به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوفاز یاسوج ؛با آغاز به کار دولت جدید به ریاست دکتر مسعود پزشکیان و اعلام سیاست "وفاق ملی"، ایران وارد مرحلهای تازه از تعامل و همگرایی سیاسی شده است. دولت وفاق ملی به معنای حقیقی کلمه، تلاش دارد تا از ظرفیتها و پتانسیلهای تمامی جریانهای سیاسی کشور برای حل مشکلات و چالشهای پیش روی کشور استفاده کند. این رویکرد میتواند راهگشای حل بسیاری از مسائلی باشد که در سالهای گذشته به دلیل اختلافات سیاسی و جناحی حل نشده باقی ماندهاند.
کهگیلویه و بویراحمد، به عنوان یکی از استانهای محروم اما پرپتانسیل کشور، میتواند در خط مقدم اجرای این سیاست قرار گیرد. استانی که به دلیل موقعیت جغرافیایی، منابع طبیعی و فرهنگی و ترکیب جمعیتی خاص خود، نیازمند مدیریتی است که بتواند از تمامی ظرفیتها به بهترین شکل ممکن بهرهبرداری کند.
استاندار؛ محور وفاق و همگرایی در استان
ممکن است استاندار از میان چهرههای میانهرو انتخاب شود، کسی که مورد قبول اکثر جریانهای سیاسی استان باشد. این فرد احتمالاً باید توانایی برقراری ارتباط با نمایندگان مجلس و گروههای مختلف سیاسی را داشته باشد. نقش استاندار در کهگیلویه و بویراحمد در این برهه حساس، بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. استاندار به عنوان نماینده عالی دولت در استان، مسئولیت سنگینی در ایجاد وفاق و همگرایی میان نیروهای مختلف سیاسی و اجتماعی بر عهده دارد. انتخاب فردی که بتواند از تمامی جناحها و گروهها حمایت و اعتماد کسب کند، کلید موفقیت سیاست وفاق ملی در این استان است.
چنین فردی باید نه تنها از توان مدیریتی و تجربه کافی برخوردار باشد، بلکه باید به دور از تعصبات جناحی و با نگاهی فراحزبی به اداره استان بپردازد. استاندار کهگیلویه و بویراحمد باید فردی باشد که بتواند با تمامی جریانهای سیاسی استان، از اصلاحطلب تا اصولگرا، تعامل و همکاری سازندهای برقرار کند. این تعامل باید به گونهای باشد که همه گروهها احساس کنند سهمی در مدیریت استان دارند و صدای آنها شنیده میشود.
فرمانداران؛ مجریان سیاست وفاق ملی در سطح شهرستانها
احتمالاً فرمانداران شهرستانهای استان از میان افراد با گرایشهای سیاسی مختلف انتخاب خواهند شد. هرچند شاید اکثریت آنها به جریانهای میانهرو نزدیک باشند، اما به دلیل سیاست وفاق ملی، افرادی از طیفهای سیاسی اصلاحطلب و اصولگرا نیز در این پستها دیده شوند. فرمانداران شهرستانهای کهگیلویه و بویراحمد نیز نقشی اساسی در اجرای سیاست وفاق ملی ایفا میکنند. هر شهرستان در این استان دارای ویژگیها و شرایط خاص خود است و فرماندارانی که انتخاب میشوند باید بتوانند به خوبی با این شرایط منطبق شوند. فرمانداران باید افرادی باشند که توانایی مدیریت تنوع سیاسی و فرهنگی در شهرستانها را داشته باشند و بتوانند با ایجاد همدلی و وفاق میان گروههای محلی، توسعه شهرستان را پیش ببرند.
انتخاب فرماندارانی که از میان چهرههای مقبول و با سابقه درخشان انتخاب شوند چیزی که در گذشته کمتر اتفاق افتاد، میتواند تضمینی برای موفقیت سیاست وفاق ملی در سطح شهرستانها باشد. این افراد باید با درک درستی از مسائل محلی، توانایی تعامل با تمامی گروهها و اقشار مختلف را داشته باشند و در عین حال بتوانند از ظرفیتهای محلی برای پیشبرد اهداف توسعهای استفاده کنند.
انتخاب فرماندارانی که از میان چهرههای مقبول و با سابقه درخشان انتخاب شوند چیزی که در گذشته کمتر اتفاق افتاد، میتواند تضمینی برای موفقیت سیاست وفاق ملی در سطح شهرستانها باشد. این افراد باید با درک درستی از مسائل محلی، توانایی تعامل با تمامی گروهها و اقشار مختلف را داشته باشند و در عین حال بتوانند از ظرفیتهای محلی برای پیشبرد اهداف توسعهای استفاده کنند.
مدیران استانی؛ ترکیبی از تجربه و نوآوری برای توسعهای متوازن
در مورد مدیران استانی، پیشبینی میشود که تلاش شود تا ترکیبی از نیروهای باتجربه از هر دو جناح اصلاحطلب و اصولگرا به کار گرفته شود. در واقع، احتمالاً سهم هر جریان سیاسی با توجه به نفوذ و قدرت آنها در استان تعیین خواهد شد. یکی از چالشهای اصلی در استان کهگیلویه و بویراحمد، کمبود نیروی انسانی متخصص و کارآمد است. با این حال، در صورت انتخاب مدیرانی با تجربه از هر دو جناح سیاسی و ترکیب آنها با نیروهای جوان و نوآور، میتوان این چالش را به فرصتی برای پیشرفت استان تبدیل کرد.
مدیران استانی باید از میان افرادی انتخاب شوند که علاوه بر تخصص و تجربه کافی، توانایی ایجاد همگرایی میان نیروهای مختلف را داشته باشند. این مدیران باید بتوانند با بهرهگیری از تجارب گذشته، به طرحها و برنامههای جدید و نوآورانهای دست یابند که منجر به توسعه متوازن و پایدار در استان شود.
ترکیب تجربه و نوآوری در مدیریت استان، میتواند منجر به ایجاد محیطی پویا و خلاق شود که در آن ایدههای جدید و راهحلهای خلاقانه برای مسائل قدیمی مطرح و به کار گرفته شوند. این امر نه تنها به توسعه استان کمک خواهد کرد، بلکه میتواند الگویی برای سایر استانهای کشور نیز باشد.
فرصتها و چالشهای پیشرو
اجرای سیاست وفاق ملی در کهگیلویه و بویراحمد، اگرچه فرصتی بینظیر برای توسعه استان فراهم میکند، اما با چالشهای جدی نیز همراه است. یکی از این چالشها، توزیع منابع و قدرت میان جناحهای مختلف سیاسی است. اگرچه سیاست وفاق ملی به دنبال ایجاد تعادل میان جناحها است، اما همیشه این خطر وجود دارد که منافع جناحی بر منافع عمومی غالب شود و از این رو، وفاق و همگرایی به چالش کشیده شود.
دیگر چالش مهم، اختلافات محلی و قومی در استان است. کهگیلویه و بویراحمد به دلیل ترکیب جمعیتی متنوع خود، دارای پیچیدگیهای خاصی است که نیازمند مدیریتی هوشمندانه و متعادل است. مدیران استانی باید با درک صحیح از این تنوع فرهنگی و اجتماعی، بتوانند به گونهای عمل کنند که تمامی اقشار جامعه احساس کنند که در فرآیند توسعه استان سهم دارند و مورد توجه قرار میگیرند.
با این حال، این چالشها نباید مانع از اجرای سیاست وفاق ملی شوند. در صورتی که نیروهای سیاسی و اجتماعی استان به درک مشترکی از منافع عمومی برسند و منافع کوتاهمدت جناحی را فدای مصالح بلندمدت مردم کنند، میتوان امیدوار بود که این سیاست با موفقیت اجرا شود.
دولت وفاق ملی به ریاست دکتر مسعود پزشکیان، فرصتی بینظیر برای کهگیلویه و بویراحمد فراهم کرده است تا از تمامی ظرفیتهای خود برای توسعه و پیشرفت استفاده کند. این استان با داشتن منابع طبیعی و فرهنگی غنی، میتواند به یکی از قطبهای توسعهای کشور تبدیل شود، به شرطی که نیروهای سیاسی و مدیریتی آن بتوانند با همگرایی و همکاری، از این ظرفیتها به بهترین شکل ممکن بهرهبرداری کنند.
اجرای موفق سیاست وفاق ملی در کهگیلویه و بویراحمد، میتواند الگویی برای سایر استانهای کشور نیز باشد. این سیاست نه تنها به توسعه و پیشرفت استان کمک خواهد کرد، بلکه میتواند به تقویت همبستگی ملی و اجتماعی در سطح کشور نیز منجر شود.
در نهایت، آنچه که امروز بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد، همکاری و تعامل میان نیروهای سیاسی و اجتماعی استان است. تنها با این همکاری است که میتوان به توسعهای متوازن و پایدار در کهگیلویه و بویراحمد دست یافت و آیندهای روشنتر برای مردم این استان فراهم کرد.
عضویت در خبر نامه