« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۸۱۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
در گفتگو ی "آوای رودکوف"با دکتر زهرا کردکتولی متخصص کودکان و نوزادان بررسی شد:
دوران بارداری، زایمان و دوران نوزادی کودک دوران بسیار حساس و ناشناخته هستند که رعایت اصول بهداشتی و روانی در این ایام بیش از هر زمان دیگری مهم و حیاتی محسوب می شوند.
پایگاه خبری آوای رودکوف:پایان بیماری کرونا یا به عبارتی انتشار ویروس کووید – 19 مشخص نیست و لزوم مراقبت بیشتر و علمی تر در این برهه حساس به ویژه برای نوزادان و کودکان ضروری است. بماند که ابتلا و فوت نوزادان و کودکان نیز در برخی شهر ها گزارش شده است. هر چند در حال حاضر نمی‌دانیم آیا احتمال ابتلای مادران باردار به ویروس کووید-19 نسبت به عموم مردم بیشتر است یا خیر و آیا در نتیجه‌ی ابتلا به این بیماری ، مادر باردار شرایط سختی پیش رو خواهد داشت یا خیر.


با این وجود ذکر این نکته ضروری است مادران باردار تغییراتی در بدن خود تجربه می‌کنند که ممکن است خطر بروز عفونت را در آنها بالا ببرد و ضرورت مراقبت بیشتر از خود در این ایام حیاتی است. سابقه‌ی شدت بیماری زنان هنگام ابتلا به ویروس‌هایی از خانواده‌ی کووید-19 و سایر عفونت‌های مسری تنفسی، مانند آنفلونزا، بیشتر بوده و همواره لازم است مادران بارداراز خود در برابر هرگونه بیماری محافظت کنند.

به منظور آشنایی بیشتر با خطرات ناشی از ابتلا به این ویروس و نحوه محافظت از مادر باردار و جنین گفتگوی کوتاهی  با دکتر زهرا کردکتولی متخصص کودکان و نوزادان انجام داده ایم که حاوی نکات ارزشمندی است:

 

مادران باردار چگونه می توانند از خود در برابر ابتلا به کرونا محافظت کنند؟

حقیقت امر پروتکل متفاوتی مادران باردار در خصوص محافظت از خود در برابر کرونا وجود ندارد و آنها نیز باید همانند افراد عادی جامعه پروتکل های بهداشتی که از رسانه ها اعلام شده مراعات کنند، اما چیزی که در این بین مهم است ، اهمیت حفاظت از خود و جنین در چنین شرایطی است. چرا که در این دوران به واسطه بارداری بدن در حالت طبیعی قرار ندارد و ممکن است با بروز کمترین نشانه بیماری، تبعات و عوارض جدی تری به مادر و جنین وارد شود. فلذا توجه به رعایت بهداشت عمومی و پروتکل های بهداشتی در خصوص کرونا در دوران بارداری بسیاری ضروری و حیاتی است.

آیا احتمال انتقال کرونا از مادر باردار به جنین هست؟

باید بدانیم اطلاعات در مورد کرونا در بارداری بسیار محدود است و این که آیا یک زن باردار مبتلا به کرونا می تواند ویروسی را که باعث کرونا به جنین به طور مستقیم ، حین یا بعد از زایمان  منتقل کند ، هنوز به صورت دقیق مشخص نیست . با این حال ، در بررسی کودکانی که از مادر مبتلا به کرونا متولد شدند، آثار کرونا مشاهده نشد و علاوه بر این ، ویروس در نمونه های مایع آمنیوتیک یا شیر مادر تشخیص داده نشده است.

آیا دوران شیردهی با خطر احتمالی مبتلا شدن شیرخوار از طریق شیردهی مادر مبتلا همراه است؟

انتقال این بیماری از طریق تماس نزدیک با شخصی که مبتلا به کرونا تأیید شده است و گزارشها حاکی از آن است که عمدتا از طریق قطرات تنفسی بیماری ایجاد می شود. از سویی بر روی شیر تعدادی از مادرانی که به کرونا مبتلا بودند، آزمایش انجام شده و هیچ علامتی از ویروس در شیر یافت نشد، احتمال انتقال از شیر مادر منتفی است. بنابراین، به نظر می‌رسد که حتی اگر فرد مبتلا به کرونا باشد شیر دادن به کودک بی خطر است. اما باید مراقب بود تا بیماری از طریق مستقیم( تنفس و تماس)  به نوزاد سرایت پیدا نکند. توصیه می شود قبل از شیردهی دست ها شسته شوند و از عطسه یا سرفه روی کودک خودداری شود و حتماً از ماسک استفاده شود. یک روش خوب دیگر دوشیدن شیر با دست یا با شیردوش است و فرد دیگری که بیمار نیست آن شیر را به کودک بدهد. البته حتماً قبل از دوشیدن شیر با دست یا با شیردوش ، دست تان را بشویید.

سخن پایانی

دوران بارداری، زایمان و دوران نوزادی کودک دوران بسیار حساس و ناشناخته هستند که رعایت اصول بهداشتی و روانی در این ایام بیش از هر زمان دیگری مهم و حیاتی محسوب می شوند. بیماری کرونا یکی از بیماری هایی است که احتمال ابتلا به آن وجود دارد و نباید از سایر بیماری ها غافل شد. استعمال دخانیات، تغذیه نامناسب، استرس و بیخوابی ، مصرف مواد مخدر و الکل و در مجموع داشتن یک زندگی پر خطر علاوه بر به خطر انداختن سلامت مادران، به صورت مستقیم بر نوزادان نیز اثر سوء گذاشته و آینده آنان را تهدید می کند.

رعایت بهداشت، مصرف میوه جات و غذاهای سالم و دارای پروتئین، ویتامین، چربی مناسب و املاح مختلف ، انجام حرکات ورزشی، خواب کافی، پرهیز از رفتارهای پرتنش و تحریک آمیز، استفاده از الگوهای صحیح تغذیه و تقویت سیستم ایمنی بدن به ویژه در دوران کرونا ضریب مقاومت بدن را در برابر بیماری ها افزایش می دهد. امید است مادران باردار و مادرانی که در این ایام وضع حمل کرده اند، با رعایت نکات فوق دوران کم خطر و شادی را تجربه کنند و فرزندانی شاد و سالم تحویل جامعه دهند.

گفتگو از وحید حاج سعیدی
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
وحید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
0
0
سلام لطفا قبل از اسم کلمه دکتر بگذارید ممنون
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین