کد خبر: ۳۰۰۸۰
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۶
آوای رودکوف گزارش می کند:
بهره وری در هر زمينه برای افزايش سودآوري مفيد است و در بخش كشاورزی در واقع هنری است در راستای پيشرفت و ابداع روش هايی برای افزودن به ارزش های توليدی با حداقل استفاده از منابع و انرژی.
پایگاه خبری آوای رودکوف:بهره وری در بخش كشاورزی يكی از مهم ترين فاكتورهای توسعه پايدار است كه در كشورهای در حال توسعه مانند ايران عليرغم توانمندی هاي بالقوه كشاورزی، به دليل بهره وری پايين بخش كشاورزی آن چنان كه بايد اقتصادی و مقرون به صرفه نيست.


از ميان تمام موانع، فقر علمی و سطح نازل دانش و مهارت های فني و حرفه ای نيروی انسانی شاغل در اين بخش، از مهم ترين موانع ارتقايی كشاورزی، است و بهره وری نيروی انسانی در كشاورزی، یک سوم بهره وری نيروی كار در كل كشور است.

استاندارد سازی تولید و ورود به بازارهای جهانی نیازمند به روز نمودن اطلاعات و فناوری هاست که این مهم از طریق مهندسی کردن فرآیند تولید امکانپذیر است.

توسعه دانش بهره برداران و افزایش توان تولیدی بهره برداران
دانشیار گروه ترویج و توسعه روستایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز اظهارکرد: توسعه دانش بهره برداران با افزایش سطح دوره های آموزش ترویجی، موجبات کاهش فقر در مناطق کشاورزی و روستایی و افزایش توان تولیدی بهره برداران درمیان مدت را بدنبال داشته و علاوه بر تضمین استفاده بهینه از منابع تولید، توان آنان را در افزایش درآمد حاصل از تولید و بهره وری افزایش خواهد بخشید.

شاپور ظریفیان در گفت و گو با خبرنگار آوای رودکوف، افزود: بهره وری در هر زمينه برای افزايش سودآوري مفيد است و در بخش كشاورزی در واقع هنری است در راستای پيشرفت و ابداع روش هايی برای افزودن به ارزش های توليدی با حداقل استفاده از منابع و انرژی.

وی، بیان کرد: منابع كشاورزی اعم از(آب، باد، باران و...) را می توان به كمک طرح هايی دقيق محافظت و صرفه جويی كرد.

ظریفیان، ضمن بازگو نمودن ارزشمندترین امتیازات علمی شدن کشاورزی ادامه داد: مصرف بهینه سم و کود و کاهش مصرف مواد آلاینده را باید از ارزشمندترین امتیازات علمی شدن کشاورزی بدانیم.

دانشیار گروه ترویج و توسعه روستایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز، یادآور شد: استاندارد سازی تولید و ورود به بازارهای جهانی نیازمند به روز نمودن اطلاعات و فناوری هاست که این مهم از طریق مهندسی کردن فرآیند تولید امکانپذیر است.

ظریفیان، صرفه جویی در منابع را نشانه ای از مهندسی شدن فرآیند تولید دانست و تاکید کرد: صرفه جویی در منابع، نحوه صحيح و منطقی استفاده از اين منابع و سرمايه گذاری مطلوب و پايدار توسعه اين بخش و... ضمن ارتقاء بهره وری در بخش کشاورزی، مهندسی شدن فرآیند تولید را تداعی می نماید.

سودآور شدن واحدهای بهره برداران با حضور فعالان بخش در برنامه های آموزشی
دانشیار گروه ترویج و توسعه روستایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز در گفتگو با خبرنگار آوای رودکوف، اظهارکرد: گسترش روش های پیشرفته تولید و سودآور شدن واحدهای بهره برداران با حضور فعالان بخش در برنامه های آموزشی محرز می شود.

حسین کوهستانی، افزود: ایجاد توان رقابت برای محصولات کشاورزی در بازارهای داخلی و خارجی و درنهایت افزایش ضریب خودکفایی کشور را باید از نتایج مهم برنامه های آموزشی کشاورزی تلّقی نمود.

وی، با اشاره به راهکارهایی برای سربلندی در تولید بیان کرد: اتخاذ راهکارهای مدرن و استفاده از نظرات متخصصان کشاورزی، استفاده از تکنولوژی روز و سیستم مکانیزه، خرید به موقع محصول از کشاورزان با قیمت مطلوب و جلب رضایت آنان، ساماندهی تشکل های بخش کشاورزی و دیگر موارد در این بخش بسیاری از نابسامانی ها، مشکلات و معضلات را برطرف تا شاهد سربلندی در تولید همه محصولات کشاورزی که افتخار هر ایرانی است به ارمغان آید.

کوهستانی، بخش کشاورزی را در توسعه کشور تاثیرگذار دانست و ادامه داد: از دیدگاه توسعه اقتصادی، بخش کشاورزی در فرآیند رشد و توسعه کشور وظایف مهم و اساسی را برعهده دارد. با توجه به پیشرفت های فراوان در امر تولید محصولات کشاورزی نیاز به اهتمام جدّی در به روز نمودن اطلاعات و مهارت تولیدکنندگان ملموس است.

دانشیار گروه ترویج و توسعه روستایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز، یادآور شد: نباید خودکفایی در کشاورزی و افزایش ضریب امنیت غذایی را با آموزش، دور از دست دانست.

وی، افزود: آموزش تولیدکنندگان بخش کشاورزی باید به عنوان راهکاری برای افزایش بهره وری و خودکفایی در راس امور و اقدامات قرار گیرد تا زمینه تغییرات مطلوب افکار، عقاید و فرهنگ تولیدکنندگان بیشتر فراهم شود.
کوهستانی، تاکید کرد: بهره برداران در کلاسها و برنامه های آموزشی از روش های افزایش بهره وری و کارآیی در بخش کشاورزی اطلاع حاصل خواهند کرد و آشنایی با راه های افزایش ارزش افزوده در بخش کشاورزی از طریق افزایش تولید سرانه بهره براران را باید از نتایج حضور در برنامه های آموزشی دانست.

گزارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: