« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۰۳۱۵
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۳
پایگاه خبری آوای رودکوف-مدینه صابری: در قسمت اول در باب تلاش موکد مسئولان و مردم و رسانه‌های لارستان بزرگ بر نهادینه شدن فرهنگ مطالبه‌گری به‌عنوان یک رکن از هزاران رکن پیشرفت این خطه تاکید شد و از آن به عنوان یک شاخص فرهنگی-اجتماعی یاد شد که نقشی بس موثر در روشنگریِ میزان تعمیق و هموارسازی اصولِ حقوق شهروندی و ایجاد جامعه‌ای سالم و آباد برای این منطقه دارد؛ در همین راستا بود که تاکید شد یکی از اقدامات خوب مردم و اهالی رسانه این منطقه قبل از ورود مسئولان کشوری و استانی تشریح کمبودها و نارسائی‌های منطقه‌شان در قالب لیست هدف است که بتواند با دسترسی به نیازهای آن، توسعه متوازن و رشد و پیشرفت را به عنوان سه شاخص اصلی برای ارتقای منطقه‌ای به یدک بکشد و محقق سازد.

با پیشرفت جامعه لارستان و افزایش کمی و کیفی در جمعیت آن، نیاز به علم برای فراهم‌سازی کارکردهای بهداشت و درمان احساس شد به‌طوریکه لزوم اهمیت بخشی به ایجاد جامعه سالم بدور از آلودگی‌های جسمی و آلودگی‌های روانی، بر اهمیت ایجاد و گسترش واحدهای دانشگاهی همچون دانشکده علوم پزشکی برای لارستان را دو چندان کرد. در باب همین مسأله می‌توان اذعان داشت دانشکده علوم پزشکی لارستان علاوه نقش محوری در توسعه علـم، پیشرفت و آبادانی ، وظیفه تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص را نیز برعهده دارند؛ بر همین اساس نحوه اداره این دانشکده نیز با سایر دستگاه ها باید متفاوت باشد که در این راستا از تامین اعتبارات دولتی و غیردولتی در این زمینه گریزی نیست و از آنجائیکه تربیت افراد این بخش و آموزش آنها یک رکن ارتقای فرهنگی است حتما به پیشرفت علمی، اجتماعی و کاهش بار اقتصادی منفی جامعه لارستان کمک خواهد کرد و این منطقه را از وابستگی‌های علمی –مهارتی می‌رهاند و به شتاب علمی خواهد رساند.

همانطور که می‌دانیم ورزش چه در بخش هوازی و چه در بخش غیرهوازی آن، نقش مهمی در پیشرفت و تسریع حرکت به سمت جامعه سلامت محور و پیشرفت تحصیلی دارد.

ورزش با نقشی که در سلامت جسمی و روان اقشار جامعه لارستان از پیر . جوان.خرد و کلان دارد می‌تواند راندمان زندگی را بهبود بخشد و به ارتقای کیفیت زندگی بینجامد.

موفقیت‌های بدست آمده در جامعه ورزشی لارستان در دو بخش ورزش انفرادی و ورزش جمعی حکایت از لزوم تامین زیرساختهای ورزشی دارد که دو موضوع آکادمی تنیس و پروژه منیری به عنوان دو پروژه مورد تاکید مردم این منطقه، تاکید شده است؛ ولی به یقین توسعه ورزش لارستان و تنوع پذیری ورزشی در این سرزمین نباید نادیده انگاشته شود.

امروز با توسعه ورزش در لارستان و اهمیت ارتقای منطقه و تاکید این جامعه بر وحدت بین مردم و مسئولان دیگر ورزش از یک حالت اجتماعی و فرهنگی بیرون آمده و به یک حالت دیپلماسی و حیات سیاسی تبدیل شده است.

همانطور که ورزش و تحرك جسمانی برای داشتن سلامتی، نشاط و شادابی لارستانیها امری ضروری است و باید این مقوله مهم در كنار سایر فعالیت‌ها وجود داشته باشد به یقین می‌توان از آن برای ایجاد فضای همدلی و صمیمیت و خوب بودن و داشتن زندگی زیبا در سرزمین بکر لارستان هم بهره گرفت.
همانطور که می‌دانیم بیرم جزو مناطق کم‌برخوردار و نیمه‌برخوردار منابع آب است و آب این منطقه از گذشته تا امروز شور بوده و در برخی مواقع با کاهش بارندگی و سروخ اثرات پدیده خشکسالی کیفیت مطلوبی نداشته است همین مساله موجب شده است که برای امکان بهره‌مندی این منطقه از آب شیرین و قابل استفاده مسئولان نسبت به ایجاد آب شیرین‌کن و کف شکنی چاهها و احداث چاههای آب شرب جدید و جدیدا ایجاد خط انتقال آب اقدام کنند؛ با وجود این مردم بیرم هنوز از کمبود آب و مخصوصا آب شیرین در منطقه ابراز نارضایتی کرده اند و از این نظر تنی چند از مسئولان لارستان همچون نمایندگان ادوار مختلف مجلس و فرماندار و شوراهای اسلامی شهر و روستا و شورای اسلامی شهرستان سخنها رانده‌اند که باید این معضل رفع و یا در کمترین حالت ممکن کنترل شود چرا که رسیدگی به این مشکل آب در بیرم لارستان نقشی موثر در راستای محیط زیست سالم و با نشاط و سلامت مردمی دارد.

اهمیت آب شرب و غیر شرب برای بیرم و روستاهای تابعه آن آنقدر زیاد است که به ثبات جمعیت و ایجاد جامعه پایدار و توسعه متوازن کمک خواهد کرد.

وجود آب به تعدیل هوای بیرم و روستاهای تابعه آن کمک شایان دارد و به بهبود عملکرد در راندمان تولید خواهد انجامید.

آب سلامتی جامعه را در دو بعد بهداشت و درمان دارد و نقشی موثر را در راستای کاهش بار منفی اقتصادی به بیرم و روستاهای تابعه دارد به طوری که وقتی آب پایدار از منابع پایدار آب به صورت کاملا مطلوب فراهم شود مدیریت بهتر زیرساختها را در موضوع مدیریت بر امور لارستان نشان خواهد داد و توان اجرائی و مدیریتی لارستان و منطقه بیرم و روستاهای آن را تصریح خواهد کرد و شاخصه های نرم افزاری و شاخصه های سخت افزاری حوزه آب و فاضلاب را در دو منطقه یاد شده ارتقا و بهبود خواهد داد.

اختلاف و درگیری و نزاع یک شاخص برای تفکیک جوامع انسانی از حیوانی است و از آنجائیکه همیشه و در همه حال یک شکایت یا دادخواست در همان مرحله نتیجه‌بخش نیست به یقین لزوم و ضرورت تجدید نظر و پژوهش در آن دادخواست و شکایت امری مهم قلمداد می‌شود.

تجدیدنظر آنگونه که از نام آن پیدا است دوباره قضاوت کردن امری برای رسیدن به نتیجه مطلوب است؛ در این مرحله است که عملکرد قاضی مرحله نخستین مورد بازبینی قرار خواهد گرفت؛ پس با توجه به اینکه جامعه لارستان به لحاظ کمی و عددی و به لحاظ کیفیت اجتماع در وضعیت جالب توجهی قرار دارد و دارد در مسیر ارتقا گام برمی دارد به نظر می رسد واقع شدن دادگاه تجدید نظر در کنار دادگاه و دادسرا بتواند از حجم مطالبات بکاهد و به تسریع در بهبود امور و ترمیم چالش های حقوقی و غیرحقوقی موثر واقع شود.

تعامل، داد و ستد، صادرات، واردات، مبادلات ارزی، صرف خانه‌ها، گردشگری، تورسیم‌پروری و غیره، همه و همه از اموری هستند که بر لزوم وجود راه‌اندازی و فعالیت دفتر دارالترجمه در لارستان حکایت دارد و در این رابطه وجود دفتر نمایندگی وزارت خارجه در لارستان بر این موضوع تاکید دارد که نشر یادگیری و آموزش زبانهای خارجی یک ضرورت در تعامل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، مذهبی، سیاسی و ...... . است. امروز با توجه به گستردگی و پراکندگی لارستان چه به لحاظ وسعت ارضی سرزمین و چه به لحاظ وسعت انسانی و تعدد خدماتی لزوم تنوع‌پذیری در ارتباطات زبانی و مفهومی به عنوان یکی از مهمترین ابزار ارتباطی امنیتی بس مهم یافت. تلاش منطقه لارستان برای ارتقا نیز لزوم ایجاد دارالترجمه در این منطقه را بهبود بخشید و تصریح کرد .

باید اذعان کرد ارتباطات در لارستان با توجه به اقتصادی بودن این منطقه در دو بعد رسمی و غیر رسمی با خارجیها و داخلیها با توجه به اینکه مخاطبان این خطه از همه نوع زبان و گویش و فرهنگی هستند خود نویدبخش ضرورت ایجاد یک دارالترجمه قوی و کارکردی متناسب با نیازهای روز لارستان است که باید محقق شود.

بیشتر بخوانید:

صادرات و واردات کالا یک شریان حیاتی برای اقتصاد و تامین پول در لارستان است و صدور مجوزهای لازم و کافی باری این بخش حتما تسهیل در اقتصاد و بهبود بهره‌وری تولید را به دنبال خواهد داشت و یک اقتصاد پویا و پایدار به منصه ظهور خواهد گذاشت.

گمرک در تولید ناخالص لارستان موثر است و صدور مجوزهای ورود و خروج برای آن مکانیزیم های تجارت را بهبود و ترمیم می‌بخشد و در صورتی‌که مجوز واردات نباشد حتما احتکار کالا و افزایش قیمت در کالا را بدنبال دارد که از تبعات آن هم می‌توان به کم فروشی ها و یا گران فروشی ها و عدم تعادل در بازار اشاره کرد.

نیازسنجی، طراحی و اجرای پروژه‌های عمرانی و تولیدی و خدماتی یکی از ارکان مدیریت پایدار منطقه‌ای در لارستان برای به ثمر رسیدن سرفصل‌های حقوق شهروندی در شهر و روستا است؛ اما آنچه در این زمینه مهم می‌نماید و زیرساخت اصلی برای هر برنامه سخت افزاری و نرم‌افزای محسوب می‌شود اعتبارات است که لازم و ملزم اجرا هرگونه پروژه است و در صورتیکه اعتبارت تامین شود حتما به توسعه پایدار و توسعه متوازن در همه بخشها خواهیم رسید و تداوم تامین آن اعتبارات که در عصر حاضر از بخش دولتی و بخش خصوصی تامین می شود توسعه را مداوم و همیشگی خواهد کرد و نواقص را خواهد زدود.

می‌دانیم که تامین اعتبارات چه از بخش دولتی باشد و چه از بخش خصوصی باشد کمبود سرمایه برای اجرا و تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌ها در لارستان را تسهیل و ترمیم می‌کند و به افزایش ظرفیتها می‌انجامد؛ از این رو است که انتظار می‌رود با توجه به نیازسنجی منطقه لارستان و مناطق تحت نفوذ آن تسهیلات اعتباری محقق شود.
اعتبارات و تامین سرمایه ضمن ترکیب عوامل تولید به تمایز نیز می‌انجامد و می دانیم که تمایز یک رکن از ارکان گریزناپذیر در بسترسازی نیازهای ساختی و کارکردی است و تطابق با فن آوری نوین را در جامعه لارستان بزرگ مهیا خواهد کرد.

اعتبارات و خدمات حمایتی بانکهای لارستان بزرگ نقشی مهم برای رفع کمبودهای هزینه‌ای دارد و یک عامل تقویت‌کننده توسعه لارستان است و خود به خود می تواند جریان اجرا طرحهای کلان و خرد را بهبود بخشد و به بهبود بهره وری عوامل تولید بینجامد.

اعتبارات بانکی برای لارستان با توجه به تعدد و شمار فارغ التحصیلان دانشگاهی و کارگاهی به کارآفرینی می‌انجامد. این موضوع می‌تواند به توسعه و حتی ایجاد کلان شهر بینجامد.

ایجاد و راه اندازی ادارات مختلف یک ضرورت برای اوز و گراش است چرا که این مناطق رشد پیدا کرده اند و به شهرستان ارتقا پیدا کرده اند و همین مسأله است که بر لزوم وجود ادارات در این مناطق تاکید می‌کند. ادارات بال توسعه و حرکت و خدمات‌رسانی به اوز و گراش خاهند بود؛ در صورتیکه محقق شوند.

ادارات هستند که با ترویج رعایت قوانین جامعه اوز و گراش را به سلامت فرا می خوانند و با قبول مسئولیت و مشغله برای مردم اوز و گراش بخش عظیمی از نظم و امنیت را به ارمغان خواهند آورد و به زیست محیط سالم و هوای پاکیزه برای این مناطق(اوز و گراش)، می‌انجامد و از تخلفات ارضی نیز ممانعت خواهند کرد.

همیشه باید دانست که مشق نانوشته، غلط ندارد پس توسعه اوز و گراش با اعمال چنین رویکردی است که نیاز به وجود ادارات را در منطقه در حال گذر اوز و گراش تصریح می‌کند.

از آنجائیکه مشکل امروز بشر همان مشکلی است که خودش آن را ساخته است و همه آن مشکلات هم ریشه اجتماعی دارند بهتر است که همه ادارات مورد نیاز یک شهر ایدئال در اوز و گراش به فراخور منطقه ایجاد و تکمیل شود و چه بسا در این رستا هم تامین نیروی انسانی لازم و بایسته است.

ادارات هستند که با درخواست‌ها و بررسی‌هایشان به مسئولان ارشد یا سرمایه گذاران بخشی از درآمدزائی را برای لارستان محقق کنند.

ادارات هستند که می توانند اوز و گراش را از بحران ها نجات دهند و به این مناطق هویت ببخشند.
در باب اهمیت برق برای توسعه منطقه ای در جای جای لارستان بزرگ و مناطق تحت نفوذ آن، گفتن دارد که برق و روشنائی یکی از شاخصه‌های توسعه متوازن هر منطقه است و در بعد جامعه‌شناختی شهری یک زیرساخت از توسعه متوازن در راستای تامین حقوق شهروندی قلمداد می‌شود.

با گذشت زمان و حرکت جامعه لارستان در مسیر خودکفائی، برق و لزوم برق‌رسانی به مناطق آن نه تنها یک باب از تسهیل در امر معیشت را رقم زده است بلکه خود به عاملی اثرگذار و مثبت در اجرا طرح‌های توسعه روستائی و بهبود عملکرد شهری تبدیل شده است و گریزی از آن نیست.

امروز لارستان بزرگ در بیشتر از 90 درصد از امور حیاتی خود به برق وابسته است و گریزی از آن هم نیست و باید به‌عنوان یک مطالبه تحقق یابد و تثبیت شود.

مدینه صابری/خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: