبار مرگ بر روي آنها نشست و فقط آآهنگ پخش مي‌كردند. يعني آنها شوكه شده بودند به خاطر تصميم اساسي و مهم و ضروري كه مجلس خبرگان توانست بگيرد. در حالي كه عده‌اي در خود مجلس خبرگان نيز مخالف بودند و خود حضرت آقا هم در آخرين جمله‌اي كه فرمودند، گفتند: من در هر صورت مخالف هستم.  در مجلس خبرگان نبايد وضعي پيش بيايد كه از الان افراد بگويند طرفدار رهبري فلاني هستيم باهنر ادامه داد: بنابراين مجلس خبرگان چنين جايگاهي را دارد و به تعبير من همان آتش‌نشاني هست كه ممكن است ١٠ سال، ١٥ سال، ٢٠ سال هيچ كاري نداشته باشد، اما در يك لحظه خطير بايد يك تصميم بسيار مهم بگيرد و نبايد اينچنين مجلس مهمي جناحي يا سياسي يا راست يا چپي باشد. وي افزود: بعضي‌ها يك‌سري خواب‌هاي آشفته مي‌بينند مثلا يك عده مي‌گويند فلاني بايد رهبر شود و گروه ديگري مي‌گويند كه فلان نفر ديگر بايد رهبر شود. اگر مثلا بعد از ١٠، ٢٠ يا ٣٠ سال ما مكلف شديم كه يك رهبري انتخاب كنيم، از اكنون بگويم كه من طرفدار فلاني و آن ديگري طرف فلان نفر ديگر است و با يكديگر دعوا كنيم كه اين امر خيلي اشتباه است.

  وي پيش‌بيني كرد   بيش از ٨٠ كرسي مجلس به اصلاح‌طلبان اختصاص مي‌يابد .

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: