« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۹۸۲۱
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۸
در گفتگوی آوای رودکوف با دوتن از ائمه جمعه کشور بررسی شد:
حجت‌الاسلام حسن مرسلی، امام جمعه صوفیان، در گفت‌وگو با آوای رودکوف، اظهار کرد: ارتباط با پروردگار، مهم ترین عامل تقویت اراده است و عبادت ها، جلوه های زیبای این ارتباط، آدمی را در مسیر تقویت اراده درونی قرار می دهد.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف؛ شخص با اراده کسى است که وقتى در مورد کارى، به خوبى تأمل کرد، تصمیم به انجام آن مى گیرد و با فعالیت و ثبات قدم، آن را به اجرا در مى آورد. در مقابل فرد سست اراده، با کمترین مشکلى از انجام دادن کار، دلسرد شده و کوشش جهت تحقّق آن را متوقف مى کند. کسى که اراده قوى دارد، آنچه را که با تأمل خواسته است، باکوشش و ثبات قدم به دست مى آورد. شخص با اراده کسى است که داراى هدفى معقول بوده و تا موقعى که به آن نرسیده است، از تعقیب آن باز نمى ایستد. مشکلات و موانع روانى یا مادّى، به اراده و عزم او لطمه نمى زند و از پیشرفتش جلوگیرى نمى کند.

به طورکلی هر رفتاری که انسان انجام می دهد معلول سه عامل انگیزه، نیاز و هدف است. به عبارت دیگر در کنار هر رفتاری مثلث انگیزه، هدف و احساس نیاز به چشم می خورد. حال اگر عوامل جانبی موجب شود که انگیزه فرد کاهش پیدا کند یا عدم دوراندیشی و نداشتن شناخت لازم باعث ابهاماتی در تعیین اهداف شود به گونه ای که فرد دچار سردرگمی و بی هدفی شود و انگیزه ای برای انجام فعالیت های علمی و عملی نداشته باشد، علاوه بر عدم احساس نیاز یا عدم تشخیص نیاز می تواند از جمله علل بی تفاوتی و بی رغبتی به انجام عبادات شود.

ارتباط با پروردگار، مهم ترین عامل تقویت اراده است
حجت‌الاسلام حسن مرسلی، امام جمعه صوفیان، در گفت‌وگو با آوای رودکوف، اظهار کرد: ارتباط با پروردگار، مهم ترین عامل تقویت اراده است و عبادت ها، جلوه های زیبای این ارتباط، آدمی را در مسیر تقویت اراده درونی قرار می دهد.

وی، از توجه قرآن به عبادت همراه با صبر گفت و افزود: در قرآن، به عبادت همراه با صبر و تأثیر آن در ایجاد قدرت درونی مثبت توجه شده است.

وی، بااستناد به آیه 186 سوره آل عمران (لَتُبْلَوُنَّ فِي أَمْوَالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ وَلَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَمِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا أَذًى كَثِيرًا ۚ وَإِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ ذَٰلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ )بیان کرد: در این آیه می خوانیم: شما را به مال و جان آزمايش خواهند كرد و از زبان اهل كتاب و مشركان آزار فراوان خواهيد شنيد، اگر شكيبايى كنيد و پرهيزگار باشيد نشان قدرت اراده شماست.

حجت السلام مرسلی، مبارزه با عادت های منفی را از راه های رورش اراده دانست و ادامه داد: مبارزه با عادت های منفی و پرورش عادت های صحیح، از راه های پرورش اراده است. انسان با توانایی شگرف خویش، خود را از قید وابستگی ها و دل بستگی های شناختی، گرایشی و عملی آزاد می سازد و سد ادراکی «حس» را که محیط و طبیعت، فراروی وی نهاده است، می شکند.

امام جمعه صوفیان، یادآور شد: بالا بردن آستانه تحمل در برابر بلاها، ناخوشی ها و گناهان و آنچه موجب سختی حرکت در مسیر تکامل آدمی است، از راه های پرورش اراده است.

وی، بااشاره به فرموده امیرالمومنین علی(ع) افزود: ایشان می فرمایند: اراده و عزیمت در کارها، به اندازه شناخت و تفکر افراد است.
حجت‌الاسلام مرسلی ضمن بازگو نمودن علل مهم سستی در اراده، تاکیدکرد: از علل مهم سستی در اراده، نشناختن خود و ضعف در بینش توحیدی و در نتیجه سردرگمی در هدف اصلی زندگی است، بنابراین ابتدا هدف و یا اهداف دقیق و مشخص خود را از زندگى یا کارى که مى خواهد انجام دهد، براى خود ترسیم کنید.

اهل بیت عصمت و طهارت(ع) واسطه های فیض الهی هستند
حجت‌الاسلام صمد ناصری، امام جمعه خسروشهر در گفت‌‌وگو با آوای رودکوف، اظهار کرد: اهل بیت عصمت و طهارت(ع) واسطه های فیض الهی هستند؛ یعنی هر خیری که به ما می رسد و هر توفیقی که نصیب ما می شود بواسطه آن ذوات نورانی می رسد،بنابر این توسل و دراز کردن دست نیاز به دامان پاک آنها در موفقیت و ایجاد انگیزه و تقویت اراده، بسیار موثر است.

وی، افزود: انجام وظایف الهى و حاضر دانستن خداوند در همه صحنه‏هاى زندگی از عوامل تقویت اراده است.

وی، بااستناد به آیه 17 سوره لقمان(ا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَاصْبِرْ عَلَىٰ مَا أَصَابَكَ ۖ إِنَّ ذَٰلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ) بیان کرد: در این آیه می خوانیم: اى پسرك من، نماز بگزار، و امر به معروف و نهى از منكر كن و بر هر چه بر تو رسد صبر كن كه اين از كارهايى است كه نبايد سهلش انگاشت.

حجت‌الاسلام‌ ناصری، ادامه داد: انسان باید در زندگى با امید زندگى نماید. یأس و نا امیدى انسان را از رسیدن به هدف باز داشته و روند زندگى را دچار مشکل مى‏کند. آن دسته از بزرگان که قله‏هاى موفقیت را کسب نمودند، امید به زندگى داشتند. از سوى دیگر برخى که در زندگى موفق نبودند، معمولاً نا امید بوده و یأس در زندگى آن‏ها حکومت مى‏کرده است.

امام جمعه خسروشهر، اراده را انجام وظیفه و تلاش در جهت آن دانست و یادآور شد: اراده انجام وظیفه و تلاش در جهت آن است، نه نتیجه؛ بنابراین اگر وظیفه را انجام دادید و نتیجه دلخواه را نگرفتید، احساس شکست به خود راه ندهید و خود را پیروز بدانید. مهم این است که شما اراده کرده و وظیفه خود را انجام داده‌اید.

وی، بااشاره به فرموده امیرمومنان علی(ع) افزود: ایشان می فرمایند: قوت اراده‌ها از دوراندیشی در کارها نشأت می‌گیرد.

حجت‌الاسلام‌ ناصری، ضمن بازگو نمودن امتیاز اراده قوی تاکید کرد: تنها با اراده قوی است که انسان به مدارج عالی و کمالات بلند می‌رسد، اراده قوی، همه کمبودها و نارسایی‌ها و ضعف‌ها را جبران می‌کند.

گزارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: