« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۴۵۹۷
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۶
در گفتگو با ابوالقاسم زنگانه مدیر دبیرستان طالقانی مطرح شد:
در واقع معضل آسیب های اجتماعی را شاید بتوان یکی از مهم ترین موضوعات امروز جامعه دانست؛ حاشیه نشینی، فقر، بیکاری، افزایش زنان سرپرست خانواده و کودکان کار و فضای مجازی از جمله مواردی است که درحوزه آسیب های اجتماعی چالش اصلی جامعه امروز بوده و ...
پایگاه خبری آوای رودکوف  -وحید حاج سعیدی:مسئله آسیب‌ها و معضلات اجتماعی برای همه جوامع و نظام‌های حکومتی، یکی از دل‌مشغولی‌ها و دغدغه‌های اصلی مسئولان کشورها محسوب می‌شود، به‌ویژه برای کشور و انقلاب ما که یکی از اهداف مهم آن، استقرار نظام اخلاقی و معنوی در جامعه بوده است. این موضوع برای جامعه ما دارای اهمیت خاص و ویژه‌ای است تا آنجا که رهبر حکیم انقلاب، با تشکیل جلسات متعدد با حضور مسئولین ذی‌ربط به شخصه پیگیر حل معضلات اجتماعی بوده و به‌صورت خصوصی نکات ضروری را به دست‌اندرکاران گوشزد فرموده‌اند.

در واقع معضل آسیب های اجتماعی را شاید بتوان یکی از مهم ترین موضوعات امروز جامعه دانست؛ حاشیه نشینی، فقر، بیکاری، افزایش زنان سرپرست خانواده و کودکان کار، فضای مجازی از جمله مواردی است که درحوزه آسیب های اجتماعی چالش اصلی جامعه امروز بوده و مسئولان بارها از تریبون های مختلف درباره افزایش آسیب های اجتماعی و گستردگی آن درجامعه هشدار دادند.

اگرچه موضوع آسیب‌های اجتماعی بارها از سوی رسانه‌های مختلف به عنوان معضلی جدی مطرح شده اما نکته حائز اهمیت در این خصوص چگونگی مقابله با آن و ارایه راهکاری در جهت جلوگیری از افزایش میزان آسیب‌های اجتماعی است زیرا به گفته جامعه شناسان بی توجهی به موضوعات مختلف آسیب‌های اجتماعی در آینده مشکلاتی را پیش روی مسئولان قرار می دهد که شاید نتوان راه حلی رابرای برون رفت از آن پیدا کرد.

در عصر حاضر که کشور های سلطه جو تمام تلاش خود را در متوقف ساختن جریان پیشرفت همه جانبه و تولید علم و ثروت در کشور های در حال توسعه ، متمرکز کرده اند ، اهمیت آموزش و تربیت نسلی آگاه و هوشمند در مواجهه با توطئه های سازمان یافته این کشور ها بر هیچکس پوشیده نیست. در این وادی ساده انگارانه است که اگر بیندیشیم فقط آموزش و پرورش و دانشگاه ها متولی تربیت نسل جوان هستند و هیچ مسئولیتی متوجه سایر دستگاه ها و نهاد ها نیست.  هر چند متولی و مجری اصلی این فرآیند و مسئول شکل دادن و نهادینه کردن ارزش های اخلاقی و علمی ، وزارت آموزش و پرورش است ولی ذکر این نکته نیز ضروری است که با توجه به هجمه های تبلیغاتی دشمن و حمله از تمامی جبهه های موجود و در دسترس ، نظیر گسترش شبکه های مبتذل ماهواره ای و اینترنتی ، افزایش چشمگیر و ضریب نفوذ بالای  فضای مجازی و ... مقابله با این حجم وسیع از ناهنجاریها ، توسط آموزش و پرورش محال است و دیگر نهاد ها نیز باید در این امر آستین بالا بزنند.


ابوالقاسم زنگانه مدیر دبیرستان طالقانی شهرستان علی آباد کتول در خصوص ابعاد تبعات آسیب های اجتماعی گفت: امروزه آنچه به جرات می‌توان از آن به عنوان ریشه همه آسیب‌های و ناهنجاری‌های اجتماعی می‌توان نام برد، فقر است این پدیده اجتماعی که به دلائل مختلفی از جمله بیماری‌های روانی، شکست تحصیلی، بیکاری و عدم اشتغال، اعتیاد و ... شکل می‌گیرد زمینه را برای بروز و ظهور دیگر مشکلات اجتماعی فراهم می‌آورد.

وی با بیان اینکه در بستر فقر انحرافات اجتماعی متعددی پدید و استمرار می‌یابد، افزود: فقر، بستر مناسب گذر از معیارهای اجتماعی و اخلاقی را برای افراد، مهیّاتر می‌کند، پیامبر بزرگ اسلام دراین باره فرمودند؛ «نزدیک است که فقر به کفر منجر شود و خدایا! از کفر و فقر، به تو پناه می‌برم» این روایات نشان‌دهنده اهمیت موضوع است که حتی ائمه معصومین(ع) از گرفتار شدن در منجلاب فقر، به خدا پناه می‌بردند.

البته فقر تنها مادی نیست و فقر فرهنگی نیز می تواند اثرات مخرب دیگری در جامعه بنیان بگذارد از از فقر مادی خطرناک تر هستند.

زنگانه با بیان اینکه امروزه رفع فقر فرهنگی بر فقر مادی مقدم است، تصریح کرد: باید روحیه نشاط و خودباوری در خانواده‌های محروم فراهم شود و ارتقای تحصیلی، اشتغال، آموزش، توانمندی و مشارکت اقشار آسیب‌پذیر در اداره امور جامعه می‌تواند نقش مهمی در راستای تقویت فرهنگی این خانواده‌ها را فراهم آورد.

ایشان  تنبلی و عدم استقامت در کار، بی‌برنامگی، دیدگاه نادرست درباره دنیا و آخرت، خودباختگی و عدم اعتماد به نفس، ترویج گناه و فساد در جامعه و اعتیاد و تکدّی‌گری از عوامل پیدایش فقر فرهنگی یاد کرد و خاطرنشان ساخت: برای درمان این پدیده، حضور اقشار مختلف نیاز ضروری است و یکی از برنامه‌هایی که مبلغان گرامی این اداره‌کل در کنار دیگر موضوعات دینی در جمع عموم مردم به آن می‌پردازند و در ابتدای ورود به عرصه تبلیغ در هر مناسبت‌های دینی و ملی بر آن تاکید ویژه‌ای شده مسائل  مربوط به آسیب‌های اجتماعی و راهکای مؤثر در جهت مقابله با آن است که بیان این موضوعات نیز می‌تواند در این زمینه گره‌گشایی کند.

مدیر دبیرستان طالقانی در خصوص امنیت اجتماعی نیز گفت: از دیدگاه علوم اجتماعی و روانشناسی اجتماعی در یک جامعه مطلوب، مردم باید احساس آسایش، رفاه و رضایت داشته باشند. احساس امنیت غیر از امنیت است و درنتیجه، احساس افراد جامعه بسیار حائز اهمیت است. گاهی احساس نسبت به مسائل اجتماعی از واقعیت آنان مهم‌تر است، یعنی ممکن است امنیت در جامعه باشد، ولی مردم احساس امنیت نداشته باشند. در این صورت همین احساس، خود عاملی برای بی‌ثباتی و عدم آرامش جامعه خواهد بود. یکی از فاکتورهای کلیدی بی‌ثباتی و ناامنی و القای آن در سطح جامعه، گره زدن امور حیاتی کشور در حوزه معیشت و اقتصاد به آن‌سوی مرزهاست.

وی در خاتمه به نقش فرهنگ اقوام در مقابله با آسیب های اجتماعی اشاره کرد و افزود: توجه به فرهنگ‌ها و قومیت‌های مختلف، پرهیز از هر نوع اختلاف‌افکنی و حفظ وحدت در کشور است. خوشبختانه وفاداری اقوام به حاکمیت، نقطه قوت نظام اسلامی است که پس از گذار از طوفان‌های اول انقلاب به ساحل آرامش رسیده است اما این به آن معنا نیست که خاطرمان از ناحیه اختلافات قومی آسوده باشد. امروز دشمنان درصدد القای این توهم هستند که جمهوری اسلامی در زمینه تأمین حقوق اقوام و طوایف کوتاهی کرده و کارنامه ناموفقی در ایجاد رفاه و معیشت مطلوب داشته است. ازاین‌رو، تمرکز بر تأمین معیشت در سطح کلان جامعه، نقش غیرقابل‌انکاری در حفظ وحدت ملی و تأمین امنیت ملی دارد.

همای گرانی و تئوری های سوفسطایی!

خدا را شکر در این اوضاع کشمشی مملکت ما در لیست سیاه دریافت کنندگان هدیه از حسین هدایتی نیستیم که شب عیدی پول های باد آورده مان را باد ببرد! یا مسافرت به ژاپن هم نداشته ایم که برایمان بنر نصب کنند و «حالا خورشید» به ما گیر بدهد!

با این وجود ما هم علاقه مندی های  خاص خودمان را داریم که چندان هم بی درد سر نیست. به عنوان مثال یکی از علاقه مندی ها ما پیگیری وعده ها و قول های بزرگان است و معتقدیم هزار وعده خوبان بالاخره یکی وفا کند! در همین راستا پیگیر وعده های رئیس جمهور شدیم و تا جایی که حافظه تاریخی کوتاه مدت، بلند مدت و حتی روز شمار ما یاری می کند قرار بر این بود که در دوره اول دولت فخیمه تدبیر و امید، طی یک بازه زمانی «صد روزه» کمر گرانی شکسته شود، پوزه اش نیز به آسفالت مالیده شود، دمش قیچی شود و شاخشش نیز شکسته شود. در مورد سایر اعضا و جوارحش اطلاع دقیقی در دست ما نیست خودتان از گرانی بپرسید بیل که کمرتان نخورده است!

اما بعد از گذشته چند روز و چند هفته و چند ماه و چند سال ظاهراً اوضاع پشت و رو شده و نه تنها بلایی سر گرانی نیامد، بلکه زاد و ولد هم کرده است و  قیمت ها در کانال سرازیری که نیفتادند بماند، بلکه سیر صعودی و نجومی نیز در پیش گرفته اند! در واقع اگر خدا بیامرز «سهراب »می گفت:« هر که با مرغ هوا دوست شود . . . خوابش آرامترین خواب جهان خواهد بود»  الان باید گفت هر کس با مافیای خودرو، سکه، مسکن، بورس، پوشک، رب، شکر و ... سَر و سِری داشته باشد و قبل از گرانی این اجناس، زندگی اش را بفروشد و روی آن اقلام سرمایه گذاری کند، بعد از گرانی خواب آرام خواهد داشت...

اما از آنجایی که ما با هیچ مافیا، دلال و یا دست های پشت و پرده سر و سری نداریم و آنها را حبابی می دانیم،  مختصر تحقیقات میدانی و چاله میدانی در خصوص خود «پدیده گرانی» انجام دادیم که متوجه شدیم اصلاً چیزی به نام «گرانی» وجود خارجی ندارد و پدیده گرانی یک توهم خود ساخته است!

مستندات ما نیز بر اساس تئوری جناب «ورلیند» دانشمند هلندی است که بیان می کند: «جاذبه وجود ندارد. تمام آن یک توهم است. جاذبه چیزی نیست جز شکلی از بی نظمی؛ یک عارضه جانبی از یک تمایل طبیعی به سمت آشفتگی!» بنابراین بر اساس این نظریه، گرانی نیز ساخته ذهن بشر است و نوعی بی نظمی و یک عارضه جانبی از یک تمایل به سمت آشفتگی در بازار است! که متاسفانه در این آشفته بازار عده ای کیفور می شوند و یک شبه بارشان را چنان محکم می بندند که توپ تکانش نمی دهد و عده ای هم متاسفانه نقره داغ می شوند و هر روز از دیروز فقیر تر می شوند!

یعنی اگر سال گذشته یک نفر ملک 500 میلیونی داشت الان ملکش 3 میلیارد  قیمت دارد و اگر کسی سال قبل می توانست با 100 میلیون تومان خانه بخرد ولی پولی برای خرید آن نداشت، الان باید برای خرید همان خانه 400 میلیون بپردازد!

البته پیش خودمان بماند این شِکری که جناب آقای ورلیند خورده هنوز در مجامع علمی معتبر اثبات نشده، ولی هُمای گرانی چند وقتی است بد جوری توانایی های خود را به اثبات رسانده است و خیلی نا فرم روی شانه شهروندان نشسته است و با اخم و تَخم، کیش کیش، تهدید، وعده و عید، جلسه، همایش و ... هم از جایش جم نمی خورد.

علی ای حال ما امیدواریم اگر دولت تدبیر و امید، توان پراندن همای گرانی را از روی شانه های خلق الله ندارد، لااقل پرو بالش را زخمی کند تا این شب عیدی مانع زاد و ولد و تعمیم آن به سایر اجناس و خدمات باقیمانده شود!
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: