« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۴۰۳۳
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۸
فاطمه غضنفری نویسنده کتاب موسیقی بصری در تزئینات معماری:
در حقیقت معماری و موسیقی دو عرصه ی هنری اند که توسط انسان خلق و درک می شوند و دارای اشتراکت فراوانی از منظر ریاضی، توجه به معنویت، فررم و ترکیب بندی و ... دارند.
پایگاه خبری آوای رودکوف-وحید حاج سعیدی: نوع بشر اساساً دوستدار زیبایی و زیبایی شناسی است و با درک زیبایی و طبیعت الهام و آهنگ های طبیعی ، هنر را به عنوان ابراز اصلی بروز احساسات و بیان زیبایی خلق وآن را به صورت های گوناگون ارائه نمود.

در حقیقت آدمی احساسات وعواطف درونی خود رابه وسیله ی حرکات و کلمات، که مناسبترین وسیله، برای بیان هیجانات هستند آشکار ساخت که یکی از جلوه های آن موسیقی و دیگری معماری است. درنگاه اول می توان گفت معماری وموسیقی هردوازاحساس وروح انسان به شکل عاقلانه ای سرچشمه می گیرندهرچند دردو مسیرمتفاوت درحرکت هستند امابه سرانجامی مشترک که همانا رسیدن به مقام زیبایی دردنیای هنراست منتهی می شوند.

هربرت اسپنسر فیلسوف انگلیسی می گوید : همه ی هنرها به طورعرضی باهمدیگرارتباط دارند،چراکه منشاء همه ی آنها تجلی زیبای است. موسیقی یعنی ترکیب اصوات به لحنی خوش آیند که سبب لذت شنوایی وانبساط ودگرگونی روح گردد.

در حقیقت معماری و موسیقی دو عرصه ی هنری اند که توسط انسان خلق و درک می شوند و دارای اشتراکت فراوانی از منظر ریاضی، توجه به معنویت، فررم و ترکیب بندی و ... دارند..

موسیقی بیشتر در بعد زمان معنادار می شود و معماری در بعد مکان. گرچه مواد و مصالح خام این دو هنر از یکدیگر متفاوتند اما در فضای ذهنی مشابه و توسط ابزار فکری خاص و مشابه ی سازماندهی می شوند .این ابزار در حقیقت همان اصول و قواعدی هستند که هنرمند هنگام خلق اثر خود از آنها بهره می برد.

 فاطمه غضنفری کارشناس صنایع دستی از دانشگاه شیراز، دانشکده هنر و معماری و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد هنر اسلامی از دانشگاه هنر اصفهان کتابی در این باب با عنوان « موسیقی بصری در تزئینات معماری» به رشته تحریر در آورده است و به بررسی نقش موسیقی در معماری ایرانی پرداخته است.

گفتگوی کوتاهی با این نویسنده گلستانی انجام داده ایم.


کتابی که نوشتید درباره چه موضوعی است؟

کتاب درباره مبحث موسیقی- معماری است. در این کتاب، به مباحث مختلفی مانند تناسب، ریتم و هماهنگی، ریاضی و  همچنین هندسه و تناسب طلایی در موسیقی و معماری پرداخته شده است. ترجمان تصویری نماها و تزئینات  معماری، در نُتهای موسیقی به نمایش درآمدهاند، تا به گوش چشم و دل شنیده شوند.

به گفته شوپنهاور، همه هنرها به سوی موسیقی میل مینمایند. با دیدن بناهای معماری، همان حس و زیبایی و لذت در بیننده بوجود میآید که در موسیقی هست. تا جایی که صدای دلنشینی از نغمه-های حاصل از دیدن بنا و تزئینات آنها مانند کاشیکاریها و آجرچینیها، به گوش میرسد.

ارتباط هندسه و ریاضی با معماری و موسیقی را برای ما شرح بدهید؟

در اندیشه اخوانالصفا موسیقی بازتابی از موسیقی افلاک است و معماری، در اندیشه حکما، از هندسه قدسی سرچشمه میگیرد. انسان تنها به زیبایی عشق میورزد و آن ذوقی طبیعی است که چشم و گوش مخاطب را خواهان صداها و ترکیبات موزون و نقش ها و نماهای زیبا مینماید. نظم و تناسب به منزلهی قوانینی کیهانی هستند و برعهدهی آدمیست تا فرآیند آنها را از راه حساب، هندسه و هماهنگی دریابد. نسبت شکل با تناسب همانگونه است که نسبت نواخت (ریتم در موسیقی) به زمان و هماهنگی به صدا.

توضیحات بیشتر درباره کتاب برای علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی بفرمایید:

کتاب در چهار فصل نوشته شده است. در فصل آخر این کتاب علاوه بر پرداختن به موضوع موسیقی- معماری؛ این موضوع به تزئینات معماری به ویژه تزئینات نمای بیرونی بقعهی امامزاده نورگرگان به زبان موسیقی، نت‌نویسی شده و در واقع ترجمانی موسیقایی از تزئینات این بنا ارائه شده است.

کتاب موسیقی بصری در تزئینات معماری ر ا  ازکجا می توانیم تهیه کنیم؟

این کتاب در قطع وزیری است و در انتشارات پاتوق به چاپ رسیده است. و برای تهیه این کتاب؛ علاقه مندان و دوستداران مباحث موسیقی – معماری و دانشجویان و هنرجویان معماری و موسیقی میتوانند این کتاب را ازکتاب فروشی و لوازم التحریر بوعلی در شهرستان علیآبادکتول (رو بروی آموزش پرورش قدیم)، تهیه نمایند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین