« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۱۴۰۷
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۹
آوای رودکوف گزارش می دهد:
مرغ شاخدار به‌ علت‌ سر و صدای‌ فراوانی‌ كه‌ با ديدن‌ افراد غريبه‌ از خود ايجاد می كند و به‌ نوعی‌ نقش نگهبان خانه را ايفاء می كند و همچنين باعث‌ كاهش‌ حشرات‌ می‌شود.
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیر مسعود طایفه سلطانخانی:آفريقا موطن‌ اوليه‌ مرغ‌ مرواريد یا مرغ شاخدار است نام‌ اوليه‌ آنها مرغ‌ گينه‌ بوده‌ كه‌ می‌تواند معرف‌ منشاء و زادگاه‌ اصلی‌ آنها به حساب ‌آيد. این مرغ تحت عنوان مرغ شاخدار نیز شناخته می¬شود.
امروزه‌ مرغان‌ مرواريد به عنوان‌ يک‌ منبع‌ اقتصادی‌ قابل‌ توجه‌ به شمار می‌روند.

در ايران‌ هنوز آمار دقيقی‌ از تعداد مرغان مرواريد وجود ندارد. زيستگاه‌ اين‌ مرغ‌ بيشتر در غرب‌ و شمال‌ غرب‌ كشور است. تراكم‌ جمعيت‌ آنها در استان‌ آذربايجان‌ شرقی‌ و اردبيل ‌بيش‌ از ساير مناطق‌ بود‌ و به‌ رنگ های خاكستری‌ و خاكستری‌ مايل‌ به‌ آبی‌ و به‌ ندرت‌ سينه سفيد مشاهده‌ می‌شود.

در استان آذربايجانشرقی بيشترين‌ پراكنش‌ مرغ‌ مرواريد در مناطق ‌ارسباران، كليبر و مرند و نيز به صورت‌ محدود در شهرستان‌های بناب، ملكان‌ و ميانه‌ است. در استان اردبيل بيشترين‌ پراكندگی مرغان‌ مرواريد در شهرستان های‌ گِرمی، پارس‌ آباد، بيله‌ سوار و به ‌صورت‌ محدود در شهرستان‌های مشكين‌ شهر و اردبيل‌ موجود است.

گوشت‌ مرغ‌ شاخدار در سنين‌ پایين‌ بسيار خوش‌ طعم‌ و مطبوع‌ است و آنرا قابل‌ مقايسه‌ با کبک‌، بلدرچين‌ و قرقاول‌ می دانند. از لحاظ‌ ميزان‌ انرژی‌، لاشة‌ مرغ‌ مرواريد بعد از گوشت‌ بوقلمون‌ مقام‌ دوم را به ‌خود اختصاص‌ داده‌ است‌ و دارای ‌134 كيلو كالری انرژی به ازای‌ هر 100 گرم‌ است. گوشت ‌مرغ‌ مرواريد فاقد چربی و حاوی اسيدهای‌ چرب‌ ضروری‌ است.

اين‌ پرنده‌ به‌ علت‌ سر و صدای‌ فراوانی‌ كه‌ با ديدن‌ افراد غريبه‌ از خود ايجاد می كند و به‌ نوعی‌ نقش نگهبان خانه را ايفاء می كند و همچنين باعث‌ كاهش‌ حشرات‌ می‌شود. اين‌ پرنده‌ برعكس‌ مرغ، ‌قادر به‌ پنجول زدن‌ به‌ زمين‌ نیست، بنابراین ضرر جزئی‌ را به‌ باغ‌های‌ محل‌ پرورش‌ وارد می كند.

تخم‌ مرغان‌ مرواريد از ميزان‌ بالای‌ ويتامين‌ A برخوردار است

رییس بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقيقات كشاورزی و منابع طبيعی آذربايجان ‌شرقی اظهار کرد: تخم‌ مرغان‌ مرواريد در مقايسه‌ با تخم‌مرغان‌ معمولی‌ از ميزان‌ بالای‌ ويتامين‌ A، 2B و E برخوردار است و برای‌ تغذيه‌ كودكان‌ در حال‌ رشد و زنان‌ باردار و افراد مسن‌ توصيه‌ می شود.

علیرضا فانی در گفت و گو با خبرنگار آوای رودکوف، با اشاره به وزن لاشه مرغ مروارید افزود: وزن‌ لاشه‌ در حدود 67درصد وزن‌ زنده‌ پرنده‌ است‌ و حاوی‌ اسيدآمينه‌های‌ بيشتری نسبت‌ به‌ گوشت مرغ‌ است.

وی ادامه داد: فسفر و كلسيم‌ در گوشت‌ مرغ‌ مرواريد بيشتر از ساير طيور بوده و ميزان‌ كلسترول‌ در زرده تخم مرغ‌ مرواريد در كمترين‌ ميزان‌ است.



فانی یادآور شد: مرغان مرواريد برای پرورش به محيط خشک نياز دارند.

وی از مقاوم بودن مرغان شاخدار گفت و افزود: از طرف ديگر نسبت به اكثر بيماری های متداول در طيور صنعتی مقاوم بوده و توليد آن حتی در شرايط ضعيف مديريت نيز كمتر تحت تاثير قرار مي گيرد.

رییس بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقيقات كشاورزی و منابع طبيعی آذربايجان ‌شرقی یادآور شد: با توجه به برنامه‌های جامع هدفمند سازی یارانه‌ها و بخصوص هدفمندسازی سوخت در بخش کشاورزی جهت کاهش هزینه‌های تولید استفاده از گونه‌هایی که نیاز کمتری به منبع حرارتی دارند جزو اولویت‌های بخش علوم دامی است، چرا که با افزایش هزینه‌های سوخت قیمت تمام شده واحد‌های پرورش طیور افزایش می‌یابد و منجر به افزایش قیمت محصولات عرضه شده می‌شود.

وی افزود: از طرفي ديگر گونه‌ها و نژادهای دام و طیور بومی علاوه بر اهمیت در حفظ ذخایر ژنتیکی و معرفی گونه‌های و نژادهای هر منطقه از لحاظ مقاومت در برابر بیماري‌ها و تحمل شرایط نامساعد محیطی نیز بسیار حایز اهمیت است، چرا که به دلیل عدم استفاده از داروها و واکسن‌های محصول عرضه شده عاری از پسمانده فرآورده‌های دامپزشکی بوده و علاوه بر طعم مناسب به عنوان محصولات ارگانیک مصرف می‌شوند.

فانی تاکید کرد: با توجه به وجود ذخاير ژنتيک مرغ مرواريد در ايستگاه تحقيقاتي بُناب اجرای پروژه‌های تحقيقاتی مرتبط با اين گونه‌ها(در كنار ساير پروژه‌هاي تحقيقاتي) مدنظر است.

مرغان مروارید در هنگام بروز بیماری‌های واگیردار تلفات چندانی ندارند

عضو هیئت علمی بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقيقات كشاورزی و منابع طبيعی آذربايجان ‌شرقی در گفتگو با خبرنگارر آوای رودکوف اظهار کرد: به دلیل مقاومت در بیماری‌ها در مرغان مروارید در این گونه از واکسن‌ها و داروها استفاده نمی‌شود و به همین دلیل علاوه بر کاهش هزینه‌های تولید در هنگام بروز بیماری‌های واگیردار تلفات چندانی ندارند.

محسن علمی افزود: به دلیل تخم‌گذاری مناسب قدرت تولید مثلی خوبی در مقايسه با ساير ماكيان داشته و در ازدیاد نسل به صورت صنعتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

وی تصریح کرد: به علت مقاومت خارق‌العاده در برابر شرایط محیطی و بخصوص دمای مورد نیاز پرورش(مقاومت در درجات دمايي منفی) هزینه‌های تامين حرارت را به پرورش دهنده تحمیل نمی‌کنند.

علمی با اشاره توانایی مرغان شاخدار در تغذیه از مواد کم ارزش ادامه داد: مرغان مرواريد قادر هستند تا از مواد كم ارزش استفاده كرده و اقلام فيبري را مورد تغذيه قرار دهند به همين دليل هزينه‌های تغذيه‌ای را كاهش می دهند.

عضو هیئت علمی بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقيقات كشاورزی و منابع طبيعی آذربايجان ‌شرقی عنوان کرد: با توجه به اینکه ایستگاه تحقیقاتی بناب میزبان مرغان مروارید در سطح منطقه و شاید در سطح کشور بوده و این گونه باارزش در این ایستگاه پرورش داده شده و در منطقه توزیع می شود.

وی افزود: اجرای پروژه‌های تحقیقاتی بر روی این گونه و معرفی خصوصیات صفاتي این گونه باعث شده است که با گذشت زمان بهره برداران بیشتری متقاضی پرورش آن بوده و مراجعات متعددی جهت تهيه آن به ایستگاه تحقیقاتی بناب صورت گيرد و به مرور پرورش صنعتی آن در شُرُف تحقق است.

عضو هیئت علمی بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقيقات كشاورزی و منابع طبيعی آذربايجان ‌شرقی یادآور شد: با اين وجود بهره‌برداری بهتر از این گونه مستلزم اجرای پروژه‌های تحقیقاتی بیشتر در خصوص افزایش وزن و همچنین قدرت تولید مثلی آن است.

علمی با اشاره به برنامه های تحقیقاتی مرغان مروارید تاکید کرد: بکارگیری برنامه‌های نوری جهت افزایش تولید تخم در مرغان مروارید، تعیین نیاز حرارتی مرغان مروارید جهت افزايش بهره‌وري پرورش در سالن‌های صنعتی، استفاده از پسماندهای کارخانجات صنایع غذایی و كشاورزي در تغذیه مرغان مروارید و بکارگیری تکنیک‌های نوین جهت اصلاح ژنتیکي مرغان مروارید از برنامه های تحقیقاتی در موزد مرغان مروارید است.

بر اساس این گزارش، از آن جا که مرغ شاخدار برای پرورش به هزينه‌های تغذيه‌ای کمتری نسبت به سایر طیور نیاز داشته و هزینه تامين حرارت برای پرورش این نوع از ماکیان کاهش چشمگیری دارد و با در نظر گرفتن ارگانیک بودن گوشت مرغ شاخدار می تواند برای پرورش به تولیدکنندگان و علافه مندان به پرورش طیور معرفی شود تا در سبد غذایی خانوار ایرانی قرار گیرد.

کهگیلویه و..


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین