« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۱۰۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۸
پایگاه خبری آوای رودکوف- مدینه صابری: صاحبنظران علم بهداشت محیط بر این باورند که سلامت شهروندی و توسعه محیطی سالم دارای جایگاه ویژه ای برای ارتقای شاخصه سلامت ، تثبیت جمعیت و برآورده شدن نیازهای جامعه است.

هرچند گسترش لارستان بزرگ در ابعاد مختلف بسیار مشهود است، اما  توجه ویژه به مواردی چون مقوله رشد، مقوله پیشرفت و مقوله توسعه، شهروندان را به این نتیجه رسانده است که در هر حال محیط شهری محملی بس مناسبتر برای تامین قوت و نیازهای شهروندی است.

به عنوان مثال ضرورت بهره مندی از هوای پاکیزه و به دور از هر گونه آلودگی مسئولین را برآن داشته است به توسعه فضای سبز اقدام کنند که از نتایج آن هم جلوگیری از تجمع ریز گردها و ممانعت از گسترش عرصه بیابانی است.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد افزایش طول عمر و کاهش فشارهای عصبی از نتایج بارز اقدامات مربوط به مناسب‌سازی فضای فیزیکی شهری در لارستان است که یک نمونه مهم آن هم کاشت و غرس نهال در انواع گوناگون در محیط‌های با قابلیت توسعه فضاهای سبز و با قابلیت ایجاد کمربندهای سبز در لارستان بزرگ است.

اما مخاطرات مربوط به معضلات اجتماعی زیست محیطی و اقتصادی دفن زباله که در محدوده اینگونه فضاها مشاهده می‌شود و عدم رعایت بهداشت محیط چنین فضاهائی نقشی موثر در مسیر آبادانی شهری، جاذبه‌های منطقه‌ای و گردشگری و همچنین بوم‌گردی  حریم شهری و صنعتی و آموزشی لارستان دارد.

به نظر می‌رسد بروز مشکلاتی مثل آلودگی هوا و آب کشاورزی ، پراکندگی زباله ها در محیط ، دفن غیر اصولی زباله تجمع حیوانات و پرندگان به اعتراضاتی در لارستان انجامیده است.

انسان به عنوان موجودی اجتماعی در همه اعصار گرایش به زندگی در محیط مناسب داشته بنابراین اتخاذ تصمیمات درست و قابل اجرا در بخش عمران و آبادانی و سلامت ، رویکردی محوری برای تامین شادابی ، شور ، نشاط شهروندی و ایجاد ثبات در جمعیت است.

این مساله خود به رکنی اساسی در مسیر دستیابی به شاخصه هایی مثل بهداشت ، سلامت و امنیت عمومی فردی و جمعی تبدیل شده است.

از سوی دیگر در صورتی‌که مدیریت افسار گسیخته و فقدان علم بر امور شهری از سوی مردم و مسئولین لارستان بر فضاهای سبز اعمال شود می‌تواند در کمترین زمان ممکن این موضوع بس مهم و تأثیرگذار برای شهرنشینی و حقوق شهروندی را به مسأله‌ای با گره‌های تو در تو، تبدیل شود.

در این میان احیاء و بازسازی محلات قدیمی‌تر شهرستان لارستان که بخشی از آن با احداث فضای سبز و کاشت درختان در حریم شهری یا خارج از محیط شهری رقم می‌خورد؛ حتمأ ثبات جمعیت و تأمین وسعت خاک را در پی خواهد داشت.

توجه به تأثیر توسعه پایدار شهر و همچنین تلاش جمعی برای نهادینه کردن ارزش زندگی سالم بر پیشرفت جامعه متوازن، گامی اساسی برای رفع مشکلات و چالش‌هاست که هر ساله به تهیه دستور العمل‌ها و بخشنامه‌ها منجر می‌شود و خود در صدد است اموری مثل کنترل و ارتقای وضعیت بهداشت محیط و بهداشت فردی و بهبود روند آموزشی و تربیتی حوزه محیط زیست را در دستور کار خود قرار دهد.

تشریح و تحلیل کاشت درختان و غرس نهال بر امور لارستان بزرگ:

درختکاری در لارستان بزرگ که نمونه بارز آن در نیمه اسفندماه هر سال با همت و حضور پررنگ مسئولان رقم می‌خورد؛ یک تمثیل از لزوم بهره‌مندی از هوای پاک را در برابر دیدگان مخاطبین به نمایش می‌گذارد.

 این عمل (درختکاری)، یک موهبت تمام‌ناشدنی است که از بار معنائی و تربیتی فراوانی نیز برخوردار است.

بر اساس توصیه‌هائی که برای درختکاری شده است دو نوع برداشت را می‌توان از عمل مسئولان و مردم لارستان در غرس درخت برداشت کرد: یکی مولفه‌های ارتباطی آن و دیگری مولفه‌های آموزشی آن.

درختکاری در لارستان بزرگ با توجه به نوع آب و هوای آن منطقه، مسئولان و مردم و مخاطبان درختان غرس شده را به بازخورد متناسب با عمل می‌کشاند به‌طوریکه عمل درختکاری و روش‌های نگهداری آن به بهبود و ارتقای مواجهه با نتایج خوب و بد آن می‌انجامد و در این راستا بهره‌گیری از اصل آزادی انسان در برابر طبیعت بکر خداوندی که در عصر حاضر دستخوش تغییرات حاصل از فعل و انفعالات و کنش‌های انسانی و حیوانی است مسئولیت انسان لارستانی را برابر محیط طبیعی-انسانی خود دوچندان کرده است که برای برخی از اعمال در برابر همین طبیعت دست‌ساز که نتیجه تولید فضای سبز است پاداش‌های در نظر گرفته شده است.

کاشت درختان در زمین‌های با قابلیت توسعه فضاهای سبز در پهنه لارستان بزرگ، در بخش آموزشی آن برای آن‌ها که کمی بیش با درخت و سرسبزی بیگانه هستند یک نوع آموزش بصری و آموزش در عمل است به‌طوری‌که این گروه از مخاطبان با آگاهی از کاشت درختان و غرس نهال در نیمه اسفند هر سال متوجه می‌شوند که کی نهال بکاریم، چه نوع نهالی بکاریم؛ نهال‌هایمان را کجا بکاریم؛ نهال‌هایمان چقدر به مراقبت نیاز دارند؛ چظور گودال کشت را آماده کنیم؛ از کجا نهال مورد نیاز را تهیه کنیم؛ از کجا نهال مرغوب و بدور از آلودگی را تهیه کنیم؛ روش‌های تعیین سلامتی نهال چیست؟.

مردم لارستان با کاشت و غرس نهال متناسب با زمین و آب و هوای لارستان بزرگ به این دیدگاه تربیتی نائل می‌شوند که از نحوه نگهداری و پرورش و استفاده‌ای که از دختان به‌عمل آمده می‌کنند به منظر تربیتی آن نائل می‌وند که در قرآن این کتاب وحی نیز بر آن تأکید فراوان شده است.

بر این اساس درخت یکی از نعمت‌های الهی است که به‌عنوان  يكي از زيباترين مظاهر خلقت و جلوه‌ای زیبا و قابل تأمل از تجليات آفريدگار عالم است به‌طوریکه هر کس در این مسیر کار امانت (مسئولیت) را سبک بشمارد و در آن خیانت روا دارد؛  در‌های خواری را در دنیا به روی خود گشوده است.

در بیان قرآن کریم درخت نماد آبادانی و شاخص سرسبزی و خرمی، مظهر زندگی، باعث لطافت هوا و موجب آسایش انسان و صفا و پاکی طبیعت است.

در جای جای آیات قرآن کریم به فراخور موضوعات مختلف، مصادیقی از درخت و درختکاری و توجه به این موضوع مطرح شده است به طوری که در مثالی یکی از مواهب و نعمت‌های خداوند در آخرت، و یکی از ویژگی‌های بهشت و رضوان حق‌تعالی که در آیات کریمه و روایات شریفه بار‌ها به آن اشاره شده است، درخت بوده و برای تصویرسازی از بهشت و فضای زیبا و دلربای آن از مظاهر طبیعی از درخت استفاده می‌کند.

پس لارستان بزرگ بداند که درخت در عین تفاوت ماهوی با انسان، رمز و راز فراوانی در خود نهفته دارد که یکی از آن این است که در حدیثی از پیامبر (ص) آمده که ایشان فرموده‌اند: هر مسلمانی که درختی بکارد یا زراعتی کشت کند که از آن پرندگان و انسان‌ها و یا حیوانی بخورند، چنین کاری برای او صدقه محسوب می‌شود.

دیگر موضوعاتی که لارستان بزرگ باید در پس درختکاری متوجه آن باشد فواید درختان برای اکوسیستم، فواید درختان برای اجتماع، فواید اقتصادی درختان، فواید زیست‌محیطی درختان است که همه این سه مورد ما را به اهمیت سرمایه‌گذاری برای توسعه فضای سبز رهنمون می‌کند.

مدینه صابری/خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: