« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۴۱۳۴
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۶
مدیرعامل آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داد:
مدیرعامل آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد گفت:در بحث محرومیت زدایی و بسیج آبرسانی به روستا‌ها و مناطق دور افتاده، در این دولت ۲۰۸ میلیارد تومان با بسیج سازندگی قرار داد بسته‌ایم که تاکنون ۲۱۷ میلیارد تومان در این راستا تخصیص داده شده است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف ؛امید صالحی درباره آخرین وضعیت پروژه‌های آبی گزارشی ارائه داد و اظهار داشت: همانطوری که همگان می‌دانند، استان کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ آب یکی از استان‌های پُر آب و پُربارش کشور محسوب می‌شود. ما برای رفع تنش آبی از شهر‌های استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه مرکز استان گام‌های جدی و اساسی برداشته‌ایم و در این دولت توجه مهمی به آن شده است.

تخصیص ۲۱۷ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه آبرسانی به روستاهای کهگیلویه و بویراحمد

وی ادامه داد:در سفر اول ریاست جمهوری به استان کهگیلویه و بویراحمد ۲۲۰ میلیارد تومان برای اصلاح شبکه آب شهر یاسوج در نظر گرفته شد و این اولین گام مهم دولت برای جلوگیری از هدر رفت و پایداری آب در مرکز استان بود.

وی افزود: از این میزان اعتبار بیش از ۵۸ میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرد، یعنی معادل ۳۰ کیلومتر شبکه آبرسانی شهر یاسوج در قطر‌های متفاوت اصلاح و ترمیم شد.
[yektanet.com]

صالحی تأکید کرد: هدف این پروژه جلوگیری از هدر رفت و پایداری آب در سطح شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد بود. مردم هم گلایه‌های در این خصوص داشتند که با اتمام این پروژه بخشی از مطالبات به حق مردم پاسخ داده می‌شود. شهر یاسوج در مجموع ۶۰۰ کیلومتر شبکه آب دارد که ۲۰۰ کیلومتر این شبکه معیوب و فرسوده است.

وی به پروژه تأمین آب مناطق بنسنجان، مادوان و مهریان گریزی زد و گفت: سال‌ها به دلیل معارضات اجتماعی تأمین آب این مناطق با مشکل مواجه بود که ما تصمیم گرفتیم برای عبور از این معارضات و رفع تنش آبی این مناطق اقدام دیگری انجام بدهیم و به همین خاطر محل پروژه را از تنگ کبوتری که با معارض شدید روبرو بود تغییر دادیم و در محدوده چم‌خانی مجوز احداث ۴ حلقه چاه را گرفتیم که این پروژه ۵ میلیارد تومان اعتبار دارد که سه میلیارد و۴۰۰ میلیون تومان از این اعتبار برای خطوط انتقال آب از‌ ایستگاه پروژه تا مخازن فلزی مادوان تخصیص یافت.

وی افزود: در کنار این پروژه، پروژه مخزن ۵ هزار مترمکعبی مادوان که جزء پروژه‌های سفر نبود و ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی بیشتر نداشت، در دستور کار قرار گرفت و با توجه ویژه این دولت الان پروژه تکمیل شده که ۶۰ درصد دیگر پروژه مخزن ۵ هزار مترمکعبی مادوان در این دولت انجام گرفت و جز پروژه‌های افتتاحی سفر ریاست جمهوری می‌باشد. این پروژه کمک شایانی به پایداری آب شهر مادوان خواهد کرد.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: تا الان ۱۳ میلیارد تومان برای رفع تنش آبی شهر مادوان تخصیص داده شده است.

صالحی به مشکل پایداری آب شرب یاسوج اشاره کرد و گفت: شبکه آب شهر یاسوج همراه با توسعه و گسترش شهر، توسعه پیدا نکرد. قبل از سال ۹۲ شهر یاسوج ۵۰ هزار مشترک آب داشته که از سال ۹۲ به بعد ۴۰ هزار مشترک افزایش داشته و الان به ۹۰ هزار مشترک رسیده است که متأسفانه همراه با توسعه شهری شرکت آب و فاضلاب در بحث فرایند تولید آب، انتقال و ذخیره گام برنداشته است.

وی افزود: مخازن آب یاسوج ۳۲ هزار مترمکعب است که در حال حاضر یک مخزن ۲۰ هزار مترمکعبی توسط مشاور در حال طراحی است و ماه آینده به مناقصه می‌رود.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر اساس نظرات علمی در سطح جهان باید برای هر مشترک 1.2 مترمکعب مخزن آب می‌ساختیم، شهر یاسوج ۹۰ هزار مشترک آب دارد که ما باید ۱۰۰ هزار متر مکعب مخزن آب ساخته داشته باشیم.

وی افزود: میانگین ساخت مخزن آب در کشور ما برای هر مشترک هفت دهم مترمعکب می‌باشد در حالی که در استان کهگیلویه و بویراحمد چهار دهم است و استان ما از میانگین کشوری هم عقب است.

صالحی با تأکید بر اینکه در بحث زیرساخت‌های آب کاری انجام نگرفته است، گفت: چهار حلقه چاه آب در تنگ مهریان پیش‌بینی شده است که کار‌های آن انجام گرفته و از محل اعتبارات تنش آبی تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه یکی از مشکلات شبکه آب یاسوج را نوبت‌بندی دانست و گفت: ما برای اینکه آب به یک شرایط پایدار برسد، ابتدا تلاش می‌کنیم که مخازن آب به یک حالت پایدار برسند و بعد آب را وارد مدار و شبکه توزیع آب می‌کنیم که متأسفانه هنگام انتقال آب ضریب شکستگی توزیع بالا است؛ چرا که آب با سرعت شدید وارد مدار می‌شود.

صالحی همچنین از احداث چهار حلقه چاه آب در منطقه ساحلی جنب بیمارستان امام سجاد(ع) به منظور تقویت و پایداری شبکه آبرسانی شهرک الغدیر و ولایت خبر داد که این چهار حلقه چاه به عنوان پدافند غیرعامل و به عنوان پشتیبانی برای پایداری آب یاسوج در هنگام بحران‌ها در نظر گرفته شده است.

وی افزود: سه حلقه چاه آب هم در محدوده مختار یاسوج احداث می‌شود. هر حلقه چاه حدوداً ۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که اگر از ابتدا ما به دنبال احداث این حلقه‌های چاه آب بودیم با این مشکلات مواجه نبودیم. هزینه نگهداری تصفیه خانه بالا است و با اعتبار این تصفیه خانه می‌توانستند حلقه‌های چاه آب ایجاد کنند و آب شهر یاسوج را پایدار نگه دارند وسریعتر آب هم وارد مدار می‌شد.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد اعتبارات تنش آبی یاسوج را ۲۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: تصفیه خانه اضطراری یاسوج، در دولت قبل حدوداً ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و تا الان ۳۲ میلیارد تومان اعتبار برای آن هزینه شده است. برای محوطه‌سازی و آبگیر این تصفیه خانه ۳۵ میلیارد تومان اعتبار دیگر لازم است و بخشی از اعتبارات تصفیه خانه موجود است و برای بخش دیگری نیاز به توجه ویژه‌تر دولت داریم.

صالحی گفت: اگر آبگیر تصفیه خانه یاسوج کار شود، پروژه وارد مدار می‌شود و در فاز اول ۲۰۰ لیتر بر ثانیه آب تولید می‌شود که پاسخگوی ۶۰ هزار نفر می‌باشد. سال گذشته این آبگیر کار شد و هنگام بارندگی و سیل گذشته زیر آب رفت و الان باید لوله‌ها را بیرون بکشیم و دوباره کار را انجام بدهیم. شرایط سختی برای انجام کار وجود دارد و ما باید تمهیداتی بیندیشیم که هر چه سریعتر کار جلو برود.

وی افزود: یکی دیگر از اقدامات دولت برای رفع تنش آبی از برخی شهر‌های استان اختصاص ۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای اصلاح شبکه آب شهر‌های مانند؛ سرفاریاب، گچساران، باشت، قلعه رئیسی، دیشموک، بوستان، چرام، بهمئی، لنده و سوق می‌باشد که در حال حاضر ۲۰ میلیارد تومان آن توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تأمین شد و ۲۰ میلیارد تومان آن نیز از محل اعتبارات نفت و ۱۰ میلیارد تومان آن نیز از محل اعتبارات استانی و مابقی هم از سایر منابع مالی اختصاص می‌یابد.

صالحی افزود: بعد از انجام مراحل قانونی هفت پیمانکار با تخصیص ۲۰ میلیارد تومان کار را در شهر‌ها آغاز کرده‌اند.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه ۱۶۴۱ روستا تحت پوشش آبرسانی این شرکت است، افزود: در بحث محرومیت زدایی و بسیج آبرسانی به روستا‌ها و مناطق دور افتاده، در این دولت ۲۰۸ میلیارد تومان با بسیج سازندگی قرار داد بسته‌ایم که تاکنون ۲۱۷ میلیارد تومان در این راستا تخصیص داده شده است که بخش از این اعتبارات را از منابع داخلی شرکت گذاشتیم.

صالحی افزود: بر همین اساس از ابتدای سفر دور اول رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد برای پروژه آبرسانی ۱۸۴ روستا قرارداد منعقد کردیم که ۴۸ روستا از این تعداد به بهره‌برداری رسید و به نمایندگی در یکی از روستا همزمان با سفر دور دوم رئیس جمهور برنامه افتتاحی خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: تعداد روستا‌های آبرسانی شده ۳۳ روستا بود که در طول دو ماه از مسئولیت بنده به ۴۸ روستا رسید که باید از همین جا از بسیج سازندگی به طور ویژه تقدیر و تشکر کرد.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: پروژه آبرسانی به ۵۰ روستا دیگر در حال انجام کار است که هنوز تکمیل نشده‌اند.

وی از تفاهم نامه جدید با بسیج سازندگی و سایر نهاد برای آبرسانی به ۶۰۰ روستای دیگر خبر داد و گفت: هدف ما از این کار تأمین آب پایدار روستا‌ها است که با گسترش و تقویت زیرساخت‌های آب روستا‌ها این کار تحقق می‌یابد. قدمت شبکه آبرسانی به برخی از روستا‌ها بالای ۳۰ سال می‌باشد که به دنبال این هستیم که با انجام این کار جلوی هدر رفت آب را بگیریم و از طرفی قطعی آب را کاهش می‌دهیم.

صالحی گفت: در بخش دیشموک مشکلاتی برای تأمین آب پایدار وجود دارد که سه میلیارد تومان برای رفع تنش آبی در این بخش مصوب شد و دو میلیارد تومان این اعتبار تخصیص داده شد که هم اکنون پیمانکار در حال انجام کار است و بخش دیگری هم در حال انجام فرایند مناقصه است و پیمانکار مشخص و کار شروع می‌شود. به طور مثال؛ ۸ روستا در دیشموک از یک لوله دو اینچ برای تأمین آب شرب استفاده می‌کنند.

وی افزود: سایر روستا‌های دیشموک در قالب همان تفاهم نامه جدید آبرسانی به ۶۰۰ روستا با بسیج سازندگی آبرسانی می‌شوند.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد یکی دیگر از گام‌های دولت برای رفع تنش آبی در شهر‌های استان را اختصاص ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای رفع تنش آبی شهرستان گچساران عنوان کرد و گفت: 20 میلیارد تومان برای تقویت ایستگاه خیرآباد و سعادت آباد سد کوثر گچساران اختصاص یافت که می‌توان تا حدودی تنش آبی در این شهرستان و روستا‌های آن را رفع کرد.

وی افزود: تصفیه خانه فاضلاب گچساران ردیف اعتباری نداشت و در واقع صفر بود که الان بالاتر از ۳۷ میلیارد تومان اعتبار برای آن گذاشته شد.

صالحی گفت: در دهدشت، شبکه‌های آب ما فرسوده است که در این راستا نیز اقداماتی انجام گرفته است. تقویت‌ایستگاه دم دره از محل اعتبارات تنش آبی نیز یکی از برنامه‌های ما است.

وی اضافه کرد: مخزن ۲۰ هزار متر مکعبی که توسط آب منطقه‌ای تکمیل شده به منظور پایداری آب این شهر در سفر رئیس جمهور افتتاح می‌شود و ۲۰ میلیارد تومان برای تکمیل سایر فاز‌های آن لازم است.

در ادامه‌ صالحی مدیرعامل آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد_ به گام بعدی دولت در حوزه آب شرب این استان اشاره کرد و گفت: پروژه دوم سفر ریاست جمهوری به استان کهگیلویه و بویراحمد، پروژه تصفیه خانه فاضلاب چرام می‌باشد، در سال ۸۹ زمین این پروژه خریداری شد و تا قبل از دولت سیزدهم این پروژه ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی در سازه داشت.

وی افزود: در سفر ریاست جمهوری حدود ۴۰ میلیارد تومان برای این پروژه مصوب شد که ۳۵ میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرده و در کنار این ۳۵ میلیارد تومان از سایر منابع مالی از جمله؛ اعتبارات توازن و ملی ۱۵ میلیارد دیگر به این پروژه تخصیص پیدا کرد. این در حالی است که در گذشته فقط ۱۲ میلیارد تومان در این پروژه کار انجام گرفت.

صالحی اضافه کرد: پروژه تصفیه خانه فاضلاب چرام، ۹۰ درصد پیشرفت به لحاظ سازه‌ای و در مجموع ۴۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۱۰۵ میلیارد تومان اعتبار جهت خرید و نصب دستگاه‌های مکانیکال نیاز دارد.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد دربخش پایانی صحبت‌های خود، گفت: ۸۶۰۰ میلیارد تومان در قالب ۲۳ طرح برای سفر دور دوم ریاست جمهوری پیشنهاد آماده کرده‌ایم.

صالحی افزود: ۵۴۰۰ کیلومتر شبکه توزیع و سه هزار کیلومتر خطوط انتقال آب در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد داریم که ۳۵ درصد شبکه‌های آب ما فرسوده است و در نگاه ما چون آب یک عنصر حیاتی است و خیلی از استان‌ها از این نعمت کم برخوردار هستند و این برای استان کهگیلویه و بویراحمد آسیب جدی می‌باشد که در کنار این همه آب‌های روان و جاری برخی از روستا‌های ما با تنش آبی روبرو باشند که‌امیدوارم با نگاه ویژه دولت پایداری آب در تمام شهر‌ها و روستا‌های ما برقرار شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: