پایگاه خبری آوای رودکوف: معاون سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در پاسخ به پرسش اولیای برخی دانش آموزان مبنی بر چگونگی مراجعه به مدرسه در شرایط کرونایی برای ثبت سفارش عنوان کرد: نیازی به مراجعه حضوری نیست و دانشآموزان میتوانند خودشان نسبت به ثبت سفارش اینترنتی و پرداخت غیر حضوری مبلغ کتب هر پایه تحصیلی اقدام کنند.
به گزارش ایسنا، محمد مهدی کاظمی در نشست کارگروههای برنامه ریزی سفارش و توزیع کتابهای درسی سال ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ که به صورت ویدئو کنفراس برگزار شد، اظهار کرد: سازمان پژوهش در راستای توسعه دولت الکترونیک و به منظور تسهیل دسترسی دانش آموزان به کتاب های درسی و نظارت نظام مند در فرایند توزیع کتب درسی و کاهش قیمت تمام شده در سال های گذشته اقدام به فروش و ثبت سفارش اینترنتی کرد. امسال نیز این برنامه ریزی از سوی سازمان با جدیت و با رفع نواقص و مشکلات گذشته انجام شد.
وی افزود: به دلیل گستردگی و حجم فعالیت کار برای توزیع بیش از ۱۴۰ میلیون جلد کتاب درسی میان ۱۵ میلیون دانش آموز، برنامه ریزی منسجمی نیاز است. اهمیت و ضرورت موضوع ایجاب میکرد که کارگروهی را در سطح استانها و مناطق داشته باشیم.
معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی از استانها خواست که در اسرع وقت جلسات برنامه ریزی و کارگروه استانی را تشکیل دهند گفت: براساس اطلاعات واصله متاسفانه تعداد محدودی از استانها هنوز نسبت به تشکیل منظم جلسات اقدام نکردهاند و شاید ما را در فرایند کار با مشکل مواجه کند و میطلبد که برنامه ریزی ویژهای را در این زمینه داشته باشیم.
کاظمی در پاسخ به پرسش اولیای برخی دانش آموزان مبنی بر چگونگی مراجعه به مدرسه در شرایط کرونایی برای ثبت سفارش عنوان کرد: نیازی به مراجعه حضوری نیست و دانشآموزان میتوانند خودشان نسبت به ثبت سفارش اینترنتی و پرداخت غیر حضوری مبلغ کتب هر پایه تحصیلی اقدام کنند.
معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: در حال حاضر صرفا بحث ثبت سفارش کتاب درسی را دنبال می کنیم و هنوز وارد فرایند توزیع نشدهایم. درخواست ما از مدیران استانی تأکید و اطلاع رسانی به همه دانش آموزان برای ثبت نام در موعد مقرر است. به جز دانش آموزان پایه اول، پایه هفتم متوسطه اول و پایه دهم متوسطه دوم که هنوز ثبت نام نکردهاند؛ مابقی دانش آموزان میان پایه باید ثبت سفارش خود را انجام دهند.
کاظمی درباره مشکلات مالی و اقتصادی ناشی از تعطیلی ایام کرونا و سختی تهیه کتب درسی به ویژه در خانوادههایی که چند فرزند در حال تحصیل دارند اظهار کرد: ممکن است اولیای برخی دانش آموزان به لحاظ اقتصادی با مشکل مواجه شده باشند که به دنبال راهکارهایی برای حل مشکلات آنها هستیم. از ظرفیت شوراهای آموزش و پرورش نیز میتوان بهره جست.
وی با بیان اینکه توزیع کتب درسی از طریق مدارس و یا کتابفروشیها انجام میشود گفت: در شیوه نامه توزیع اعلام کردیم که کتابفروشیها میتوانند با پذیرفتن شرایط سازمان، نسبت به توزیع کتب اقدام کنند که آن هم مربوط به دوره متوسطه اول و متوسطه دوم نظری است. توزیع کتب در شاخه فنی و حرفهای، کاردانش و ابتدایی از طریق مدارس انجام میشود.
معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: در صورت پذیرش شرایط و رعایت چند معیار، استانها میتوانند طی هماهنگی با اتحادیه کتابفروشیها اقدامات لازم را برای توزیع انجام دهند. یکی از شروط، تعرفه مناسب توزیع کتابهاست. در گذشته هر ساله برای توزیع کتب درسی از طریق کتابفروشی ها ناچار بودیم حداقل ۱۰ درصد بیشتر کتاب درسی تولید و توزیع کنیم و به همین علت هیچ وقت کتابفروشی در توزیع کتاب دچار کمبود نمی شد. این ۱۰ درصد بعد از بازگشت عمدتا به دلیل تغییرات کتاب درسی خمیر میشد که باعث از بین رفتن سرمایه ملی می شود.
کاظمی افزود: سال گذشته و با ثبت سفارش از طریق سامانه و توزیع کتب توسط مدارس، فقط در کتب متوسطه دوم نظری حدود ۱۲۰۰ تن کاغذ صرفه جویی کردیم ولی اگر توزیع از طریق کتابفروشیها بود ضمن اینکه ۱۰ درصد به قیمت پشت جلد اضافه میشد باید ۱۲۰۰ تن بیشتر کاغذ مصرف میکردیم. اما اکنون امکانات و بستری فراهم شده که اطلاعات کتابفروشیها در سامانه ای ثبت شود و با تعرفه هشت درصدی اقدام به فروش کنند. جلسات متعددی با اتحادیههای کتابفروشی استان تهران و ۱۰ استان دیگر برگزار و مقرر شد پیشنهادات آنان در چارچوب تعیین شده و آنالیز هزینهها طبق توافقات نهایی اعلام شود که تا کنون به طور رسمی واصل نشده است.
وی بر ضرورت اطلاع رسانی توسط کارگروهها برای ثبت اینترنتی به موقع کتب درسی تاکید کرد و گفت: همچنین لازم است اگر اطلاعات دانش آموزان تغییر می کند در سامانه سناد سریعا اصلاح شود. دانش آموزان می توانند به صورت انفرادی با ثبت کدملی و سریال شناسنامه ثبت نام کنند. بعضا گزارش شد که ورود شماره سریال با مشکل مواجه بوده که میتواند با اصلاح اطلاعات در سامانه سناد، از طرف مدیران مدارس برطرف شود.
معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه ثبت نام میان پایه دانش آموزان باید از طریق مدیران و معاونین مدارس انجام شود و اکنون ثبت سفارش کتب درسی شان هم آغاز شده و تا ۲۳خرداد ادامه دارد گفت: ولی چون ثبت نام پایههای ورودی هر دوره تحصیلی از هشتم تیرماه شروع می شود دانش آموزان این پایهها باید بعد از ثبت نام در مدرسه اقدام به ثبت سفارش کتب خود کنند.
کاظمی اضافه کرد: امسال در سامانه فرصتی برای دبیران و هنرآموزان و معلمان فراهم شده تا کتب مورد نیاز خود را در ۲۵ شهریور که ابلاغ ها مشخص شد، سفارش بدهند. دانشآموزان برای ثبت سفارش کتب تک جلدی نیز میتوانند از ۱۷ مهرماه به بعد اقدام کنند.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، وی درباره اصلاح سفارش کتب درسی گفت: اصلاح سفارش نیز به صورت اتوماتیک توسط سامانه و بعد از تغییراتی که مدیران در سوابق دانش آموزان اعمال میکنند انجام می شود ضمن آنکه به صورت فردی نیز توسط دانش آموزانی که احیانا تغییر رشته یا تغییر محل سکونت، جهش تحصیلی و ... داشته اند قابل انجام است.
عضویت در خبر نامه