« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۰۸۱۰
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۱
یادداشت به قلم مدینه صابری:
چنانکه می دانیم مذهب نیز بر اِعمال قانون بسیار تأکید دارد و همین رعایت قوانین کار که جزئی از حقوق شهروندی را رقم زد توانست حقوق کار را در بستر حقوق شهروندی با رعایت بخشی از اصول دینی جامه عمل بپوشاند.
پایگاه خبری آوای رودکوف- مدینه صابری: در دنیای امروز مذهب به رکنی جدائی‌ناپذیر از زندگی بشر تبدیل شده است.

مذهب به تناسب گستردگی وظایف دستگاه های اجرائی و خدماتی و نهادهای اجتماعی و نهاد های مدنی، همزمان با رسوخ موج پیشرفت و تمدن، جای خود را بیش از پیش باز کرده و جامعه ملی ایران اسلامی را مدهوش خود ساخته است و به همین میزان مقدار توقع و سطوح انتظارات مخاطبان را نیز در هر دو جنبه عمومی و خاص متاثر نموده است.

هر چند در این میان سطوح انتظارات نهادها و دستگاه های اجرائی و نهادهای مدنی در تعامل با مخاطبان در سه بخش دولتی ؛ غیر دولتی و مردمی متفاوت است؛ ولیکن در صورتیکه این تعامل در سطوح بین بخشی، میان بخشی و دورن بخشی به طور صحیح هدایت و مدیریت شود در بسیاری مواقع می تواند مکمل یکدگر در بخشهای مختلف از بهداشت تا درمان شود که این مساله خود را به بهترین نحو ممکن در دوران شیوع کرونا در جامعه ملی ایران اسلامی خود را نشان داد.

آنچه از محتوای کتب مذهبی و دینی برمی آید و عمل به سیره پیامبر و ائمه اطهار بر آن صحه می گذارد؛ برای ما که در جامعه اسلامی زندگی می کنیم رعایت سرفصل های پاکیزگی و عمل بر اصول آن نقشی موثر در ارتقای سلامتی دارد که چه بسا گفتار معصومین نیز که با این سخن گهربار که سلامتی و بهداشت نیمی از ایمان است و بر رعایت بهداشت در ابعاد فردی و اجتماعی تصریح دارند نیز خود گویای تاکید مسئولان کشور بر رعالایت بهداشت دوران کرونائی بوده است؛ همین مساله به بهترین نحو ممکن آنجا نمایان شد که مسئولان و مردم کمر همت بربستند و با تولیدات بهداشتی و درمانی چون ژل های ضد عفونی کننده و ماسک و دستکش و مواد ضد عفونی کننده سطوح بر آن شدند میزان بهداشت اجتماعی را ارتقا دهند و با بهداشت اماکن عمومی چون خیابان ها و مساجد و مدارس و بیمارستان ها و ادارات و بازارو ...... در صدد تثبیت درصدی قابل قبول و قابل نمود از بهداشت شدند که بتوانند ضمن عمل بر دستورات دین مبین اسلام، مروج خوبی برای سلامت باشند.

البته باید دانست که این اقدامات بهداشتی در مقابله با کرونا در جامعه اسلامی ایران بر میزان اختیارات قانونی و عرفی با رویکردی بر مذهب نیز صحه گذاشت و به نحوی قدرت تصمیم گیری را نیز در بین مسئولان و مردم هموار کرد.

چنانکه می دانیم مذهب نیز بر اِعمال قانون بسیار تأکید دارد و همین رعایت قوانین کار که جزئی از حقوق شهروندی را رقم زد توانست حقوق کار را در بستر حقوق شهروندی با رعایت بخشی از اصول دینی جامه عمل بپوشاند.

در برخی مواقع نیز این اختیارات قانونی در بخش آب و فاضلاب و برق و گاز و تلفن نیز خود را در کمترین زمان ممکن نشان داد و چه بسا توان رسانه های جمعی را در نشر اهمیت آن به یاری طلبید تا جائیکه همین مساله بار دیگر ثابت کرد ارزش درست مصرف کردن چیست! ارزش خوب مصرف کردن چیست! ارزش رعایت حدود مصرف چیست و حتی کرونا و شیوه آن در جامعه ملی ایران اسلامی نشان داد که ارزش اصراف نکردن چیست!

هر چند در همه زمان ها نشر و ترویج اصول بهداشتی از جمله وظایف مهم و تاکید شده وزارت بهداشت و درمان و زیرمجموعه های آن قلمداد شده است ولیکن شیوع کرونا و ارزش بخشی به آثار مخرب آن و با توجه به اینکه در ایران اسلامی قانون در حوزه بهداشت و درمان به طور کامل رعایت نمی شود و هنوز وظایف مدیریت شهری در این رابطه مشخص نیست؛ مقابله با کرونا با توجه بر دستورات دین مبین اسلام توسط حوزه مدیریتی شهر و حوزه مدیریتی روستا بر این نکته تذکر داد که عمل بر اصول مذهب و دستورات و سیره ائمه اطهار و پیامبر (ص) با بکارگماری ابزارها و اختیارات کافی و لازم که به طور عمده تا اکنون به شوراهای اسلامی و شهردرای ها داده شده است می تواند گره از بسیاری قفل ها بگشاید و ناملایمتی ها را کاهش دهد.

بنابراین در جامعه ملی ایران اسلامی مقابله با کرونا ویروس و آثار مخرب آن با استفاده از بازار و اختیاراتی که در اختیار شوراها و شهرداری ها قرار داده شده است؛ در کنار انجام وظایف وزارت بهداشت و درمان وزیرمجموعه های آن، نقشی موثر و ماندگار را در مسیر ارزیابی عمل بر جای نهاد که از جمله نتایج آنهم می توان به صادرات محصولات تولید شده بهداشتی و درمانی در حوزه کرونا ویروس به دیگر کشورها اشاره کرد که همین وظیفه وظیفه ای مشترک در حوزه بهداشت و درمان در وسعت کشورمان قلمداد شد که آن وظیفه مشترک همانا خدمت صادقانه و دلسوزانه به مردم است.

البته بدون در نظر گرفتن عوارض مدیریت چندگانه که در برخی مواقع شاهد آن در بخش مقابله و کنترل کرونا بودیم این سوال پیش آمد که مدیریت شهری، شهرداری و شوراهای شهر به‌عنوان پیشانی خدمات‌رسانی به مردم تا چه حد در این برهه زمانی که خود دوران بحران سلامت نامیده شد موثر و مفید واقع شدند و توانستند وظایف ذاتی و وظایف قانونی خود را در عرصه مدیریت با رویکردی بر مذهب ایفا کنند؟!!؟

در این راستا تنها مسیر پاسخگوئی به این سوال پیش رو تهیه گزارش کار در موضوع کرونا توسط دستگاه های خدمات‌رسان همچون شهرداری ها و شوراهای هر منطقه است که با مطالعه گردش کار این بخش مدیریتی می توان با رویکردی به دستورالعمل های دینی که از سیره ائمه اطهار و پیامبر (ص) نشات می گیرد حرکت مسیر مقابله با کرونا را به سمت تسهیل امور مذهبی و امور دینی و نهادینه‌سازی دستورات اسلامی در ابعاد رعایت بهداشت تصدیق کرد.

مدینه صابری/خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: