همزمان با هفته روابط عمومی و در حاشیه نمایشگاه رویش و حرکت کارگاه خبر نویسی و خبرنگاری در دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان برگزار شد
کد خبر: ۶۴۷۸ تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
هادی خانیکی، فعال سیاسی اصلاحطلب اظهار کرد: اکثریت جامعه میل به اصلاحات دارد...
کد خبر: ۶۴۷۷ تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
به گزارش سایت تحلیلی خبری آوای دنا avayedena.com: ، «علی اکبر رائفی پور» کارشناس ارشد رسانه و ادیان و تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتوگو با «گروه بینالملل خبرگزاری فارس» علت اصلی حمله عربستان به یمن را تسهیل تغییرات در هرم قدرت و کسب مشروعیت برای پسر جوان شاه کنونی سعودی دانست و با یادآوری سیاست امام خمینی (ره) در مقابل آل سعود، از برخی مسئولان جمهوری اسلامی انتقاد کرد و از آنان خواست تا با حکومت فعلی سعودی، اصلا مماشات نکنند.رائفیپور، عربستان را به دو مرحله «قبل از حمله و بعد از حمله به یمن» تقسیم کرد و با بیان اینکه عملکرد دولت عربستان اکنون هیچ فرقی با عملکرد اسرائیل ندارد، گفت، پیش از حمله به یمن سیاست عربستان معاویهگونه بود اما پس از حمله، این سیاست تبدیل به «سیاست یزیدی» شده است و نباید به هیچ عنوان با آن مماشات کرد.وی با بیان اینکه عربستان هیچ خیری برای جمهوری اسلامی نداشته بلکه مانند رژیم صهیونیستی علیه ایران فعالیت کرده خواستار به کارگیری ادبیاتی تند در قبال آل سعود شد.
مشروح این گفتوگو را در ادامه میخوانید:
دلیل اصلی حمله عربستان به یمن/ یمن چالهای برای ایران؟رائفیپور در پاسخ به سوالی درباره علل و انگیزه حمله عربستان به یمن گفت: دلایل این حمله چند مورد است، ابتدا اینکه سعودیها خواستند از یمن چالهای برای ایران ایجاد کنند، با بحرین نتوانستند ایران را وسط بکشند، خواستند با تشکیل ائتلافی موسوم به اسلامی و نه عربی این کار را انجام دهند. عربستان در ابتدا میخواست تا ترکیه و پاکستان را به میان بکشد و ادعا کند ائتلاف تشکیل شده محدود به کشورهای عربی نیست، اما پس از سفر آقای (محمد جواد) ظریف (وزیر امور خارجه ایران) به پاکستان و سفر (رجب طیب) اردوغان (رئیسجمهور ترکیه) به ایران و فعالیت دیپلماسی و خط و نشان کشیدنهای مختلف، به صورت کژ دار و مریز عقب کشیدند و آن ائتلاف شکل نگرفت.دلیل دیگر اینکه عربستان نگران تشکیل دولت شیعی در شمال یمن است که این مسأله با تأثیر بر جمعیت ۶ میلیونی شیعه عربستان که عمدتا در مناطق نفتی ساکن هستند، حکمرانان سعودی را نگران کرده است.اما بعد مهمتر، این است که ساختار قدرت در عربستان فروریزنده است که فقط فرزندان عبدالعزیز (آل سعود) باید پادشاه شوند؛ فرزندان عبدالعزیز هم همه فوت کرده یا فرتوت شدهاند، به طوریکه دو ولیعهد در زمان ملک عبدالله (شاه شابق) قبل از اینکه به پادشاهی برسند به هلاکت رسیدند. حال باید نوهها به قدرت برسند، اما کدام نوهها؟ از کدام فرزند؟ از سُدیریها یا غیر سدیریها؟ و تمام اینها منشأ اختلاف است و به جرأت میتوان گفت در حال حاضر ۹۵% شاهزادهها، انتصابات جدید ملک سلمان ناراضی هستند. آن کاربر معترض سعودی (مجتهد) نیز در حساب تویتری خود به این مسأله اشاره کرد .رائفی پور افزود: اما بهترین فرصت برای این تغییرات چه زمانی است؟ هنگامی که پای یک دشمن خارجی در میان است؛ آن هم دشمنی به نام شیعه و «محمد بن سلمان» نیز مسئولیت این جنگ را بر عهده گرفته است.این اتفاقات در شرایط رخ میدهد که جامعه عربستانی نیز غرق در تبلیغات ضد شیعی و ضد ایرانی و محور مقاومت است و به طور کلی، مردم عربستان از کودکی با این تبلیغات بزرگ میشوند و حال به گونهای باید به علت مبارزه با شیعیان و ایران در مقابل این تغییرات کوتاه بیایند و این وجه مهمترین بعدی است که باید به آن نگاه کرد؛ وگرنه آمریکاییها بیشتر از ایران باید نگران حمله عربستان به یمن باشند؛ چرا که به معنای واقعی کلمه (حمله به یمن) بازی با آتش است آن هم برای عربستانی که تأمینکننده ۱۱ میلیون بشکه نفت برای آمریکاست.پس، اصل (علت حمله، تسهیل) تغییرات داخلی است؛ در نشست کمپ دیوید نیز ملک سلمان «محمد بن نایف» و «محمد بن سلمان» را فرستاد تا یک وجههای نیز برای اینها در پی داشته باشد. پس نیاز به مشروعیت داخلی عامل اساسی حمله عربستان به یمن است، وگرنه هیچ کسی نمیتوانست پیشبینی حمله عربستان به یمن را بکند، این کار عاقلانه نبود که عربستان بخواهد چنین کاری انجام دهد و تنهاترین دلیل میتواند همین باشد که به مشروعیت داخلی به واسطه یک دشمن خارجی نیاز دارد.عربستان معاویهای و عربستان یزیدیرائفی پور در ادامه با لحنی انتقادی از مسئولان داخلی گفت: من سؤالی دارم؛ چرا ما اسرائیل را به رسمیت نمیشناسیم؟ اسلامی نیست؟ نه؛ چون مشروعیت ندارد، بیایید بگوییم چرا مشروعیت ندارد و عربستان چه کارهایی کرده و اسرائیل چه کارهایی کرده که عربستان تاکنون نکرده است؟میخواهم کمی چالشی صحبت کنم و برخی از سیاستها و مماشات مسئولان با آل سعود را زیر سؤال ببرم؛ یک سؤال دارم حضرت اباعبدالله چرا حاضر به بیعت با یزید نشد؟ چون که میخواست جلوی خوانش یزیدی از اسلام را بگیرد، حضرت میفرمایند من فاتحهی آن اسلامی را خواندم که یزید در آن مُهر (تأیید) اسلامی بخورد و مسلمان نامیده شود. امام حسین (ع) ۱۰ سال با معاویه در صلح بود، چرا که معاویه لااقل یک مقداری ظاهر را حفظ میکرد و وقاری برای خود قائل بود.عربستان قبل از حمله به یمن و بعد از حمله به یمنبنده عربستان را به دو مرحله تقسیم میکنم، عربستان قبل از حمله به یمن و عربستان پس از حمله به یمن و عربستان پیش از حمله به یمن معاویه است و پس از حمله به یمن به مثابه یزید است. بنده معتقدم پس از حمله به یمن، عربستان خود یزید بن معاویه است و هیچ تفاوتی با اسرائیل ندارد، شما یک خیر و منفعت از عربستان برای دنیای اسلام نام ببرید، یک منفعت از عربستان برای ایران را نام ببرید! وجود ندارد، پس چرا باید با این رژیم مماشات کنیم؟، چرا باید با عربستان سازش کنیم، سعودیها با تمام قوا برای مقابله با ایران به پا خواستهاند، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی و هر نوع دشمنی را در حق ما به کار میگیرند.چرا تلویزیون صحبتهای حضرت امام خمینی (ره) در مورد آل سعود را پخش نمیکند؟حضرت امام (ره) میفرمایند: ما اگر از مسأله قدس بگذریم -فکر کنید ما از مسأله قدس بگذریم، ما در زمان جنگ با عراق نیز میگفتیم راه قدس از کربلا میگذرد بعد حضرت امام میفرماید ما اگر از قدس هم بگذزیم-، اگر از صدام بگذریم، اگر مسأله قدس را فراموش کنیم، اگر از جنایتهای آمریکا بگذریم از آل سعود نخواهیم گذشت. انشاالله اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از آمریکا و آل سعود برطرف خواهیم کرد و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم گذاشت و با برپایی جشن پیروزی حق بر جنود کفر و نفاق و آزادی کعبه از دست نااهلان و نامحرمان به مسجد الحرام وارد خواهیم شد.رائفیپور معترضانه افزود: [امام چرا اینقدر تند گفته است؟] چون خوانش سعودی از اسلام، بزرگترین ضربه به اسلام است و من تعجبم از این سخن برخی آقایان این است که میگفتند ایران و عربستان دو بال اسلام هستند. یعنی باید به فرزندانمان تجاوز میشد تا صدایتان بلند میشد؟ در مورد این قضیه تعطیلی حج عمره برخی به علت منافعی که داشتند مقاومت کردند و آیت الله مکام شیرازی خیلی خوب به آن مسأله پرداخت و فرمودند که این اتفاق نباید رسانهای میشد و حال که چنین شده، باید تا آخر ایستاد.من درخواستم از مسئولان و مردم این است که ادبیاتتان را در مورد عربستان تغییر دهید، ادبیات باید حالت حمله به خود بگیرد. رهبری در مورد اسرائیل از چه ادبیاتی استفاده میکنند؟ سگ هار، حرامزاده؛ چرا؟ چون بچهکش است، عربستان نیز بچه میکشد. بنده عرضم این است که ما باید عربستان معاویهای و یزدی را از هم تفکیک کنیم. حضرت اباعبدالله حج واجب خودشان را قطع کردند، نهایت این است که دیگر شما را به حج راه ندهند، خب ندهند، مولای ما حسین است و مولای اینها یزید. تاریخ در حال تکرار است، کأنه همان اتفاقات در حال رخ دادن است، این واقعیت سعودیهاست و ما باید تغییر رویه دهیم.
نقش نهاد دینی عربستان در حمله به یمنرائفیپور در پاسخ به سوالی درباره نقش نهادهای دینی در کنار نهاد تصمیمگیر سیاسی در عربستان و نقش آن در جنگ علیه یمن گفت: عربستان بر مبنای وهابیت پیش میرود، ببینید اولین جایی که سکولاریزم پایهریزی و مستند شد در تورات است، در عهد عتیق دو تن از پیامبران بنی اسرائیل هستند که ما آنان را پیامبر میدانیم اما یهودیان آن دو را پادشاه قبول دارند نه پیامبر. آن دو نیز حضرت داود و سلیمان هستند، یعنی یهودیها این دو را به عنوان پادشاه و نه پیامبر قبول دارند.یا اینها نگذاشتند که پیامبران حکومت تشکیل دهند یا اگر تشکیل دادند سانسور کردند.برخی سؤال میکنند چرا اسرائیل سکولار است؟ مگر بر مبنای دین یهود شکل نگرفته است؟ [در پاسخ باید گفت] چون تورات اجازه نمیدهد فقیه [فرد دین شناس] حاکم شود، آنها بر مبنای فقه خودشان حکومت تشکیل دادهاند. شیعه این دوران را ۴۰۰ سال پیش گذرانده. یکی از دلایل مشکل اینها با جمهوری اسلامی ایران همین است [که حکومتی دینی با حضور فقیهان تشکیل داده است]. آنها کتابشان را تحریف کردهاند. جالب این است که عربستان نیز بر همین مبنا است، حاکم، آل سعود است و نهاد دینی هم آل شیخ؛ مثلا فتوای جدید آل شیخ مفتی وهابی این است که نگاه کردن به شبکه «الاصلاح» ( یک شبکه اهل تسنن و مخالف آل سعود) حرام است و این به معنای جاده صاف کردن برای حکومت سعودی است.وهابیت در حال توجیه و حمایت از آل سعود است، شما اگر بخواهید تمام قوانین حقوق بشری را یکجا زیر سؤال ببرید، عربستان کفایت میکند، برای جمهوری اسلامی ایران؛ عربستان بهترین فرصت است تا غرب را به چالش بکشیم؛ سفرا و رایزنان فرهنگی باید مدام این مسأله را بگویند.همین ایده در ایالات متحده نیز شکل گرفت؛ اوینجلیکالها (evangelical ) یا همان مسیحیان صهیونیست، اینها اولین مهاجران به آمریکا هستند، دانشگاه هاروارد را اینها به وجود آوردند، پیوریتنها (Puritan) بودند یعنی مخلصین و پرهیزکاران، کسانی که آمریکا رفتهاند میدانند، آمریکاییها بسیار بیشتر از اروپاییها مذهبیترند، اما بسیار زودتر از فرانسویها، سکولاریسم را به وجود آوردند، چرا که مسیحیت اوینجلیکال کاملا برگرفته از تورات است، اصلا نمیتوانند حکومت دینی تشکیل دهند. حکومت دینیشان نهایت این بود که مشاور دولتی باشند.اینها [وهابیها] جاده صاف کن حکومتها میشوند، زمانی که ملک عبدالله با (جرج) بوش (رئیسجمهور سابق آمریکا) مشروب خورد، علمای وهابی گفتند که یک جرعه ایرادی ندارد؛ یعنی پادشاه مبنای دین است و بر مبنای او باید دین تفسیر شود؛ من یاد «علی محمد باب» افتادم، او چیزهایی نوشته بود که با قواعد عربی جور در نمیآمد و اشتباه بود اصلا، بعد از او میپرسیدند که اینها مشکل دارد و او هم جواب میداد که نخیر قواعد عربی اشتباه است؛ درست همینهایی است که من نوشتم و شما ادبیات عربی را تغییر دهید.دقیقا کارهایی که یزید (لعنة الله علیه) انجام میداد، هر کاری میکرد، او هم با غربی (رومیها) دوست و هم پیمان بود، سعودیها هم یزید را کاملا قبول دارند و الگویشان اصلا او است، اگر مردم عربستان رفتار یزید را درک کنند، به سعودیها هم گیر میدهند که خب شما هم مثل او هستید.به نظرم باید با سعودیها هتاکانه صحبت کرد، بی پرده تحقیرشان کرد و آبرویشان را برد، این خیلی خوب است که برخی مسئولان نظام اینگونه راجع به آل سعود صحبت میکنند، نمونهاش مقام معظم رهبری که فرمودند، بینی سعودیها به خاک مالیده خواهد شد.ادامه جنگطبعا اینها دوست دارند که زود قائله را تمام کنند، آنها به خوبی میدانند که بالاخره داخل یمن مردم به این اجماع میرسند که باید یک مقابلهای بشود.
دلیل صبر انصاراللهیکی از دلایل عمده صبر و حلم انصارالله این است که اینها میخواهند تا از جبهه داخلی یمن خیالشان راحت شود؛ این طور نشود که در دو جبهه بجنگند.موضوع بعدی اینکه اگر فردا روز جنگ شروع شد، مردم یمن اینطور نگویند که جنگ شیعه و سنی است؛ انصارالله میخواهد با این صبری که در پیش گرفته مردم و قبائل را علیه عربستان تهییج کنند؛ به خاطر همین است که در تبلیغاتی که سعودیها دارند، مرتب تأکید میکنند که ما فقط داریم انصارالله را بمبباران میکنیم.حال مطمئن باشید با اولین موشک به ریاض، خیلی چیزها تغییر خواهد کرد. پروازهای خروجی از عربستان ترافیک خواهد شد، این سنت الهی است که یاغیها و قدرتمندان را با ضعفا از بین ببرد، چه بسا مشیت الهی است که ثروتمندترین کشور عربی به وسیله فقیرترین کشور عربی به زیر کشیده شود.حضرت امام خمینی (ره) تعبیر جالبی دارند. امام میفرمایند: مسأله ما با آل سعود بالاتر از این مسائل است و ما باید با همه قوایی که داریم، مسلمین با همه قوایی که دارند و دنیا آنهایی که به خدا اعتقاد دارند با تمام قوایی که دارند، باید با این مسأله محاربه کنند، با هر طوری که خودشان صلاح میدانند.امام حتی راه مقابله را به عهده خود مردم گذاشته و میگوید «هر طور خودشان صلاح میدانند». امام در مورد چه کسی اینگونه صحبت کردهاند؟ چرا؟ چون که چنین خوانشی از اسلام نباید شکل بگیرد.
جنگ نیابتی در یمن؛ اما یمن تسلیم نمیشودسعودیها نمیتوانند حمله زمینی انجام دهند، (امپراتوری) عثمانی تمام کشورهای عربی را گرفت، اما نتوانست یمن را اشغال کند، کوههای منطقه شمالی یمن، مانع بزرگی است. چاره کار چیست؟ چاره کار این است که دوباره همین تکفیریها به کمکشان بیایند، بشود مانند سوریه، یک جنگ شیعه و سنی راه بیندازد، گفتیم چرا انصارالله صبر میکند؟ یکی همین است که از ایجاد جنگ شیعه و سنی جلوگیری کند.در این باره یک مسأله تاریخی را بگویم که بسیاری از آن مطلع نیستند. در صدر اسلام دسته بندی مسلمانان پس از قتل عثمان ۵ گروه شکل گرفت:
یک: عثمانی؛ محب شیخین بودند و عثمان را قبول داشتند و حضرت علی (ع) را قاتل عثمان میدانستند؛ به اینها میگفتند عثمانی.
دو: شیعه؛ محب شیخین بودند، حضرت علی (ع) را قبول داشتند و عثمان را رد میکردند و میگفتند که عثمان فامیلهایش و «بنی ابی معیط» را بر گرده مردم سوار کرده است؛ به این میگفتند شیعه.
سه: اهل جماعت؛ اقلیت ناچیزی بودند که اهل تسامح بودند و میگفتند گیر ندهید، همه خوب هستند؛ اینها میگفتند اهل جماعت (حال این دسته اکثریت شده و اهل تسنن را شکل داده است).چهار: خوارج؛ کسانی بودند که شیخین را قبول داشتند و میگفتند کار که به عثمان و علی رسید کار خراب شد، اینها را «صهرینی» میگفتند که خوارج نیز از این دستهاند.پنج: رافضیها؛ کسانی بودند که میگفتند از ابتدا نیز علی (ع) بر حق بود که اینها را رافضی میگفتند و الان معادل شیعه امروز است.حالا نکته جالب اینجاست که ۹۵% سپاه حضر امیرالمؤمنین شیعه بودند یعنی شیخین را قبول داشتند؛ و معاویه خواست از این قضیه سوء استفاده کند و علی (ع) را در مقابل شیخین قرار دهد. نامه نوشت به حضرت امیرالمؤمنین و گفت: «به یاد داری شیخین همچون شتران تو را بسته بودند و برای بیعت میبردند؟» یعنی در اینجا خواست [با توهین و تحریک امام] بین حضرت علی (ع) و شیخین اختلاف را برجسته کند [تا سپاهیان امام علیه امام موضع بگیرند].حضرت در جواب معاویه فقط فرمودند: خواستی خوار کنی اما ستودی، اینکه کسی مظلوم واقع شود تقصیر او نیست؛ در ادامه حضرت میفرمایند، [دیگر پاسخ را ادامه نمیدهند و میگویند] اصلا به تو ربطی ندارد. یعنی حضرت [با هوشمندی] جلوی غرضورزی معاویه را گرفت، معاویه میخواست به لشکر امام بگوید که به فرماندهی کسی میجنگید که شیخین را قبول ندارد و لشکر را از حضرت جدا کند [اما ناکام ماند].عربستان نیز میخواهد فضا را به سمت تقابل شیعه و سنی در یمن ببرد، مردم یمن باید مراقب این باشند. پس عربستان سعودی چارهای ندارد جز اینکه استراتژی معاویه بن ابوسفیان را در پیش بگیرد و ما هم چارهای نداریم جز اینکه روش حضرت امیرالمؤمنین را در پیش بگیریم و مواظب فتنه انگیزی و اختلاف آفرینی سعودیها را باشیم.
کد خبر: ۶۴۷۱ تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
آیتالله مکارم شیرازی با بیان اینکه جامعه فوتبال نباید به حضور بانوان در ورزشگاهها اصرار داشته باشد، گفت: حضور بانوان در ورزشگاهها خط قرمز است.خبرگزاری تسنیم: آیتالله مکارمشیرازی در دیدار با علیاکبر محمدزاده رئیس کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال و اعضای این کمیته، اظهار داشت: ورزش برای جوانان لازم است و میتواند انسان را از کارهای ناسالم بازدارد و برای سلامتی انسان در هر سن و سالی بهویژه برای جوانان اهمیت دارد.
وی افزود: از زندگانی پیامبر اکرم (ص) استفاده میشود که به ورزشکاران اهمیت میدادند؛ البته در حوزه ورزش مسائل و مشکلاتی هست که باید به آن رسیدگی کرد.
مرجع تقلید شیعیان گفت: در گذشته در زورخانهها اخلاق اسلامی رعایت میشد و ارتباط آنها دوستانه برادرانه و صمیمانه بود، چنانچه همان معانی در مقیاسهای بزرگتر تبیین شود، فواید جدید بهدنبال دارد و انسانهایی از نظر اخلاق نمونه در جامعه مطرح و ورزشکاران به معلمان اخلاق تبدیل میشوند.
آیتالله مکارمشیرازی بیان کرد: گاهی میشنویم که در برخی کشورها در یک مسابقه فوتبال چند نفر کشته میشوند، در حالی که چنین مسائل و صدمات جسمانی جایی در اخلاق ندارد و گاهی آثار آن تا سالها در میان جامعه میماند.
وی ادامه داد: اگر ورزش رنگ فرهنگ اسلامی داشته باشد، چنین مسائلی را شاهد نیستیم. هر آنچه که از غرب میآید، باید اصلاح شده آن را بپذیریم و نکات منفی آن را حذف کنیم؛ در مورد ورزش نیز باید به این نکته توجه بیش از پیش داشته باشیم.
مرجع تقلید شیعیان تصریح کرد: گاهی در میدان ورزش، در مورد تماشاگران نیز قضایایی رخ میدهد که باید به طور جدی مورد توجه باشد.
وی خاطرنشان کرد: در مورد دعوت بانوان به ورزشگاهها مسائلی وجود دارد و ما نمیتوانیم هر کاری که غربیها انجام میدهند، انجام دهیم؛ خط قرمزهایی در آئین ما وجود دارد که باید آن را رعایت کرد و باید استقلال فرهنگی خود را در زمینه فرهنگی نیز حفظ کنیم.
کد خبر: ۶۴۶۴ تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
فناوری هسته ای ایران ، بازدارنده است چرا که توانسته محاسبات دشمن را تغییر داده و مجبور به تغییر رفتار کند.این وضعیت در عین حال که منافعی دارد می تواند به تهدیدهایی در آینده دامن بزند
کد خبر: ۶۴۵۸ تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
غلامرضا تاجگردون:اگر وزارت دفاع و ستاد کل نیروهای مسلح به سمت «سرباز حرفهای» حرکت کنند تا ما بتوانیم از سرمایه انسانی کشور استفاده بهتری کنیم، کار ارزشمندی است
کد خبر: ۶۴۵۳ تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
در نشست بزرگ اصلاحطلبان کهگیلویه و بویراحمد آنچه که بیش از هر چیز پررنگ بود تذکرها و حتی اولتیماتومی بود که به مسئولان استانی دادند.سایت تحلیلی خبری آوای دنا avayedena.com
به گزارش خبرنگار فارس از یاسوج، عصر جمعه نشست هماهنگی جبهه اصلاحات با حضور اصلاحطلبان استان کهگیلویه و بویراحمد در محل سالن ترویج کشاورزی استان برگزار شد.
در این نشست در ابتدا انتظامات نشست از ورود خبرنگاران جلوگیری کرد اما با نظر تنی چند از ریشسفیدان اصلاحات خبرنگاران حق حضور در این نشست را پیدا کردند.
در این نشست چهار ساعته ابتدا از هر شهرستان یک نفر به عنوان نماینده اصلاحطلبان دیدگاهها و نظرات خود را مطرح کردند و در این میان یک نفر به عنوان نماینده دانشجویان و یک نفر هم از جامعه زنان اصلاحطلب به ارائه دیدگاههای خود به نمایندگی از اقشار پرداختند.
در انتهای برنامه نیز سید باقر موسوی جهانآباد نماینده ادوار پنجم و ششم مجلس از حوزه بویراحمد و دنا به ایراد سخن پرداخت.
گردیان جعفری اولین سخنران این جلسه بود که به تشریح شاخصههای اصلاحطلبی پرداخت.
این فعال سیاسی اصلاحطلب که به نمایندگی از اصلاحطلبان کهگیلویه سخن میگفت در مهمترین بخش از اظهارات خود گفت: نباید اجازه دهیم این نردبانی که با تشکیل دولت تدبیر و امید ایجاد کردهایم با بیتدبیری فرمانداران، بخشداران و استانداران فرو بریزد.
در ادامه فرزاد باقرزاده به نمایندگی از اصلاحطلبان چرام اظهار کرد: هر دولتی نقطه ضعف و قوتی دارد و نقطه ضعف این دولت هم عدم توجه به موضوعاتی است که برای ما اصلاحطلبان مهم است.
وی با تفاوت قائل شدن میان اصلاحطلبان اصلی و بدلی، بیان کرد: باید اصلاحطلبان واقعی اختلافات را کنار بگذارند تا در انتخابات مجلس بتوانیم حضور پررنگی داشته باشیم.
باقرزاده از به حاشیه رفتن اصلاحطلبان واقعی در استان کهگیلویه و بویراحمد توسط مسئولان اظهار نگرانی کرد.
وی عملکرد مسئولان استانی را ضعیف دانست و گفت: مسئولان استان اکنون تنها از گروههای آفتابگردان استفاده میکنند.
در ادامه نعمتالله خسروی از اصلاحطلبان شهرستان لنده نیز با بیان اینکه از سیاستهای دولت تدبیر و امید به خصوص در استان جداً گلایه دارم، بیان داشت: این مسئولان هیچگونه توجه جدی به ساختارهای سیاسی، اداری و عمرانی ندارند.
باقرزاده با بیان اینکه مهمترین سد در برابر اصلاحطلبان، مجلس کنونی است از حضار پرسید که به نظر شما آیا مدیران استان میتوانند در انتخابات مطالبات اصلاحطلبان را پاسخگو باشند.
وی متذکر شد: متأسفانه مسئولان استان ما گوششان در دست نمایندگان فعلی مجلس است.
نماینده اصلاحطلبان بهمئی فردی به نام خردمند بود که اظهار کرد: دولت تدبیر بداند که لازمه تدبیر تغییر است.
وی گفت: برخی از مسئولان کنونی استان در میان اصلاحطلبان نفاق انداختند آنجا که صحبت از انتخاب فرمانداران بود.
خردمند یادآور شد: مسئولان ما قومی و قبیلهای کار میکنند چرا نباید از میان 50 هزار نفر مردم فهیم بهمئی یک نفر در مدیریتهای استانی وجود داشته باشد.
محبوبه آذرگشسب نیز به نمایندگی از زنان اصلاحطلب از روی متن مطالبی را خواند که بیشتر موضوعات کشوری بود، اما در بخشی از همین خطابه، دلیل شکست اصلاحطلبان را خطاهای فاحش آنها دانست.
وی خواهان محوریت برخی افراد در کشور و استان برای هماهنگی میان اصلاحطلبان بود.
اما داغترین بخش از سخنرانیها مربوط به نماینده اصلاحطلبان شهرستان دنا بود که گفت: باید دید که در ارتباط دوسویه میان اصلاحطلبان و دولت چه اقدامی برای اصلاحطلبان از سوی دولت شد.
رضایی گفت: اکثریت رأی روحانی در استان مربوط به اصلاحطلبان بود و جلسه امروز پیامی برای مسئولان استانی بود که باید احترام این قشر را داشته باشند.
اما اولتیماتوم این جلسه را به مسئولان جوانی به نام مقداد عزیزی نماینده دانشجویان اصلاحطلب به مسئولان استانی داد.
وی گفت: اگر مسئولان استانی در رویه خود مبنی بر استفاده از اصلاحطلبان تغییر ایجاد نکنند در سفر رئیسجمهور به استان واکنش نشان خواهند داد.
عزیزی عنوان داشت: دولت تدبیر چندان توجهی به جوانان نشان نداده است و مسئولان استانی برای خود بقالی و دکان سیاسی راه انداختند.
دبیر حزب منحله مشارکت در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز آخرین سخنران بود که به بیان دیدگاههای خود پرداخت.
سید رضا عسکری به بیان انتظارات از استاندار پرداخت و بیان داشت: 12 جلسه مفصل تاکنون با استاندار برگزار کردهایم و ارزیابی ما این است که در زمینه کارکرد عمرانی به تلاش بیشتری در استان نیاز است.
وی در پایان دخالت نمایندگان در کار مسئولان را موجب به انحراف کشانده شدن کارها دانست.
کد خبر: ۶۴۳۷ تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
سایت تحلیلی خبری آوای دنا avayedena.com
محمد رضا اسکندری ظهر پنجشنبه در نشست بخش خصوصی و دولت در کهگیلویه و بویراحمد افزود: ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری در این مناطق نیازمند همکاری مسئولان استانی است.
وی بیان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد دارای محرومیت است و باید با همکاری مسئولان زمینه جذب سرمایه گذاری در آن برای توسعه فراهم شود.
اسکندری با بیان اینکه استان کهگیلویه وبویراحمد جمعیت ایثارگران زیادی دارد، گفت: ایجاد زمینه کار و تولید برای جامعه ایثارگری را در اولویت برنامه های اقتصادی این سازمان است.
رئیس سازمان اقتصادی کوثر اظهار داشت: این استان به دلیل وجود جمعیت ایثاگر، شرایط اقتصادی و درعین حال محرومیت ها وبیکاری جزء استانهای هدف سرمایه گذاری بنیاد اقتصادی کوثر است.
اسکندری همچنین گفت: سازمان اقتصادی کوثر ۷۰۰میلیارد تومان طرح دربخش کشاورزی و ۴۰۰ میلیارد تومان در بخش عمرانی کشور در حال اجرا دارد.مهر
کد خبر: ۶۴۲۹ تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
سایت تحلیلی خبری آوای دنا avayedena.com
مردمان-دنیا محیط پیچیده ای است. اگر شهروند وظیفه شناسی باشید، احتمالاً دوست دارید که در سیاست درگیر شوید اما مطمئناً نمی خواهید طرفدار چیزی شوید که به آن اعتقادی ندارید. پس برای اینکه بفهمید چطور می توانید شرایط سیاسی جامعه ای که در آن زندگی می کنید را تحلیل کنید، مراحل زیر را مد نظر قرار دهید.
مراحل
قدم اول: اگر برایتان امکان دارد در کلاس علوم سیاسی شرکت کنید. قبل از انتخاب کلاس درمورد آن آموزشگاه و پیشینه استاد آن و مشارکت سیاسی او تحقیق کنید و یادتان باشد که اعتقادات او برای خود اوست. سعی کنید یک سبک تحلیلی قوی برای خودتان داشته باشید و ایدئولوژیتان را از کسی تقلید نکنید.
قدم دوم: گروههای داوطلب محلی و سازمانهای غیردولتی را برای شرکت در کارگاه ها و سخنرانی هایی با موضوعاتی که به آن علاقه دارید، انتخاب کنید. در این کارگاه ها شرکت کرده و سبک تحلیلی خودتان را در آن تمرین کنید.
قدم سوم: اینکه حرفهایی که دیگران میگویند صحت دارد را دستکم نگیرید. پول و جان های زیادی در سیاست سرمایه گذاری شده است و آدمهای مختلف می خواهند که شما را به سمت خودشان بکشند. تنبل بودن در تحقیق کردن باعث می شود دیگران بتوانند به راحتی دروغ هایشان را به شما بقبولانند. مراقب اطلاعاتی که از وکلاء، اخبار و کارشناس های احزاب و گروه های مختلف دریافت می کنید باشید.
قدم چهارم: درمورد موقعیت سیاسی که می خواهید تحلیل کنید، تا میتوانید مطالعه کنید. یادداشت برداری کنید و پاسخ این سوالها را درمورد چیزهایی که می خوانید به دست آورید:
- چه اطلاعاتی بی طرف و قابل اثبات است (چه کسی، چه چیزی، کجا، کی، چطور)؟
- چه اطلاعاتی تحلیلی است (چرا، چطور، به چه معنی است، چه کسانی متاثر از آن هستند، چطور باید واکنش دهید)؟
- چه کسی این اطلاعات را به شما میدهد (روزنامه، تلویزیون، سیاستمداران)؟
- از گفتن این اطلاعات به شما چه فایدهای می برند (فروش، آراء)؟
- آنها برای تفسیر این واقعیت ها به این صورت چه انگیزه سیاسی، مالی یا انگیزه دیگری دارند؟
- این انگیزه ها با اعتقادات شخصی شما چه سازگاری دارد؟
- آیا همه واقعیات آنها درست است (به منابع، دانشنامه ها، صورتجلسات، ویدئوهای خام و … نگاهی بیندازید)؟
- آیا کسی دیگر تفسیر دیگری از واقعیات آنها ارائه کرده است؟
قدم پنجم: با کسانیکه با نتیجه گیریهای شما درمورد آن موقعیت سیاسی هم عقیده اند حرف بزنید. ببینید چه چیزی آنها را متقاعد کرده است.
قدم ششم: با کسانیکه با نتیجه گیری های شما درمورد آن موقعیت سیاسی هم عقیده نیستند حرف بزنید. ببینید چه چیزی آنها را توجیه کرده است.
قدم هفتم: از کسی که درمورد آن موقعیت سیاسی دانش کافی دارد بخواهید اطلاعات بیشتری در اختیارتان قرار دهد. از نظرات آنها تشکر کنید و همان سبک تحلیلی خودتان را روی آن اجرا کنید.
نکات
• مراقب اصطلاحات باشید، آنها کلمات و ایده هایی هستند که تعریف مشخصی ندارند و برای ترساندن شما، بدون اینکه اطلاعات واقعی به شما بدهند، ساخته شده اند.
• کتابخانه دوست شماست.
• با موضوعاتی شروع کنید که به آن علاقه مندید. سیاست اصلاً خسته کننده نیست اما اگر بخواهید آن را به طور کامل بررسی کنید، باید به آن عادت کنید.
• غریزه تان هم دوست شماست.
هشدارها
بعضی ها واقعاً از حرف زدن درمورد سیاست بدشان می آید. شاید این افراد به نظر شما تنبل یا بی تفاوت باشند. شما هم شاید به نظر آنها آزاردهنده و پرمدعا برسید. یادتان باشد که دیدگاه سیاسی شما مانع از این نیست که انسانی مهربان و باملاحظه باشید.
کد خبر: ۶۴۲۵ تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
دومین جشنواره سلام با حضور مسوولان روابط عمومی های سازمان ها و ادارات خوزستان با شعار همدلی و همزبانی، به همت استانداری خوزستان برگزار شد
کد خبر: ۶۴۱۹ تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
نمی دانم هدف سروش صحت از این طنز چیست .شاید طبق گفته هایش در خندوانه که گفت من به لطیفه های زشت بیشتر می خندم ،این هم از مدل دوست داشتنی اوست
کد خبر: ۶۴۱۵ تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: فکر و تجربه پیشکسوتان در حل معضلات و مشکلات آموزش و پرورش بسیار موثر است.
سایت تحلیلی خبری آوای دنا avayedena.com: سید رحیم میرشاهولد ظهر امروز در دومین همایش پیشکسوتان و چهرههای ماندگار فرهنگی آموزش و پرورش استان همدان، اظهار داشت: در کشورهای توسعه یافته بحث استفاده از تجربه و خرد افراد بازنشسته و بهرهگیری از تجربیات آنان مسئله مهمی است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش و مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش گفت: تجربیات بازنشستگان آسان،کم قیمت و به سادگی به دست نیامده است که به سادگی فراموش شود زیرا یک حرکت فیزیکی نبوده و یک حرکت معنوی و درونی است که باید از آنان به خوبی استفاده شود.
وی تصریح کرد: متاسفانه در نظام اداری کشور سازگارهای اندکی وجود دارد که بتوان از نیروهای بازنشسته استفاده کرد.
میرشاهولد در پاسخ به سوالی که آیا کاری که آموزش و پرورش صورت میگیرد استانداردهای لازم برای حیات نسل نو را در بر دارد، گفت: متاسفانه آنچه در تعلیم و تربیت کشور رخ میدهد ناراضی کننده است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نقش موثر پیشکسوتان و بازنشستگان فرهنگی، گفت: فکر و تجربه پیشکسوتان در حل معضلات و مشکلات آموزش و پرورش بسیار موثر است.
وی با انتقاد از نقش مدارس در جامعه کنونی عنوان کرد: مدرسههای ما محلی برای تربیت دانش آموزان برای ورود به دانشگاهها شده است و دانشآموزان با مسائل تربیتی و اخلاقی کمتر آشنا میشوند.
مشاور وزیر آموزش و پرورش افزود: مشکل دیگر نظام آموزش و پرورش ما این است که در مدارس مغز ورزی صورت نمیپذیرد به طوری که دانشآموزان قدرت حل مسئله را در خود تقویت نمیکنند در صورتی که باید به فرزندان اجازه نقد و بازگو کردن ایدهها داده شود.
وی بیان کرد: نبود دلورزی مشکل دیگری است که در مدارس ما وجود دارد که معلمان و مسئولان مدارس باید مهرورزی را به فرزندان آموزش دهند، زیرا خوب فکر کردن باعث خوب عمل کردن میشود.
به گزارش جهان، در پایان این همایش برخی از پیشکسوتان با اهدای لوح تقدیر و هدیه تقدیر به عمل امد.
منبع/تسنیم
کد خبر: ۶۴۱۳ تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
یادواره 90 شهید شهرستان لنده با حضور خیل عظیم عاشقان وشیفتگان شهدای هشت سال دفاع مقدس و جمعی از مسولان استانی و شهرستانی برگزار شد
کد خبر: ۶۴۰۹ تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
طرح فوریتی دفاع اسلامی و انقلابی از عزت و اقتدار ملت ایران در طول مذاکرات هسته ای با ۸۰ امضا تقدیم هیات رئیسه مجلس شد.
به گزارش سایت تحلیلی خبری آوای دنا avayedena.com
طرح دفاع اسلامی و انقلابی و قانونمند از عزت، عظمت، هویت، شخصیت و اقتدار ملت ایران در طول ادامه مذاکرات هسته ای با ۸۰ امضا تقدیم هیات رئیسه مجلس شد.
متن کامل این طرح به شرح زیر است:
رئیس مجلس شورای اسلامی
احتراما طرح ذیل که به امضای ۸۰ نفر از نمایندگان رسیده است با استناد به ماده ۱۶۰ آیین نامه داخلی جهت طی مراحل قانونی تقدیم می گردد.
دلایل توجیهی:
یکی از مسائل اساسی کشور رصد نوع برخورد دشمنان با نظام جمهوری اسلامی ایران است.
در طول ۳۵ سال گذشته همواره و همیشه هیبت انقلاب اسلامی ایران و حضور دائمی مردم در صحنه، دشمنان جمهوری اسلامی را بهتزده و ذلیل کرده است و این هیبت، مرهون خون شهدای انقلاب، دفاع مقدس و خون دانشمندان هستهای ماست.
این هیبت مرهون ایستادگی ۳۵ ساله مردم انقلابی و بصیر جمهوری اسلامی است و این عظمت باید حفظ شود و اگر نتوانیم این عظمت جهانی را حفظ کنیم باید شاهد و منتظر تهدیدات متعدد دیگری باشیم.
دولت آمریکا هنوز سوابق سیلیهایی که از ملت ایران خورده است را فراموش نکرده است و خوب میداند که در صورت بروز غلطی از سوی آنان، چه پیامدهایی در سراسر جهان در انتظارش است.
لذا با عنایت به گستاخی بیش از حد دولت و تداوم و تمهیدات مقامات این کشور که در بیانات دردمندانه ولیامر مسلمین در دیدار با فرهنگیان به سمع و نظر ملت عزیز و همه مسئولان، نخبگان و نمایندگان مجس شورای اسلامی رسید که فرمودند: همه متوجه باشند: هم مسئولین سیاست خارجی ما، هم مسئولان گوناگون دیگر، هم نخبگان جامعه ، یک ملت اگر نتواند از هویت خود، از عظمت خود آنچنان که هست در مقابل بیگانگان دفاع کند، قطعا تو سری خواهد خورد؛ بر و برگرد ندارد، باید قدر شخصیت و هویت خود را دانست. بنده با مذاکراتی که در زیر شبه تهدید انجام بگیرد، موافق نیستم. بروند حرف بزنند، مذاکره کنند، به توافق برسند؛ اشکالی ندارد. البته در حالی که آن خطوط اصلی را رعایت کرده باشند. لکن به هیچ وجه تحمیل را قبول نکنند، زور را قبول نکنند، تحقیر را قبول نکنند و تهدید را قبول نکنند.
بر اساس این مواضع قاطع، انقلابی و حکیمانه، رهبر معظم انقلاب برای دفاع قانونمند از عزت، اقتدار، شخصیت، هویت و عظمت ملت عزیز ایران در برابر هتاکیهای نظام تسلط و دولت مستکبر آمریکا ماده واحده ذیل را تنظیم و در گردش تصویب در صحن مجلس شورای اسلامی قرار میگیرد.
ماده واحده:
دولت و مسئولان سیاست خارجی و اعضای تیم مذاکرهکننده هستهای موظفند هر گونه ارتباط و مذاکره با آمریکاییها در موضوع هستهای را تا زمانی که دولت آمریکا رسماً و علناً تهدید ملت قهرمان ایران را کنار نگذارد، قطع نموده و مذاکره را با بقیه گروه ۱+۵ بدون حضور آمریکاییها ادامه دهد.
اسامی امضاکنندگان این طرح به شرح زیر است:
جواد کریمی قدوسی، محمد رضا آشتیانی، حسینعلی حاجی دلیگانی، حسن کامران، سید محمود نبویان، سید حسین ذوالانوار، حبیب آقاجری، نصرالله پژمان فر، موسی احمدی، اسماعیل کوثری، ابراهیم آقامحمدی، سید مرتضی حسینی، حسین طلا، روح الله حسینیان، سید علی طاهری، علی اصغر زارعی، حمید رسایی، موسی غضنفرآبادی، بهرام بیرانوند، دخیل عباس زارع زاده مهریزی، احمد آریایی نژاد، ابوالقاسم جراره، محمد ابراهیم محبی، قاسم جعفری، سید شکرخدا موسوی، محمد حسین قربانی، سید مهدی هاشمی، سید مهدی موسوی نژاد، علیرضا منظری توکلی، حجت الله سوری، فرج الله عارفی، محمدجواد نظری مهر، سید محمدعلی موسوی، علی ایرانپور، محمد تقی توکلی، ابوالفضل ابوترابی، بیژن نوباوه، مهدی عیسی زاده، روح الله بیگی، امیرحسین قاضی زاده هاشمی، زهره طبیب زاده، مرتضی آقاتهرانی، سید حسین نقوی حسینی، علیرضا سلیمی، محمدرضا امیری، علی کائیدی، روح الله عباسپور، مهدی کوچک زاده، احمد سالک، سید علیمحمد بزرگواری، ابوالقاسم خسروی سهل آبادی، مفید کیائی نژاد، فرهاد بشیری، کارن خانلری، محمود شکری، شهروز افخمی، رجب رحمانی، فاطمه آلیا، سید مسعود میرکاظمی، محمد اسماعیل سعیدی، حسین فتاحی، ناصر سودانی، علیرضا خسروی، حسین محمدزاده، سید محمد بیاتیان، یوناتن بتکلیا، روبرت بیگلریان، محمدعلی پورمختار، محمد حسین میرمحمدی، محمدرضا پورابراهیمی، احمد سجادی، محسن بیگلری، عبدالله تمیمی، عبدالله سامری، سید بهلول حسینی، الیاس طاهری، محمد فیروزی، سید سعید زمانیان، مراد هاشم زهی و علی نعمت چاردری.
کد خبر: ۶۴۰۸ تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
نماینده دورههای هشتم و نهم مجلس با بیان اینکه من به سخنان روحانی در خصوص وظیفه نیروی انتظامی اجرای احکام قانون نیست، اعتراض کردم، گفت: بیان این سخنان از سوی رئیس جمهور خوب نیست.سایت تحلیلی خبری آوای دنا avayedena.com:
به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، علی مطهری امشب در جلسه پرسش و پاسخ در جمع دانشجویان دانشگاه زنجان در خصوص فحاشی به کوچکزاده اظهار داشت: کوچکف اصطلاحی است که از قدیم در زمینه کوچکزاده استفاده میکردیم و در مجلس بیاختیار لفظ کوچکف را به کار بردم.
وی با بیان اینکه ماجراهای مجلس به گونهای از سوی رسانهها مطرح شد که گویی من پشت تریبون رفته و چنین الفاظی را بیان کردهام، افزود: در زمینه مصاحبه رادیویی نیز قصد من مزاح با کوچکزاده بود.
نماینده دورههای هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از دیدگاه شهید مطهری همه احزاب میتوانند تنها با تابلوی خود فعالیت کنند، تصریح کرد: بدون شنیدن دفاعیات نمیتوان کسی را مجرم دانست.
مطهری در زمینه فتنه سال 88 نیز گفت: باید این افراد به قانون تمکین کرده و تظاهرات را زیاد ادامه نمیدادند، معتقدم از این جهت این افراد دچار خطا شدند و باید دید علت این کار چه بود و ما چه کاری کردیم که اینها اینگونه عمل کردند.
وی در زمینه شرکت در مناظرات نیز گفت: با شکل مناظرات موافق نیستم، مناظراتی باب شده است بیشتر حالت سرگرمی داشته و بیشتر شبیه خروس بازی است و افراد کمتر به دنبال حقیقت هستند.
نماینده دورههای هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بستن پرونده سال 88 باید توسط قوه قضاییه صورت گیرد، ادامه داد: نباید در هر کاری از رهبری هزینه کرد، اینجا قوه قضاییه کوتاهی کرده است.
مطهری با بیان اینکه هنوز بر روی مواضع خود در زمینه حجاب و عفاف اصرار دارم، گفت: نظر من در زمینه مسائل فرهنگی تفاوتی نکرده است و من برای نخستین بار مسئله ساپورت را در مجلس شورای اسلامی مطرح کردم و گفتم که اجازه ندهید ساپورت در کشور وارد شود و باید دولت در این زمینه نظارت کند.
وی با بیان اینکه من به سخنان روحانی در خصوص وظیفه نیروی انتظامی اجرای احکام قانون نیست، اعتراض کردم، یادآور شد: بیان این سخنان از سوی رئیس جمهور خوب نیست.
نماینده دورههای هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وضعیت دولت فعلی در خصوص مسئله حجاب و عفاف همان وضعیت دولت گذشته است، تصریح کرد: ملاک حکم اسلام است و زن باید با پوشش مناسب در سطح جامعه ظاهر شود.
کد خبر: ۶۴۰۴ تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
عباس عبدی میگوید: به نظرم آقای هاشمی اگر مخالف بازداشت من بود، هم از ماجرا مطلع میشد و هم حتماً جلوی این کار را میگرفت البته شاید بگویند مطلع نبودند که این خیلی بدتر است.
به گزارش سایت تحلیلی خبری آوای دنا avayedena.com:
عباس عبدی عضو در گفتوگویی با نشریه اصلاحطلب اندیشه پویا مباحث مختلفی را درباره تسخیر سفارت آمریکا، زندانی شدن در دوران ریاستجمهوری هاشمی، وقایع دولت خاتمی، انتخابات سال 84 و نیز روی کار آمدن دولت روحانی مطرح کرد که بخشهایی از این مصاحبه در ادامه میآید:*شاید این یک خوش خیالی است که برخی فکر میکنند همه مشکلات ما به دلیل نداشتن رابطه با آمریکاست همچنان که عدهای هم در مقابل این ذهنیت فکر میکنند همه بدبختی ما از وجود احتمالی چنین رابطهای است.*در موضوع تسخیر سفارت آمریکا باید چه کسی گرفته میشد؟ کارتر؟ کسی که در سفارت آنها کار میکند مثل همان سرباز جنگی است و در گروگانگیری هم همان اتفاقی میافتد که در جنگ.*آنهایی که امروز میگویند مخالفیم جدی نگیرید، آقای دکتر یزدی که در آن زمان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی بود و منطقاً باید به لحاظ حرفهاش با این کار مخالفت میکرد مدعی است من اولین کسی بودم که زنگ زدم و از این کار (تسخیر سفارت آمریکا) حمایت کردم. ولی الآن میگوید مخالفم.*آن کسی که مخالف تسخیر سفارت بود هم باید توضیح دهد که چرا نتوانسته در عقلانیت جمعی تأثیر بگذارد، من در ماجرای تسخیر سفارت اگر هم تقصیری قائل باشد برای کسانی قائلم که تجربه داشتند و در دولت بودند و بد عمل کردند نه برای دانشجویان.*در ماجرای تسخیر سفارت قدرت با مرحوم بازرگان بود، شما باید آن اتفاق را با 78 مقایسه کنید. مرحوم بازرگان تا حدی میشود معادل رئیس دولت اصلاحات، دانشجوها هم همین دانشجویان هستند و نیروهایی هم موافق دانشجویانند و نیروهایی مخالف. چنین چیزی نیست که هدف از تسخیر سفارت سقوط دولت بازرگان بوده باشد.
اشغال سفارت هنوز یک مسئله سیاسی روز است*یک دلیل که نمیتوان درباره اشغال سفارت بحث دقیق و بیطرفانه کرد این است که این موضوع به مقوله تاریخ تبدیل نشده و مسئله اشغال سفارت هنوز یک مسئله سیاسی روز است. به این دلیل نمیتوانید خیلی جدی به آن بپردازید.*کار در وزارت اطلاعات خیلی با روحیات من سازگار نبود، استعفاء هم ندادم و یک روز دیگر نرفتم خیلی افراد دیگر هم بیرون آمدند شاید من اولین نفر بودم که سال 64 بیرون آمد و اصلاً کسی پیگیری نکرد وقتی هم که به حسابداری نرفتم یعنی همه چیز تمام شده بود.*من در جنگ حضور نداشتم من کلاً به دلایل فیزیکی جنگ نرفتم، هم گوشم در صورت صدای زیاد کر میشود و هم معاف هستم، خصلت و روحیه نظامی هم ندارم. اول انقلاب زمانی که ترور زیاد بود مدتی اسلحه دستم بود اما خیلی زود کنار گذاشتم و فکر کردم اصلاً نمیتوانم از آن استفاده کنم و یکی دیگر را هدف بگیرم.*یکی از دلایل حذف آقای خوئینیها از مرکز تحقیقات استراتژیک این بود که شاید آقای هاشمی فکر میکرد که این مرکز کارش این است که سیاستهای برنامه اول را تئوریزه کند، یک بار جلسهای بود و مرکز نظری را به آقای هاشمی انتقال داد، ایشان برای کوچک کردن گفت که این حرفها ژورنالیستی است، مرکز تحقیقات و روزنامه سلام در ذهن آقای هاشمی یکی شده بود و دیگر ادامه دادن معنا نداشت.*مسئله آقای موسوی خوئینیها با آقای هاشمی به خاطر این بود که سروکله یک روزنامه منتقد به مدیرمسئولی ایشان به نام سلام پیدا شده بود من مشکلی با ماندنم (در مرکز تحقیقات) نداشتم، من آقای روحانی را هیچ وقت ندیدم فقط آقای مهاجرانی را جای من گذاشتند و من تبدیل شدن به یک پژوهشگر عادی تا اینکه سال 72 به زندان افتادم و فردایش آمده بودند و ماشین بردند بعد از زندان دوباره سر کار رفتم اما بعد از مدتی گفتند تسویه کن و من هم تسویه کردم.*مجلس سوم که تمام شد یک عده را بازداشت کردند به سلام هم کشیده شده بود و یکی را گرفتند این احتمال را میدادند که شاید اتفاقی بیفتد اما این اتفاق خیلی زودتر از تصورم رخ داد؛ معمولاً یادداشتهای سلام به نام نبود و نویسنده خاصی نداشت و به پای کل سلام نوشته میشد. شاید برخی بیشتر از «الو سلام»ها عصبانی میشدند.
بر اساس دستور وزارت اطلاعات فلاحیان بازداشت شدم*نهایتاً بر اساس دستور وزارت اطلاعات آقای فلاحیان بازداشت شدم. ربطش هم برمیگردد به بیماری آقای منتظری که برای درمان تهران آمده بودند و خبری که در سلام زده بود بعدش من را گرفتند من اساساً حکم بازداشت نداشتم.*من نمیخواهم انگیزه آقای هاشمی را بدانم اما حتماً وزارت اطلاعات قدرتی برای این اقدام داشت و بر همین اساس کارهایی کرده بود و برایش کف زده بودند.*به نظرم آقای هاشمی اگر مخالف بازداشت هم بود هم از ماجرا مطلع میشدند و هم حتماً جلوی این کار را میگرفت البته شاید بگویند که مطلع نبودند که این خیلی بدتراست. آقای هاشمی خودش میتوانست برخورد کند و توضیح بخواهد. دیوان عالی کشور نوشته که من سه روز بدون حکم بازداشت زندانی بودم.*سؤال: برخی منتقد شما و اکبر گنجی بودند و میگفتند با این مواجهه هاشمی را به اردوگاه راست هل میدهید؛ عبدی: آقای هاشمی اصلاً همانجا بود کسی نمیخواست ایشان را به آنجا بفرستد اتفاقاً کارهایی که شد ایشان را آورد این طرف و الا ایشان آن طرف بود.*اصلاً کسی آقای هاشمی را به آن طرف هل نداد آقای هاشمی بچه نیست که بتوانید ایشان را به این طرف و آن طرف هل دهید. مصاحبه ایشان با همشهری را در جریان انتخابات مجلس ششم خواندهاید؟ نزدیکان ایشان مثل آقای عطریانفر چقدر در آن دستکاری کرده بودند آخرش هم آنطور در آمده بود آخرش هم با دستکاری نتوانستند مواضع آن گفتوگو را جمع و جو کنند؛ آن نوع آمدن علیه این طرف بود نه علیه آن طرف، اصولاً سرلیست آنان بودند. شما موضع امروز ایشان را رها کنید. در چنان شرایطی چرا نباید انتقاد میشد.*سؤال: به نظر شما سال 92 آقای هاشمی با کاندیداتوری خود گرهای باز نکرد؟ عبدی: ایشان آمده بود که رد صلاحیت شود تا موج ایجاد شود؟ آقای هاشمی باید کسی باشد که رد صلاحیت شود؟ باید کارش به اینجا بکشند؟ موج به دلیل بیکفایتی و مشکلات دیگر ایجاد شد. این حرفها برای سیاست زده میشود نه برای تحلیل واقعی. آقای هاشمی اگر کنار رفته بود، اگر نمیرفت در مجمع تشخیص مصلحت بالای دست رئیسجمهور منتخب در سال 76 بنشیند در مواقعی که این مملکت گرفتار میشد میتوانست گره را باز کند.* آقای هاشمی صریحا نمیگوید نگاهم تغییر کرده است، هاشمی آن روز با هاشمی امروز فرق میکند من میتوانم از آن زمانش انتقاد کنم و برای امروزش کف بزنم.*اگر به سال 84 برگردیم به هیچ وجه برای ایجاد اجماع بر سر آقای هاشمی تلاش نمیکنم برای آنکه آن اجماع کمکی به حل مشکل نمیکند.*سؤال: چرا امروز آقای هاشمی در این موقعیت متفاوت از آن روز ایستاده است؟ عبدی: برای اینکه اصلاحطلبان بیخاصیت هستند. اصلاحطلبان اگر قوی بودند کسی به آقای هاشمی این حد که الآن هست کاری نداشت.*رفقای ما با اولین شکست شبیه لشکر شکستخورده شدند و به جای این که به گذشته برگردند با همدیگر دعوا کردند، شروع کردند علیه رئیس مجلس حرف زدن و این مسیر تا انتخابات 84 ادامه پیدا کرد. منشأ شکست 84 رفتن به کار غیر جبههای بود.*یکی از کارهای من این است که کلیشههای ذهنی را مورد سؤال قرار دهم. هر موقع میگفتید این کار را بکنید آن کار را نکنید، میگفتند سرمایه اجتماعیمان را نباید از طریق اقدامات مسالمتجویانه از دست بدهیم اما نتیجه چه شد؟ نتیجه این شد که بخش قابل توجهی از نیروهای رادیکال اینها خارج نرفتند بلکه زیر چتر ندا رفتند.*پس اینطور هم نیست که جریان اصلی در جامعه خواهان افزایش مطالبات رادیکال باشد. علت اینکه مطالبات رادیکال میشد این بود که میدیدند مطالباتشان در سطح 10 درصد انجام نمیشود و آن را در سطح 20 درصد و بیشتر مطرح میکردند اما اگر رئیسجمهور همان 10 درصد را به انجام میرساند. آنها هم همانجا میایستادند. در 92 زیر چتر یک نامزدی که عضو جامعه روحانیت و سخنران بیست و سوم تیر بود آمدند آیا کسی میگوید چرا این کار را کردهاید؟ با افتخار هم با این مشی حمایت میکنند.*انتخاب آقای روحانی قضیهاش فرق میکند به نظر من اصلاحطلبان بر حسب یک راهبرد مشخص به این نتیجه نرسیدهاند چون بخش قابل توجهی از اصلاحطلبان تا ساعت 4 بعد از ظهر روزی که ثبت نام تمام شد منتظر بودند کاندیدای خودشان نامزد شود.*اساساً کسانی که اینقدر مدعی هستند که میگویند ما بودیم که آوردیمش حالا هم باید مشارکت کنند اما کاری ندارم که آنها میخواهند سرمایهشان را پای روحانی بیاورند یا نیاورند اشکالی ندارد که نیاورند به شرطی که از تصمیمی که میگیرند دفاع کنند و به مردم توضیح دهند که مواضعشان چقدر در پیشرفت امور مؤثر است.*من معتقدم چیزی که اصلاحطلبان میدهند خیلی کمتر از دستاورد با ارزشی است که میتوانند بگیرند، همان چیزی را که دارند اگر به دولت کمک کنند به ازایش بیشتر گیرشان میآید و به اهدافشان نزدیک میشود.
اصلاحطلبان قدرتشان در جامعه تضعیف شده و توان بسیجیشان از بین رفته است*در شرایط کنونی اگر قالیباف هم رئیسجمهور میشد با اینکه در جناح مقابل است اما اگر همینطور مذاکرات 1+5 را پیش میبرد از او حمایت میکردم چون فارغ از دعواها معتقدم امروز مهمترین مسئله این است که تنشهای بینالمللیمان به خطر جنگ منتهی نشود. بنابراین میگویم که باید سرمایه سیاسی و اجتماعیمان را با احتیاط کامل پشت دولت قرار دهیم.*امروز اصلاحطلبان قدرتشان در جامعه تضعیف شده و توان بسیجیشان از بین رفته است. وقتی یک رئیسجمهوری به نام شما بالا آمده باشد متفاوتی است با زمانی که یک رئیسجمهور از دل اصولگرایان برآمده باشد؛ خارج از چارچوب موازنه قوا نباید حرف زد.
کد خبر: ۶۳۹۶ تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
این مراسم روحانی در سالن اجتماعات تازه تأسیس سپاه شهرستان با سخنرانی سردار پاسدار بوعلی فرمانده سپاه فتح استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار می شود
کد خبر: ۶۳۹۴ تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به اینکه میزان باروری کلی در کشور ۱.۸ درصد است، گفت: سالانه ۴۴۰ هزار فرصت فرزندآوری از دست میرود.
سایت تحلیلی خبری آوای دنا avayedena.com:
به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو» محمد اسماعیل مطلق در همایش ترویج ازدواج سالم در جوانان که در سالن اجتماعات دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد، اظهار کرد: این میزان شامل 410 هزار فرصت فرزندآوری در زنان ازدواج نکرده، 10 هزار فرصت بر اساس فوت همسر و 20 هزار فرصت بر اثر طلاق است.
وی با بیان اینکه هم اکنون 6میلیون و 600 هزار زن 15 تا 49 ساله ازدواج نکرده در کشور وجود دارد، گفت: با توجه به بررسی انجام شده از سال 1385 تا 1393، میزان ازدواج در کشور هر سال نسبت به سال پیش از آن کمتر شده که بر اساس آخرین آمار، آمار ازدواج در سال 93 در کشور حدود 40 تا 45 هزار ازدواج نسبت به سال 92 کاهش یافته است.
وی با اشاره به افزایش آمار طلاق در کشور گفت: 14.2 درصد طلاق ها مربوط به یک سال اول زندگی و 50 درصد مربوط به پنج سال اول زندگی است.
وی اضافه کرد: در کشور ما سالانه یک میلیون و 750 هزار بارداری اتفاق میافتد که یک میلیون و 530 هزار مورد منجر به فرزندآوری و 220 هزار منجر به سقط جنین می شود.
مطلق، با اشاره به اینکه تاخیر در ازدواج، فرزندآوری و ناباوری و سن مادر از شاخص های مهم باروری است اظهار کرد: قدرت باروری با افزایش سن به ویژه پس از 35 سالگی کاهش می یابد.
مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به چالش ها و عوامل تاثیرگذار بر نرخ باروری کلی اشاره کرد و گفت: افزایش میانگین فاصله تولد نخستین فرزند و ازدواج، افزایش میانگین فاصله بین تولد فرزند اول و دوم و فرزند دوم و سوم، افزایش قصد تک فرزندی و تاثیر آسیب های اجتماعی بر ازدواج سالم از جمله این چالش ها است.
وی اضافه کرد: با توجه به بررسی انجام شده در دنیا از نظر جمعیت شناسان، زمانی که میزان باروری کلی به زیر حد جایگزینی یعنی دو و یک دهم برسد یک تهدید است و باید در جهت ارتقای نرخ باروری تلاش شود.
مطلق با اشاره به سیاستهای ابلاغی کلی جمعیت توسط رهبر معظم انقلاب ادامه داد: پس از ابلاغ این سیاستها دو کارگروه در کشور تشکیل شد که یکی از آنها شامل برنامه های جمعیت، چالش های جمعیت، ازدواج و طلاق است که از سال آینده پس از اتمام برنامه پنجم توسعه وارد گام جدید خواهد شد.
وی با اشاره به رویکردهای وزارت بهداشت در راستای ارتقای نرخ باروری کلی گفت: تهیه و تدوین محتواهای آموزشی با تاکید بر آموزش مهارتهای زندگی و تدوین محتواهای جدید بر اساس نیاز نوجوانان و جوانان در راستای خانواده و همسرگزینی، ارتقای مشاوره هنگام ازدواج و پس از ازدواج با تاکید بر مهارت های زوجین و سلامت جنسی از جمله این رویکردها است.
وی افزود: تلاش دستگاه های دخیل در امور فرهنگی برای تقویت نگرش جامعه ، برنامه ریزی برای کاهش متوسط سن ازدواج و تعهد دستگاه اجرایی کشور نسبت به تامین مقدمات لازم برای ازدواج از جمله رویکردهای بخشی و بین بخشی است.
کد خبر: ۶۳۹۳ تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
ما جامعه تحصیل کرده و هنرمند ضمن محکوم کردن این حرکت ضد انسانی و ضد اخلاقی آل سعود و اربابش آمریکا،از تیم مذاکره کننده ایران می خواهیم نهایت دقت را در طرح دسیسه های تیم های مذاکره کننده از جمله آمریکای هفت خط و خال و موزی را داشته باشند
کد خبر: ۶۳۸۹ تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
رئیس جمهور کشورمان با اشاره به حمله عربستان به یمن با تأکید بر اینکه جنگی که در این کشور پیش آمده است جنگ نیست، بلکه ناجوانمردانگی یک همسایه است، اظهار کرد: حکومتی که مسائل سیاسی منطقه و جهان را نمیفهمد و بسیار تازهکار است میخواهد برای نخستین بار بعد از سالیان دراز خود را نشان دهد.
سایت تحلیلی خبری آوای دنا avayedena.com:
به گزارش خبرنگار مهر، رئیس جمهور صبح امروز در ابتدای همایش «انسان مهربان و دنیای آرام» در جمع امدادگران جمعیت هلالاحمر با اشاره به ویژگی های هلال احمر و همچنین صلیب سرخ ها، گفت: از ویژگی های هلال احمرها این است که فقط به درد و آلام انسانها و بشر می نگرند، فارغ از ملیت، نژاد، زبان، مذهب، ایمان و عقیده، هر کسی که دچار مشکل شود و نیاز به کمک داشته باشد به او کمک خواهند کرد.
وی با اشاره به روایتی از پیامبر گرامی اسلام ادامه داد: پیامبر اسلام فرموده است: «هر انسانی که صدای مظلومیتش بلند شود و از دیگران کمک بخواهد اگر به این فریاد اعتنا نکردید بدانید که مسلمان نیستید» پس اگر ندای گرفتاری را شنیدید و پاسخ عملی و زبانی ندادید، دیگر خود را مسلمان ندانید. علاوه بر این همه آیات قرآن نیز ما را بر نیکوکاری، احسان، تعاون و کمک به دیگران دعوت می کند.
روحانی گفت: علاوه بر آیات و احادیث نیز، سیره و زندگی پیامبر اسلام و دیگر ائمه اطهار نیز این واقعیت را به ما نشان می دهد که بخشی که مربوط به آلام و مشکلات انسان می شود، آنجا دیگر برای ما فرقی ندارد که آن فرد کیست، دارای چه اعتقادی است، رنگ پوستش چیست، ملیتش برای کدام کشور است.
رئیس جمهور افزود: انسانی که زیر آوار رفته است دیگر نمی گویند که متعلق به کدام حزب و گروه هستید، دینت چیست، آنجا دیگر بحث انسانیت مطرح است، همچنان که در خیلی از آیات نیز یا ایها الناس آمده است.
روحانی با بیان اینکه یکی از مشکلات اجتماعی ما عدم تفکیک موضوعات است، گفت: ما هنوز هم نمی توانیم موضوعات را از یکدیگر تفکیک کنیم، یک وقت بحث انتخابات است، آنجا رقابت ها و دسته بندی های سیاسی جا دارد. اما یک وقت بحث محیط زیست است، بحث نجات جان انسان است، کم کردن خطرها در جامعه است، آنجا دیگر حزب و دسته و ملیت معنا ندارد.
وی افزود: در اسلام و در منطق انبیاء نیز حیوانات و حتی گیاهان و درختان هم جا دارند، همچنان که پیامبر اسلام به لشگریان خود توصیه می کند که وقتی وارد شهری شدید درختان را از بین نبرید. یعنی اولین توصیه پیامبر اسلام بحث محیط زیست، درخت و حیوانات است، بعد می گوید به پیرمردها، کودکان و زنان کاری نداشته باشید.
رئیس جمهور تصریح کرد: حتی در اشعار شعرا نیز به حیوانات اهمیت داده شده است، همچنان که فردی سگ تشنه در حال مرگ را در بیابان نجات داد و برای او آب پیدا کرد و نبی زمانش به او گفت خداوند گناهان تو را بخشید که سعدی نیز این حکایت را به شعر درآورده است.
روحانی با بیان اینکه ما نسبت به زمین هم مسئول هستیم، گفت: ما باید زمین را احیا کنیم و وظیفه زنده کردن زمین را بردوش داریم و این بخش از مسئولیت ما و رسالت جمعیت هلال احمر بسیار نزدیک و گاهی عینا منطبق است، یعنی همان وظایفی که پیامبر بر آن تاکید کرده امروز به عنوان مفاهیم جدید حقوقی در جامعه بشری مطرح است.
وی داوطلب بودن را یکی از ویژگی های سازمان هلال احمر دانست و گفت: استقلال، غیر دولتی بودن و خیرخواه بودن از ویژگی های خاص این جمعیت است. داوطلب بودن همواره لذت بخش است یعنی کسی خودش برای خدمتی در جامعه داوطلب باشد و کاری که این جمعیت انجام می دهد و رسالتی را که برعهده دارد، برای جامعه و مردم دارای اهمیت است.
رئیس جمهور جمعیت هلال احمر را آرامش بخش جامعه نامید و گفت: هر کجا که پرچم هلال احمر است به مردم آرامش می دهد و احساس می کنند که تنها نیستند و اگر حادثه ای برایشان پیش آمد این حس را دارند که یک گروهی هستند که خودشان را برای کمک به او آماده کرده اند و چقدر لذت بخش و زیباست زمانی که شما جان یک انسان را نجات می دهید.
روحانی، امدادگران جمعیت هلال احمر را فرشتگان نجات نامید و گفت: در جامعه ایران و جوامع مختلف شما امدادگران کار عظیم و بزرگی انجام می دهید.
حجتالاسلام حسن روحانی در بخشی دیگر از سخنانش در همایش «انسان مهربان و دنیای آرام» با اشاره به کمکهای جمعیت هلالاحمر ایران به یمن، گفت: متاسفانه سیاست آنقدر پررنگ میشود که حتی بر کمکهای نوعدوستانه هم سایه میافکند.
وی افزود: این جنگی که در یمن پیش آمده، البته جنگ که نیست؛ حمله ناجوانمردانه یک همسایه به آنهاست. به جای آنکه به یک کشور فقیر در حال توسعه کمک کنند، با هواپیماهایی که از کشورهای بزرگ که نمیگویم چطور خریدهاند، پولش را از کجا آوردهاند و چه کسی به آنان آموزش داده است، بر سر مردم بمب میریزند.
رئیسجمهور تصریح کرد: یک حکومتی که مساله منطقه و جهان را نمیداند و بسیار تازهکار است، برای اولین بار آمده و خودش را نشان داده است، کشوری که همیشه با دلار کار خودش را انجام میداد، حالا به جای دلار بمب را انتخاب کرده است، فکر میکند با بمب میتواند به اهدافش در منطقه برسد؛ این خطای بسیار بزرگ و استراتژیک است.
روحانی با طرح این سئوال که اگر به جای یمن، یک کشور اروپایی چنین اتفاقی برایش پیش میآمد، صلیب سرخ جهانی برایش چه کار میکرد؟ گفت: اگر به جای یمن این اتفاق برای یک کشور اروپایی میافتاد، یک پل هوایی درست میکردند و با قطار، کشتی و هواپیما، امکانات پزشکی و زندگی را برایش فراهم میکردند. اما حال که یک کشور مسلمان جهان سومی آن هم برخلاف اصول انسانی مورد حمله یک کشور همسایه قرار گرفته است، هیچ کمکی به آن نمیشود و هیچ امکانات و دارویی برای مجروحان وجود ندارد؛ یمن جای امتحان تاریخی برای دنیاست.
وی گفت: اگر غم ما برای یمن و فلان کشور اروپایی و آسیایی یکسان نبود، معلوم است همه اصول انسانی و صلیبسرخ را زیر پا گذاشتهایم.
رئیسجمهور ضمن تقدیر و تشکر از جمعیت هلالاحمر ایران به خاطر تلاشهایی که تا به امروز برای کمک به مردم یمن داشتهاند، گفت: البته به خاطر کارهای خلاف قوانین بینالمللی، هلالاحمر ایران نتوانسته است کارهایی که میخواسته برای یمن انجام دهد.
روحانی ادامه داد: آنها اگر بهانههای دروغین میآورند، ما حاضریم اجناسمان را به صلیبسرخ تحویل بدهیم، چرا که هدف ما این نیست که اسم ایران باشد، هدف ما نجات مردم است.
وی با بیان اینکه جمعیت هلالاحمر ایران باید به صلیبسرخ جهانی فشار بیاورد، گفت: صدای شما در این مقوله از صدای دولت بالاتر است و باید صلیبسرخ را به صحنه بکشید. ما باید به دنیا بگوییم که اینجا سرزمین امیرالمومنین(ع) و ائمه اطهار است، اینجا مردم پرورشیافته امیرالمومنین (ع) هستند.
رئیسجمهور با تاکید بر اینکه باید اساس کار صلیبسرخ جهانی بیطرفی باشد، گفت: نباید بین کشورهای اروپایی با آسیایی و یا آمریکایی با آفریقایی فرق کند.
روحانی تاکید کرد: هلالاحمر ایران در هر حادثهای، چه در یمن باشد، چه در سوریه و عراق و یا هر کجا که مشکلی باشد، باید پیشقدم باشد.
وی با اشاره به مشکلات منطقه ادامه داد: متاسفانه در داخل کشور نیز ما معضلات طبیعی و بحرانهایی همچون سیل، زلزله، خشکسالی، محیطزیست و ریزگردها را داریم و از طرف دیگر نیز در منطقه ما معضلات فراوانی وجود دارد که در این شرایط هلالاحمر، رسالت و وظیفه سنگینتری دارد.
رئیسجمهور تاکید کرد: مردم ما در همه حوادث داخلی، منطقهای و جهانی آماده انواع کمکها هستند، همچنانکه که در مساله بوسنی هم دیدید که مردم چگونه کمک کردند.
روحانی در ادامه با بیان اینکه بسیاری از خدمات رسانی ها در کشور ما موازی کاری است، گفت: ما باید این موازی کاری ها را تبدیل به هم افزایی کنیم.
وی اظهار داشت: شما در جمعیت هلال احمر به مصدومان کمک می کنید و یکسری از وظایف را هم وزارت بهداشت دارد، باید تقسیم کار کنید تا کار تکراری انجام ندهید.
روحانی تاکید کرد: در هر سطحی که لازم است جلسه گذاشته شود، من هم آمادگی دارم که در این جلسات شرکت کنم تا کارهایی که موازی کاری است را به هم افزایی و تقسیم کار تبدیل کنیم. لذا دولت و سازمان مدیریت نیز آمادگی هر گونه کمک از جمله مالی برای این کار را دارند.
وی همچنین با اشاره به سازمان جوانان هلال احمر، گفت: سازمان جوانان بسیار مهم است و نیاز به توسعه دارد و ما نیز آمادگی لازم را برای توسعه این سازمان داریم.
رئیس جمهور تصریح کرد: هر چه جوانان داوطلب بیایند در این سازمان، این آموزش ها برای زندگی خودشان و خانواده شان بسیار موثر است. به این جوانان زبان یاد بدهید، مهارت های لازم و آمادگی های بدنی و روحی را یاد بدهید تا این سازمان توسعه یابد.
روحانی با اشاره به رتبه ایران در تعداد داوطلبان هلال احمر، گفت: ایران نسبت به جمعیتش، نیروهای داوطلب هلال احمر بیشتری نسبت به سایر کشورها دارد و ما رتبه اول را داریم که این نکته بسیار حائز اهمیتی است.
رئیس جمهور با بیان اینکه حضور جوانان در هلال احمر موجب کم شدن خشونت در جامعه می شود، گفت: اساس هلال احمر خیرخواهانه است و این روحیه بسیار ارزشمند است.
وی تاکید کرد: ما باید در کشور تحمل را بالا ببریم و انسان های مهربان بسازیم و این نیروهای داوطلب می توانند فضای جامعه را آرام کنند و از لحاظ مقابله با افراطی گری و خشونت هم می توانند بسیار موثر باشند.
رئیس جمهور همچنین با گرامیداشت یاد مرحوم آیت الله غیوری نماینده سابق ولی فقیه در جمعیت هلال احمر، گفت: ایشان یک شخصیت بسیار فوق العاده ای از لحاظ اخلاق و کمک به دیگران بودند و حضور حجت الاسلام معزی نیز که از لحاظ تبلیغات دینی فرد پخته ای است می تواند کمک بسیار بزرگی برای این جمعیت باشد.
کد خبر: ۶۳۸۸ تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۱۹