پایگاه خبری آوای رودکوف:حجتالاسلام رحیم همزبان، استاد حوزه و دانشگاه در گفتوگو با آوای رودکوف، اظهار کرد: دین، مجموعهای قابل دریافت و شناسایی است و این گونه نیست که معانی، مفاهیم و آموزههایی غیرقابل دستیابی و شناخت داشته باشد.
وی، افزود: در دین، کوشش شده است که مهمترین تکالیف و وظایف انسانی در قالب آموزهها و عباراتی خاص بیان شود.
وی با استناد به آیه 67 سوره انبیاء(و یجعل الرجس علی الذین لایعقلون) بیان کرد: در این آیه میخوانیم: اُف بر شما و بر آنچه به جز خدای یکتا می پرستید، آیا شما عقل خود را هیچ کار نمی بندید؟
حجتالاسلام همزبان، ضمن بازگو نمودن مشکل اساسی در راه فهم معنای متون دینی ادامه داد: مشکل اساسی در راه فهم معنای متون دینی، این است که بسیاری از افراد گمان میبرند که متون مقدس، به دلیل برخورداری از ابهام ذاتی، نمیتوانند دارای معنای ثابت و معین باشند.
این استاد حوزه و دانشگاه، یادآور شد: معرفت دینی نوعی از معرفت است که با وصف دینی بودن از معرفتهای دیگر متمایز می شود، مراد از دین در این جا دین وحیانی است؛ یعنی آنچه از طریق وحی بر پیامبران الهی نازل شده است و چون از دیدگاه ما دین اسلام آخرین دین و شریعت آسمانی است؛ مقصود، دین و شریعت اسلام است.
وی با اشاره به فرموده امام جعفرصادق(ع) افزود: ایشان میفرمایند: کسی که عملش بر مبنای بصیرت و آگاهی نیست، بسان فردی است که از بیراه میرود،هر چه سریعتر رود از مقصد دورتر میشود.
حجتالاسلام همزبان، عقل را فرزند تجربه دانست و تأکید کرد: خوب است معتقدان به دین معقول بدانند که عقل، فرزند تجربه است و شأن آن تاریخی است، بسته ثابتی نیست که یک بار برای همیشه از آسمان فروافتاده باشد، بلکه ذات و اصل آن، تبلور و تراکم تجربههای تاریخی نوع انسان است. بنابراین کوشش برای عقلانی کردن کل نظام دینی، کوششی ناموفق خواهد بود.
گفتگو از:مهندس امیر مسعود طایفه سلطانخانی
عضویت در خبر نامه