دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: صهیونیستها و آمریکاییها از قدرت ایران و حزبالله آگاه هستند و میدانند بیش از 80 هزار موشک آماده شلیک به تلآویو و حیفا است.به گزارش سایت تحلیلی خبری آوای دنا avayedena.com ، سردار سرلشکر سیدیحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با اشاره به سخنان تهدیدآمیز مقامات آمریکایی و صهیونیستی اظهار داشت: صهیونیستها خوب میدانند که نتوانستند در جنگ 33 روزه در مقابل حزبالله و جنگهای 22 و 50 روزه در مقابل مردم غزه پیروز شوند در حالی که اینجا یک حکومت مقتدر و قدرت مند وجود دارد.
وی افزود: حضرت آقا فرمودند اگر آنها غلطی کنند حیفا و تلآویو را با خاک یکسان میکنیم. این حرف شعاری نیست و ایران به کمک حزبالله و دوستانش این قدرت را دارد که حیفا و تلآویو را با خاک یکسان کند.
صفوی تاکید کرد: صهیونیستها مشکلات زیادی دارند و میدانند قدرت ایران فراتر از آن است که بخواهند با آن گلاویز شوند. مسئولین آمریکایی و صهیونیستی با این اظهاراتشان به دنبال فضاسازی هستند.
دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: آنها از قدرت ایران و حزبالله آگاه هستند. بیش از 80 هزار موشک آماده شلیک به تلآویو و حیفا است و ایران کشوری قدرت مند است که پاسخ شکنندهای به آنها خواهد داد.
وی ادامه داد:ما بخشی از توانمندی نظامی خود را نشان دادیم و بسیاری از دستاوردها و توانمندی خود را مخفی کردهایم و نه تنها رژیم صهیونیستی بلکه هر متجاوزی بخواهد اقدامی کند پاسخ ما به آنها شکننده خواهد بود.
منبع: فارس
کد خبر: ۶۴۷۳ تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
به گزارش سایت تحلیلی خبری آوای دنا avayedena.com: ، «علی اکبر رائفی پور» کارشناس ارشد رسانه و ادیان و تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتوگو با «گروه بینالملل خبرگزاری فارس» علت اصلی حمله عربستان به یمن را تسهیل تغییرات در هرم قدرت و کسب مشروعیت برای پسر جوان شاه کنونی سعودی دانست و با یادآوری سیاست امام خمینی (ره) در مقابل آل سعود، از برخی مسئولان جمهوری اسلامی انتقاد کرد و از آنان خواست تا با حکومت فعلی سعودی، اصلا مماشات نکنند.رائفیپور، عربستان را به دو مرحله «قبل از حمله و بعد از حمله به یمن» تقسیم کرد و با بیان اینکه عملکرد دولت عربستان اکنون هیچ فرقی با عملکرد اسرائیل ندارد، گفت، پیش از حمله به یمن سیاست عربستان معاویهگونه بود اما پس از حمله، این سیاست تبدیل به «سیاست یزیدی» شده است و نباید به هیچ عنوان با آن مماشات کرد.وی با بیان اینکه عربستان هیچ خیری برای جمهوری اسلامی نداشته بلکه مانند رژیم صهیونیستی علیه ایران فعالیت کرده خواستار به کارگیری ادبیاتی تند در قبال آل سعود شد.
مشروح این گفتوگو را در ادامه میخوانید:
دلیل اصلی حمله عربستان به یمن/ یمن چالهای برای ایران؟رائفیپور در پاسخ به سوالی درباره علل و انگیزه حمله عربستان به یمن گفت: دلایل این حمله چند مورد است، ابتدا اینکه سعودیها خواستند از یمن چالهای برای ایران ایجاد کنند، با بحرین نتوانستند ایران را وسط بکشند، خواستند با تشکیل ائتلافی موسوم به اسلامی و نه عربی این کار را انجام دهند. عربستان در ابتدا میخواست تا ترکیه و پاکستان را به میان بکشد و ادعا کند ائتلاف تشکیل شده محدود به کشورهای عربی نیست، اما پس از سفر آقای (محمد جواد) ظریف (وزیر امور خارجه ایران) به پاکستان و سفر (رجب طیب) اردوغان (رئیسجمهور ترکیه) به ایران و فعالیت دیپلماسی و خط و نشان کشیدنهای مختلف، به صورت کژ دار و مریز عقب کشیدند و آن ائتلاف شکل نگرفت.دلیل دیگر اینکه عربستان نگران تشکیل دولت شیعی در شمال یمن است که این مسأله با تأثیر بر جمعیت ۶ میلیونی شیعه عربستان که عمدتا در مناطق نفتی ساکن هستند، حکمرانان سعودی را نگران کرده است.اما بعد مهمتر، این است که ساختار قدرت در عربستان فروریزنده است که فقط فرزندان عبدالعزیز (آل سعود) باید پادشاه شوند؛ فرزندان عبدالعزیز هم همه فوت کرده یا فرتوت شدهاند، به طوریکه دو ولیعهد در زمان ملک عبدالله (شاه شابق) قبل از اینکه به پادشاهی برسند به هلاکت رسیدند. حال باید نوهها به قدرت برسند، اما کدام نوهها؟ از کدام فرزند؟ از سُدیریها یا غیر سدیریها؟ و تمام اینها منشأ اختلاف است و به جرأت میتوان گفت در حال حاضر ۹۵% شاهزادهها، انتصابات جدید ملک سلمان ناراضی هستند. آن کاربر معترض سعودی (مجتهد) نیز در حساب تویتری خود به این مسأله اشاره کرد .رائفی پور افزود: اما بهترین فرصت برای این تغییرات چه زمانی است؟ هنگامی که پای یک دشمن خارجی در میان است؛ آن هم دشمنی به نام شیعه و «محمد بن سلمان» نیز مسئولیت این جنگ را بر عهده گرفته است.این اتفاقات در شرایط رخ میدهد که جامعه عربستانی نیز غرق در تبلیغات ضد شیعی و ضد ایرانی و محور مقاومت است و به طور کلی، مردم عربستان از کودکی با این تبلیغات بزرگ میشوند و حال به گونهای باید به علت مبارزه با شیعیان و ایران در مقابل این تغییرات کوتاه بیایند و این وجه مهمترین بعدی است که باید به آن نگاه کرد؛ وگرنه آمریکاییها بیشتر از ایران باید نگران حمله عربستان به یمن باشند؛ چرا که به معنای واقعی کلمه (حمله به یمن) بازی با آتش است آن هم برای عربستانی که تأمینکننده ۱۱ میلیون بشکه نفت برای آمریکاست.پس، اصل (علت حمله، تسهیل) تغییرات داخلی است؛ در نشست کمپ دیوید نیز ملک سلمان «محمد بن نایف» و «محمد بن سلمان» را فرستاد تا یک وجههای نیز برای اینها در پی داشته باشد. پس نیاز به مشروعیت داخلی عامل اساسی حمله عربستان به یمن است، وگرنه هیچ کسی نمیتوانست پیشبینی حمله عربستان به یمن را بکند، این کار عاقلانه نبود که عربستان بخواهد چنین کاری انجام دهد و تنهاترین دلیل میتواند همین باشد که به مشروعیت داخلی به واسطه یک دشمن خارجی نیاز دارد.عربستان معاویهای و عربستان یزیدیرائفی پور در ادامه با لحنی انتقادی از مسئولان داخلی گفت: من سؤالی دارم؛ چرا ما اسرائیل را به رسمیت نمیشناسیم؟ اسلامی نیست؟ نه؛ چون مشروعیت ندارد، بیایید بگوییم چرا مشروعیت ندارد و عربستان چه کارهایی کرده و اسرائیل چه کارهایی کرده که عربستان تاکنون نکرده است؟میخواهم کمی چالشی صحبت کنم و برخی از سیاستها و مماشات مسئولان با آل سعود را زیر سؤال ببرم؛ یک سؤال دارم حضرت اباعبدالله چرا حاضر به بیعت با یزید نشد؟ چون که میخواست جلوی خوانش یزیدی از اسلام را بگیرد، حضرت میفرمایند من فاتحهی آن اسلامی را خواندم که یزید در آن مُهر (تأیید) اسلامی بخورد و مسلمان نامیده شود. امام حسین (ع) ۱۰ سال با معاویه در صلح بود، چرا که معاویه لااقل یک مقداری ظاهر را حفظ میکرد و وقاری برای خود قائل بود.عربستان قبل از حمله به یمن و بعد از حمله به یمنبنده عربستان را به دو مرحله تقسیم میکنم، عربستان قبل از حمله به یمن و عربستان پس از حمله به یمن و عربستان پیش از حمله به یمن معاویه است و پس از حمله به یمن به مثابه یزید است. بنده معتقدم پس از حمله به یمن، عربستان خود یزید بن معاویه است و هیچ تفاوتی با اسرائیل ندارد، شما یک خیر و منفعت از عربستان برای دنیای اسلام نام ببرید، یک منفعت از عربستان برای ایران را نام ببرید! وجود ندارد، پس چرا باید با این رژیم مماشات کنیم؟، چرا باید با عربستان سازش کنیم، سعودیها با تمام قوا برای مقابله با ایران به پا خواستهاند، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی و هر نوع دشمنی را در حق ما به کار میگیرند.چرا تلویزیون صحبتهای حضرت امام خمینی (ره) در مورد آل سعود را پخش نمیکند؟حضرت امام (ره) میفرمایند: ما اگر از مسأله قدس بگذریم -فکر کنید ما از مسأله قدس بگذریم، ما در زمان جنگ با عراق نیز میگفتیم راه قدس از کربلا میگذرد بعد حضرت امام میفرماید ما اگر از قدس هم بگذزیم-، اگر از صدام بگذریم، اگر مسأله قدس را فراموش کنیم، اگر از جنایتهای آمریکا بگذریم از آل سعود نخواهیم گذشت. انشاالله اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از آمریکا و آل سعود برطرف خواهیم کرد و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم گذاشت و با برپایی جشن پیروزی حق بر جنود کفر و نفاق و آزادی کعبه از دست نااهلان و نامحرمان به مسجد الحرام وارد خواهیم شد.رائفیپور معترضانه افزود: [امام چرا اینقدر تند گفته است؟] چون خوانش سعودی از اسلام، بزرگترین ضربه به اسلام است و من تعجبم از این سخن برخی آقایان این است که میگفتند ایران و عربستان دو بال اسلام هستند. یعنی باید به فرزندانمان تجاوز میشد تا صدایتان بلند میشد؟ در مورد این قضیه تعطیلی حج عمره برخی به علت منافعی که داشتند مقاومت کردند و آیت الله مکام شیرازی خیلی خوب به آن مسأله پرداخت و فرمودند که این اتفاق نباید رسانهای میشد و حال که چنین شده، باید تا آخر ایستاد.من درخواستم از مسئولان و مردم این است که ادبیاتتان را در مورد عربستان تغییر دهید، ادبیات باید حالت حمله به خود بگیرد. رهبری در مورد اسرائیل از چه ادبیاتی استفاده میکنند؟ سگ هار، حرامزاده؛ چرا؟ چون بچهکش است، عربستان نیز بچه میکشد. بنده عرضم این است که ما باید عربستان معاویهای و یزدی را از هم تفکیک کنیم. حضرت اباعبدالله حج واجب خودشان را قطع کردند، نهایت این است که دیگر شما را به حج راه ندهند، خب ندهند، مولای ما حسین است و مولای اینها یزید. تاریخ در حال تکرار است، کأنه همان اتفاقات در حال رخ دادن است، این واقعیت سعودیهاست و ما باید تغییر رویه دهیم.
نقش نهاد دینی عربستان در حمله به یمنرائفیپور در پاسخ به سوالی درباره نقش نهادهای دینی در کنار نهاد تصمیمگیر سیاسی در عربستان و نقش آن در جنگ علیه یمن گفت: عربستان بر مبنای وهابیت پیش میرود، ببینید اولین جایی که سکولاریزم پایهریزی و مستند شد در تورات است، در عهد عتیق دو تن از پیامبران بنی اسرائیل هستند که ما آنان را پیامبر میدانیم اما یهودیان آن دو را پادشاه قبول دارند نه پیامبر. آن دو نیز حضرت داود و سلیمان هستند، یعنی یهودیها این دو را به عنوان پادشاه و نه پیامبر قبول دارند.یا اینها نگذاشتند که پیامبران حکومت تشکیل دهند یا اگر تشکیل دادند سانسور کردند.برخی سؤال میکنند چرا اسرائیل سکولار است؟ مگر بر مبنای دین یهود شکل نگرفته است؟ [در پاسخ باید گفت] چون تورات اجازه نمیدهد فقیه [فرد دین شناس] حاکم شود، آنها بر مبنای فقه خودشان حکومت تشکیل دادهاند. شیعه این دوران را ۴۰۰ سال پیش گذرانده. یکی از دلایل مشکل اینها با جمهوری اسلامی ایران همین است [که حکومتی دینی با حضور فقیهان تشکیل داده است]. آنها کتابشان را تحریف کردهاند. جالب این است که عربستان نیز بر همین مبنا است، حاکم، آل سعود است و نهاد دینی هم آل شیخ؛ مثلا فتوای جدید آل شیخ مفتی وهابی این است که نگاه کردن به شبکه «الاصلاح» ( یک شبکه اهل تسنن و مخالف آل سعود) حرام است و این به معنای جاده صاف کردن برای حکومت سعودی است.وهابیت در حال توجیه و حمایت از آل سعود است، شما اگر بخواهید تمام قوانین حقوق بشری را یکجا زیر سؤال ببرید، عربستان کفایت میکند، برای جمهوری اسلامی ایران؛ عربستان بهترین فرصت است تا غرب را به چالش بکشیم؛ سفرا و رایزنان فرهنگی باید مدام این مسأله را بگویند.همین ایده در ایالات متحده نیز شکل گرفت؛ اوینجلیکالها (evangelical ) یا همان مسیحیان صهیونیست، اینها اولین مهاجران به آمریکا هستند، دانشگاه هاروارد را اینها به وجود آوردند، پیوریتنها (Puritan) بودند یعنی مخلصین و پرهیزکاران، کسانی که آمریکا رفتهاند میدانند، آمریکاییها بسیار بیشتر از اروپاییها مذهبیترند، اما بسیار زودتر از فرانسویها، سکولاریسم را به وجود آوردند، چرا که مسیحیت اوینجلیکال کاملا برگرفته از تورات است، اصلا نمیتوانند حکومت دینی تشکیل دهند. حکومت دینیشان نهایت این بود که مشاور دولتی باشند.اینها [وهابیها] جاده صاف کن حکومتها میشوند، زمانی که ملک عبدالله با (جرج) بوش (رئیسجمهور سابق آمریکا) مشروب خورد، علمای وهابی گفتند که یک جرعه ایرادی ندارد؛ یعنی پادشاه مبنای دین است و بر مبنای او باید دین تفسیر شود؛ من یاد «علی محمد باب» افتادم، او چیزهایی نوشته بود که با قواعد عربی جور در نمیآمد و اشتباه بود اصلا، بعد از او میپرسیدند که اینها مشکل دارد و او هم جواب میداد که نخیر قواعد عربی اشتباه است؛ درست همینهایی است که من نوشتم و شما ادبیات عربی را تغییر دهید.دقیقا کارهایی که یزید (لعنة الله علیه) انجام میداد، هر کاری میکرد، او هم با غربی (رومیها) دوست و هم پیمان بود، سعودیها هم یزید را کاملا قبول دارند و الگویشان اصلا او است، اگر مردم عربستان رفتار یزید را درک کنند، به سعودیها هم گیر میدهند که خب شما هم مثل او هستید.به نظرم باید با سعودیها هتاکانه صحبت کرد، بی پرده تحقیرشان کرد و آبرویشان را برد، این خیلی خوب است که برخی مسئولان نظام اینگونه راجع به آل سعود صحبت میکنند، نمونهاش مقام معظم رهبری که فرمودند، بینی سعودیها به خاک مالیده خواهد شد.ادامه جنگطبعا اینها دوست دارند که زود قائله را تمام کنند، آنها به خوبی میدانند که بالاخره داخل یمن مردم به این اجماع میرسند که باید یک مقابلهای بشود.
دلیل صبر انصاراللهیکی از دلایل عمده صبر و حلم انصارالله این است که اینها میخواهند تا از جبهه داخلی یمن خیالشان راحت شود؛ این طور نشود که در دو جبهه بجنگند.موضوع بعدی اینکه اگر فردا روز جنگ شروع شد، مردم یمن اینطور نگویند که جنگ شیعه و سنی است؛ انصارالله میخواهد با این صبری که در پیش گرفته مردم و قبائل را علیه عربستان تهییج کنند؛ به خاطر همین است که در تبلیغاتی که سعودیها دارند، مرتب تأکید میکنند که ما فقط داریم انصارالله را بمبباران میکنیم.حال مطمئن باشید با اولین موشک به ریاض، خیلی چیزها تغییر خواهد کرد. پروازهای خروجی از عربستان ترافیک خواهد شد، این سنت الهی است که یاغیها و قدرت مندان را با ضعفا از بین ببرد، چه بسا مشیت الهی است که ثروتمندترین کشور عربی به وسیله فقیرترین کشور عربی به زیر کشیده شود.حضرت امام خمینی (ره) تعبیر جالبی دارند. امام میفرمایند: مسأله ما با آل سعود بالاتر از این مسائل است و ما باید با همه قوایی که داریم، مسلمین با همه قوایی که دارند و دنیا آنهایی که به خدا اعتقاد دارند با تمام قوایی که دارند، باید با این مسأله محاربه کنند، با هر طوری که خودشان صلاح میدانند.امام حتی راه مقابله را به عهده خود مردم گذاشته و میگوید «هر طور خودشان صلاح میدانند». امام در مورد چه کسی اینگونه صحبت کردهاند؟ چرا؟ چون که چنین خوانشی از اسلام نباید شکل بگیرد.
جنگ نیابتی در یمن؛ اما یمن تسلیم نمیشودسعودیها نمیتوانند حمله زمینی انجام دهند، (امپراتوری) عثمانی تمام کشورهای عربی را گرفت، اما نتوانست یمن را اشغال کند، کوههای منطقه شمالی یمن، مانع بزرگی است. چاره کار چیست؟ چاره کار این است که دوباره همین تکفیریها به کمکشان بیایند، بشود مانند سوریه، یک جنگ شیعه و سنی راه بیندازد، گفتیم چرا انصارالله صبر میکند؟ یکی همین است که از ایجاد جنگ شیعه و سنی جلوگیری کند.در این باره یک مسأله تاریخی را بگویم که بسیاری از آن مطلع نیستند. در صدر اسلام دسته بندی مسلمانان پس از قتل عثمان ۵ گروه شکل گرفت:
یک: عثمانی؛ محب شیخین بودند و عثمان را قبول داشتند و حضرت علی (ع) را قاتل عثمان میدانستند؛ به اینها میگفتند عثمانی.
دو: شیعه؛ محب شیخین بودند، حضرت علی (ع) را قبول داشتند و عثمان را رد میکردند و میگفتند که عثمان فامیلهایش و «بنی ابی معیط» را بر گرده مردم سوار کرده است؛ به این میگفتند شیعه.
سه: اهل جماعت؛ اقلیت ناچیزی بودند که اهل تسامح بودند و میگفتند گیر ندهید، همه خوب هستند؛ اینها میگفتند اهل جماعت (حال این دسته اکثریت شده و اهل تسنن را شکل داده است).چهار: خوارج؛ کسانی بودند که شیخین را قبول داشتند و میگفتند کار که به عثمان و علی رسید کار خراب شد، اینها را «صهرینی» میگفتند که خوارج نیز از این دستهاند.پنج: رافضیها؛ کسانی بودند که میگفتند از ابتدا نیز علی (ع) بر حق بود که اینها را رافضی میگفتند و الان معادل شیعه امروز است.حالا نکته جالب اینجاست که ۹۵% سپاه حضر امیرالمؤمنین شیعه بودند یعنی شیخین را قبول داشتند؛ و معاویه خواست از این قضیه سوء استفاده کند و علی (ع) را در مقابل شیخین قرار دهد. نامه نوشت به حضرت امیرالمؤمنین و گفت: «به یاد داری شیخین همچون شتران تو را بسته بودند و برای بیعت میبردند؟» یعنی در اینجا خواست [با توهین و تحریک امام] بین حضرت علی (ع) و شیخین اختلاف را برجسته کند [تا سپاهیان امام علیه امام موضع بگیرند].حضرت در جواب معاویه فقط فرمودند: خواستی خوار کنی اما ستودی، اینکه کسی مظلوم واقع شود تقصیر او نیست؛ در ادامه حضرت میفرمایند، [دیگر پاسخ را ادامه نمیدهند و میگویند] اصلا به تو ربطی ندارد. یعنی حضرت [با هوشمندی] جلوی غرضورزی معاویه را گرفت، معاویه میخواست به لشکر امام بگوید که به فرماندهی کسی میجنگید که شیخین را قبول ندارد و لشکر را از حضرت جدا کند [اما ناکام ماند].عربستان نیز میخواهد فضا را به سمت تقابل شیعه و سنی در یمن ببرد، مردم یمن باید مراقب این باشند. پس عربستان سعودی چارهای ندارد جز اینکه استراتژی معاویه بن ابوسفیان را در پیش بگیرد و ما هم چارهای نداریم جز اینکه روش حضرت امیرالمؤمنین را در پیش بگیریم و مواظب فتنه انگیزی و اختلاف آفرینی سعودیها را باشیم.
کد خبر: ۶۴۷۱ تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
دشمن پررو و وقیح، انتظار دارد که ما اجازه دهیم آنها با دانشمندان و محققان ما درباره یک پیشرفت اساسیِ بومی و ملی گفتگو کنند اما مطلقاً چنین اجازه ای داده نخواهد شد
کد خبر: ۶۴۶۹ تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
ایران در حال استفاده از قدرت دریایی خود در خلیج فارس است تا نشان دهد هراسی از متحدان عرب واشنگتن ندارد.
به گزارش سایت تحلیلی خبری آوای دنا avayedena.com: به نقل از انتخاب،
رویترز نوشت: ایران در حال استفاده از قدرت دریایی خود در خلیج فارس است تا نشان دهد هراسی از متحدان عرب واشنگتن ندارد.
به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، کشتی های ایران اخیرا به یک نفت کش سنگاپور شلیک کردند و یک کشتی را نیز در تنگه ی هرمز متوقف کردند.
این حوادث با تلاش واشنگتن برای اطمینان بخشی به پادشاهان خلیج فارس همزمان شد که منافع خود را در صورت انعقاد توافق هسته ای در خطر می دیدند.
ایران همچنین کشتی امدادی به نام ایران شاهد به سمت یمن اعزام کرده است که موجب سخنانی تند از سوی عربستان شده است.
پس از تهدیدات ائتلاف عربی، تعدادی از مقامات نظامی ایران نسبت به وقوع جنگ در صورت حمله به کشتی امدادی تهران هشدار دادند.
یک مقام ایرانی که حاضر به افشای نامش نبود گفت: اقدامات اخیر ایران در تنگه ی هرمز یک پیام اشکار به عربستان سعودی دارد، هیچکس نمی تواند نقش کلیدی ایران را نادیده بگیرد.
وی افزود: چه اصلاح طلب، چه اصولگرا، سران ایران بر روی اطمینان یافتن از نفوذ ایران در منطقه توافق دارند.
وی اضافه کرد: امریکا و متحدانش در خلیج فارس انتظار نداشته باشند که قدرت ی منطقه ای مثل ایران در مقابل جلوگیری از ورود کشتی امدادی اش به یمن ساکت بماند.
کد خبر: ۶۴۶۳ تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
فناوری هسته ای ایران ، بازدارنده است چرا که توانسته محاسبات دشمن را تغییر داده و مجبور به تغییر رفتار کند.این وضعیت در عین حال که منافعی دارد می تواند به تهدیدهایی در آینده دامن بزند
کد خبر: ۶۴۵۸ تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
العالم - محمد مرسی رئیس جمهوری برکنار شده مصر با نشان دادن علامت معروف "رابعه " با انگشتان و لبخند، به صدور حکم اعدام خود توسط قاضی در دادگاه واکنش نشان داد.
سایت تحلیلی خبری آوای دنا avayedena.com:
به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، علامت بالا بردن چهار انگشت به نشانه پیروزی در مصر پس از آن باب شد که رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه به حمایت از مرسی و به یاد میدان رابعه الدویه چهار انگشت خود را بالا برد.
طرفداران مرسی به حمایت از او در تظاهرات خود عکسی را به دست می گیرند که در آن تصویر چهار انگشت نشان داده می شود که بالا برده شده است. بیشتر طرفداران مرسی نیز در فیس بوک از این تصویر به جای عکس واقعی خود استفاده می کنند.
دادگاه مصری دیروز (شنبه) برای محمد مرسی رئیس جمهوری معزول مصر و بیش از یکصد تن دیگر از متهمان قضیه فرار از زندان در جریان انقلاب 25 ژانویه 2011 مصردر زمان حاکمیت حسنی مبارک دیکتاتور سرنگون شده آن کشور ، حکم اعدام صادر کرد.
مرسی به سازماندهی برنامه فرار هزاران زندانی از جمله خود او متهم شده است.
نام یوسف قرضاوی شیخ جنجالی مصری مقیم قطر هم در میان محکومان به چشم می خورد که غیابا به اعدام محکوم شده است.
در اولین واکنش ها به حکم اعدام اولیه محمد مرسی، «اسامه» پسر او در صفحه فیسبوک خود حامیان اخوانالمسلمین را به اعتراض فرا خواند و نوشت: اخوانیها علیه این حکم قیام کنند!
همچنین «سامی ابوزهری» سخنگوی حماس حکم صادر شده اولیه در این خصوص را «تاسف بار» خواند.
ابوزهری حکم مذکور را سیاسی و نقطهای تاریک در تاریخ قضائی مصر توصیف کرد و افزود در این حکم حتی تعدادی از اسرا و شهدای مقاومت نیز به اعدام محکوم شدند.
وی تصریح کرد از احکام صادر شده در این باره نگران نیستیم و برخی از فلسطینیهایی که حکم علیه آنها صادر شده در طول زندگی خود وارد مصر نشدهاند.
یادآور می شود ، محمد مرسی از اعضای برجسته اخوان المسلمین در دوره دوم انتخابات ریاست جمهوری که در تاریخ ۱۷ ژوئن ۲۰۱۲ و مدتی پس از سرنگونی حسنی مبارک برگزار شد، دررقابت با ژنرال احمد شفیق به پیروزی رسید و به این ترتیب نام او به عنوان نخستین رئیسجمهوری پس از انقلاب ۲۰۱۱ و پنجمین رئیسجمهوری تاریخ مصر به ثبت رسید. از چالشهای پیش روی مرسی در دوران ریاستجمهوریش، اختلاف با فرماندهان عالیرتبه ارتش مصر در زمینه دخالت آنها در سیاست بود. مرسی همواره در سخنانش تأکید داشت ارتش تنها باید در خدمت دفاع از سرزمین مصر به کار گرفته شود.
چند روز پیش از اولین سالگرد تحلیف محمد مرسی، موجی از اعتراض ها علیه او به نام جنبش تمرد به نمایندگی محمد البرادعی شکل گرفت. معترضان مرسی را به تلاش برای گسترش اختیارات خود واخوان المسلمین متهم وخواهان کناره گیری او از قدرت و برگزاری انتخابات زودهنگام بودند. مرسی نیز گفته بودکه منتخب مردم است وکنارنمی رود. چند روز پس از اوجگیری اعتراض ها هفت تن از وزرای مرسی و نخست وزیر مصر، هشام قندیل، استعفاء کردند. در چنین شرایطی ارتش مصر در۱ژوئیه ۲۰۱۳ میلادی مهلت ۴۸ ساعته داده بود تااختلافات حل شوند در غیر این صورت مداخله خواهد کرد. مرسی واعضای بلندپایهٔ اخوان المسلمین مصر در پاسخ، این کار ارتش را دخالت درسیاست خواندند. ارتش مصر درشامگاه ۱۲تیر۱۳۹۲(به وقت ایران) پس از تمام شدن ضرب الاجل دو روزه اعلام کرده بود که بیانیهای صادر خواهد.
به این ترتیب محمد مرسی در ۱۲ تیر ماه ۱۳۹۲ (سوم ژوئیه ۲۰۱۳) طی کودتایی و بابیانیه فرمانده ارتش مصر عبدالفتاح السیسی و حمایت نماینده مخالفان دولت محمد البرادعی، شیخ الازهر شیخ احمد الطبیب و پاپ مسیحیان قبطی مصر پاپ تواضروس دوم از قدرت برکنار شد
طی همان بیانیه عدلی منصور، رئیس دادگاه قانون اساسی مصر به عنوان رئیس جمهوری موقت دولت انتقالی تعیین شد. چندین ساعت بعد محمد بدیع رئیس اخوان المسلمین مصر بازداشت و روز بعد آزادشد. همچنین۳۰۰ نفر از سران اخوان تحت تعقیب قرار گرفته و شخص محمد مرسی در گارد ریاست جمهوری بازداشت گردید.
در تاریخ ۲۱ آوریل ۲۰۱۵(۳۱ فروردین ۱۳۹۴) محکمه جنایی قاهره محمد مرسی را به جرم تحریک خشونتها بین نیروهای امنیتی اش و معترضان که منجر به مرگ سه نفر گردید به بیست سال زندان محکوم کرد.
کد خبر: ۶۴۵۲ تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
قوع یک سانحه در حین شادی طرفداران تیم پرسپولیس پس از پیروزی بر تیم فوتبال استقلال در جمعه شب باعث مرگ دو شهروند ماهشهری در استان خوزستان شد. سایت تحلیلی خبری آوای دنا avayedena.com :
مسوول مرکز فوریت های پزشکی و اورژانس شهرستان بندر ماهشهر روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این حادثه در ساعت 19 و 33 دقیقه با تماس مردمی به مرکز اورژانس ماهشهر اطلاع رسانی و یک دستگاه آمبولانس به همراه تجهیزات لازم به محل حادثه در بلوار کوثر اعزام شد.
قدرت کرد اضافه کرد: در این حادثه کنترل یک دستگاه خودرو سواری پراید از دست راننده خارج شده و با سه بانوی معلم که در حال پیاده روی در یکی از خیابان های فاز دو ماهشهر بودند برخورد کرد.
وی ادامه داد: با وجود تلاش های نیروهای اورژانس در این حادثه خانم ها علوپور و موسوی از معلمان دبستان سعدی این شهر جان خود را از دست دادند و یکی از مصدومان به بیمارستان حاجیه نرگس معرفی بندر ماهشهر منتقل می شود.
پس از پیروزی دیشب تیم پرسپولیس مقابل فوتبال استقلال و پایان تقابل سرخابی ها در لیگ برتر فوتبال کشور، بسیاری از طرفداران تیم پرسپولیس با هیاهو و شادی با خودروها و موتورسیکلت های خود وارد خیابان های سطح شهر شده و موجب اخلال در نظم و آسایش مردم شدند.
طرفداران تیم پرسپولیس در برخی شهرهای استان خوزستان از جمله اهواز نیز پس از پیروزی یک بر صفر سرخ پوشان پایتخت مقابل استقلال تهران به جشن و پایکوبی پرداختند.
این جشن ها سبب ایجاد ترافیک و اخلال در تردد خودروها در اهواز شد.
کد خبر: ۶۴۴۵ تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت:ما برای کمک به مردم یمن منتظر مجوز هیچ نهاد بینالمللی نخواهیم ماند، گفت: ما در یمن دخالت نمیکنیم و اگر دخالت میکردیم رژیم عربستان در همان هفته اول محو میشد.
سایت تحلیلی خبری آوای دنا avayedena.com
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، سیدحسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در سخنرانی پیش از خطبه نمازجمعه امروز تهران، با تأکید بر اینکه ما برای کمک به مردم یمن منتظر مجوز هیچ نهاد بینالمللی نخواهیم ماند، گفت: ما در یمن دخالت نمیکنیم و اگر دخالت میکردیم رژیم عربستان در همان هفته اول محو میشد.
وی ادامه داد: کسانی که در محافل بینالمللی شایعههایی میسازند میدانند که اگر ایران دخالت کند و تصمیم بگیرد از رژیم آل سعود چیزی باقی نمیماند ولی ما تنها کمک انساندوستانه میکنیم.
نقوی حسینی با تأکید بر اینکه کشتی نجات ایران قطعاً به یمن خواهد رسید و قلب تهدیدها را میشکافد، اظهار داشت: ما کشتی نجات را به یمن خواهیم رساند و اجازه بازرسی و یا متوقف کردن این کشتی را به هیچ قدرت ی نمیدهیم.
نقویحسینی همچنین با اشاره به تجاوز وحشیانه رژیم آلسعود به مردم یمن گفت: امروز جهان اسلام از ۲ سو تحت محاصره و جنایت است.
وی ادامه داد: از یک سو رژیم اسرائیل که با تجاوز به غزه و لبنان جنایت میکند و از سوی دیگر رژیم آل سعود که در کنار صهیونیستها گوشه دیگری از جهان اسلام را هدف قرار داده است.
«مردم یمن با انواع گلولههای غیرمتعارف روبرو هستند و خانه آنان ویران شده و آب و غذای آنان قطع شده است. آل سعود امروز در کنار رژیم صهیونیستی قرار گرفته و علیه ملتهای مسلمان جنایت میکند.»
وی افزود: وجدان جهانی باید پاسخگو باشد که چرا ملت یمن باید به خاک و خون کشیده شود.
نقوی حسینی با اشاره به سابقه تاریخی یمن و دخالتهای آشکار رژیم آل سعود در دورانهای گذشته در این کشور اظهار داشت: ملت یمن در سالهای قبل به مرور دست به دست هم دادند تا حکومتی مستقل بر سر کار بیاورند و این بزرگترین گناه مردم یمن از نگاه رژیم آل سعود است که نمیخواهند بیگانگان برای آنان تعیین تکلیف کنند.
نقوی حسینی ادامه داد: در گذشته یک حرکت انقلابی وحدتبخش در یمن صورت گرفت و این مسئله به آل سعود و دولت آمریکا که خود را کدخدای جهان میداند برخورد و در ادامه حرکت آمریکا و همپیمانانش و آل سعود به عنوان یک مثلث جنایتکار در برابر حرکت ملی یمن شکل گرفت.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی با اشاره به تجاوز ۲ ماهه رژیم آل سعود به مردم بیدفاع یمن گفت: رژیم آل سعود در این تهاجم از پیشرفتهترین سلاحها برای کشتار مردم یمن استفاده میکند و امروز سلاحهایی در یمن به کار گرفته میشود که برای اولین بار است در یک جنگ مورد استفاده قرار میگیرد.
نقوی حسینی کشتار بیش از 4هزار یمنی و مجروحیت هفت هزار نفر از مردم بیدفاع این کشور در تجازوات آل سعود را یادآور شد و اظهار داشت: همین مردم مجروح و شهید داده چنان مؤمن و استوار و انقلابی هستند که عصبانیت آل سعود را بیشتر کردند.
وی با بیان اینکه تا به امروز بیش از 900مکان عمومی در یمن با خاک یکسان شده، تصریح کرد: مکانهای عمومی بمباران شده توسط آلسعود مکانهایی است که آب شرب، برق و خدمات بهداشتی ارائه میکنند و امروز با نبود این امکانات یک فاجعه انسانی در یمن در حال رخ دادن است.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی با انتقاد از عملکرد سازمانهای بینالمللی در مقابل تجاوزات وحشیانه آل سعود به مردم یمن اظهار داشت: رژیم آل سعود در حیاط خلوت خود شاهد یک حرکت انقلابی به نام انصارالله است؛ این رژیم که یک حکومت مرتجع و عقبمانده است و هیچ یک از حقوق ملت خود را رعایت نمیکند قطعاً نمیتواند یک حکومت مردمسالار دینی را در کنار خود تحمل کند.
نقوی حسینی، افزود: این رژیم میداند که اگر مردم یمن بتواند یک حکومت مردم سالار را در کشور خود مستقر کنند پایههای حکومت آل سعود فرو خواهد ریخت و در این صهیونیستها نیز پشت آل سعود ایستادهاند چون آنها نیز از ایران و حکومت مردمسالار دینی ضربه خوردهاند و دیگر اجازه نمیدهند زیر دست حکومت دستنشانده آنها دوباره چنین اتفاقی رخ دهد.
در ادامه این سخنان نقوی حسینی اظهار داشت: نهادهای بینالمللی مدعی مبارزه با تروریسم و حقوق انسانی باید برای پایان دادن به این تجاوزات ناجوانمردانه یکپارچه به میدان آمده و از سیاست خود دست بردارند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: اگر به این تجاوزات پایان داده نشود، ما به نحو دیگری این تجاوزات را پایان میدهیم و جلوی آن خواهیم ایستاد.
وی با بیان اینکه پس از پایان یافتن تجاوزات باید بستر لازم برای گفتوگویی یمنی یمنی آغاز شود، افزود: بنابراین هیچ قدرت سلطهگری حق دخالت در یمن را ندارد و در این صورت مردم و گروههای یمنی باید مشکل خود را حل کنند.
نقوی حسینی با تاکید بر اینکه با اتمام تجاوزات باید بستر کمک رسانی به مردم یمن از سوی نهادهای بشردوستانه به هر شکل فراهم شود، تصریح کرد: جمهوری اسلامی معتقد است نهادهای حقوقی و کانونهای حقوقدان باید بر روی میزان، خسارت و جنایات رژیم سعودی در یمن کار و میزان آن را ارزیابی کنند تا در این صورت زمینه محاکمه رژیم آل سعود به عنوان جنایتکار جنگی فراهم شود.
این نماینده مجلس به آل سعود توصیه کرد که از سرنوشت صدام درس بگیرد و بر همین اساسی یادآور شد: در جنگ تحمیلی علیه ایران، آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان به صدام چراغ سبز نشان دادند اما با مقاومت ملت ایران صدام سیلی خورد و آمریکا پس از آن با حمله به عراق صدام را به گور فرستاد.
وی با تاکید بر این که سرنوشت آل سعود نیز همین خواهد بود، خطاب به آنها گفت: آنها شما را کمک میکنند که به ملت یمن حمله کنید اما فردا آتش آن دامن شما را خواهد گرفت و مفتضح میشوید.
نقوی حسینی با تاکید بر این که آل سعود جایگاه خود را در جهان اسلام را از دست داده است، خاطر نشان کرد: آنها در چشم ملت مسلمان نه خادمین حرمین بلکه خائن حرمین هستند.
سخنگوی کمیسیون امنیت مجلس خطاب به تیم مذاکره کننده کشورمان تاکید کرد: در مقابل ما دشمن ایستاده و باید چشم خود را باز کنید؛ آنها دشمنانی کینهورز، مزدور با سیاستدوگانه و نیت ناپاک هستند و نباید اجازه داد که به عزت و عظمت ملت ایران جسارت شود.
وی اظهار داشت: تیم مذاکره کننده باید در مذاکرات سرداری کند چراکه این ملت را پشت سر خود دارد و ما برای توافق خوب وارد میدان شدهایم.
نقوی حسینی با اشاره به ویژگی توافق خوب، خاطرنشان کرد: در توافق خوب حقوق هستهای ملت ایران و حق تحقیق و توسعه در علوم هستهای باید تماما حفظ شود.
این نماینده مجلس با تاکید بر این که بازرسیها باید تنها در چارچوب آژانس و مقررات بینالمللی انجام شود یادآور شد: تحریمها باید یک جا و بلافاصله بعد از توافق لغو شود و در غیر این صورت ملت ایران اجازه توافق نمیدهد.
وی گفت: بنده به عنوان یک نماینده مجلس به ملت ایران اطمینان میدهم که مجلس شورای اسلامی به دنبال تهیه طرحی جامع است که بتواند از همه حقوق ملت ایران حراست کند و از این رو مجلس اجازه نمیدهد توافقی به ضرر ملت ایران اجرا شود.
کد خبر: ۶۴۳۴ تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
غلامرضا تاجگردون: با اجرایی شدن طرح استانی شدن انتخابات مجلس موافق هستم چرا که این اقدام مانعی بر سر راه ورود پول های کثیف به عرصه انتخابات خواهد شد ،همچنین کمک فراوانی به تشکیل جریانات فکری و احزاب در کشور می شود
کد خبر: ۶۴۲۳ تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی نیروی دریایی ارتش، در چند روز گذشته، ناوهای آمریکایی و ائتلاف شبانه روز دور تا دور ناوگروه 34 نیروی دریایی ارتش پرسه می زدند که با هشدارهای محکم ناوشکن 72 (البرز) راه به جایی نبردند چراکه می دانستند هر اقدام آنها نقض حریم قوانین بین المللی است.
از روز گذشته حریم ناوهای البرز و بوشهر در پهنه آبهای خلیج عدن خالی از ناوهای رزمی ائتلاف شد و بوی فتنه به مشام میرسید.دریادلان ناوشکن البرز و ناو لجستیک بوشهر هوشیار و پای کار آماده مقابله با هر تهدید و تحرکی بودند که ناگهان از بلندگوهای البرز صدای اعلام جنگ به گوش رسید.رادارها و اتاق عملیات قایقی را رصد کردند که با سرعت تمام از سمت یمن به سوی ناوشکن البرز حرکت میکرد.به دستور فرمانده ناوشکن بلافاصله پرسنل البرز حالت عملیاتی گرفتند و تمام قبضه ها آماده شلیک شد.ناخدا یکم عرشه مصطفی تاج الدینی فرمانده ناوگروه 34 در خارج از پل فرماندهی ایستاد و با دوربین نظامی جزئیات این قایق را به فرمانده ناوشکن ابلاغ می کرد تا لحظه ای که تصمیم گیری کند.فرمانده ناوگروه با دوربین تعدادی تروریست را در قایق به صورت خوابیده دید که آماده تحرک خصمانه هستند و به فرمانده ناوشکن ابلاغ کرد که هرگاه آدم های داخل قایق تنها یک حرکت نابجا انجام دادند دستور آتش را صادر کند.ناخدا سوم عرشه حسن مقصودلو فرمانده ناوشکن البرز گفت: تروریست ها اگر لحظه ای غفلت می کردند با چند گلوله اول البرز از بین می رفتند.وی افزود: دریادلان ارتش هر لحظه آماده دفاع از حریم ایران اسلامی و منافع آن هستند.قایق که معلوم نبود انتحاری است یا با خود قبضه های دوش پرتاب یا آر پی جی دارد اما مشخص بود که حرکت او کاملاً خصمانه است و تروریست ها منتظر فرصتی هستند که ضربه ای به ناوشکن البرز بزنند.قایق با دیدن پرسنل آماده البرز و هدف گیری قبضه ها در فاصله یک مایلی ناوشکن به شک افتاد و تصمیم گرفت پا به فرار بگذارد.کارشناسان نظامی در ناوگروه 34 اقدام ناوشکن البرز علیه حرکت خصمانه قایق را که بدون شلیک گلوله ای تروریست ها را فراری دادند بهترین تصمیم در لحظه این نوع عملیات در آبهای بین المللی خواندند؛ چرا که احتمال می رود این تروریست ها دست نشانده کشورهای بیگانه و ائتلاف غربی - عربی باشند که بخواهند هم با حرکتی تروریستی و خصمانه ضربه ای به ایران اسلامی و حضور آن در آبهای بین المللی بزنند و هم بهانه ای بدست بگیرند که بتوانند به وسیله آن علیه ایران اسلامی جنگ رسانه ای کنند.البرز و بوشهر با قدرت همچنان در خلیج عدنند و مدافع منافع ایران اسلامی در پهنه آبهای بین المللی هستند.
کد خبر: ۶۴۱۷ تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: فکر و تجربه پیشکسوتان در حل معضلات و مشکلات آموزش و پرورش بسیار موثر است.
سایت تحلیلی خبری آوای دنا avayedena.com: سید رحیم میرشاهولد ظهر امروز در دومین همایش پیشکسوتان و چهرههای ماندگار فرهنگی آموزش و پرورش استان همدان، اظهار داشت: در کشورهای توسعه یافته بحث استفاده از تجربه و خرد افراد بازنشسته و بهرهگیری از تجربیات آنان مسئله مهمی است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش و مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش گفت: تجربیات بازنشستگان آسان،کم قیمت و به سادگی به دست نیامده است که به سادگی فراموش شود زیرا یک حرکت فیزیکی نبوده و یک حرکت معنوی و درونی است که باید از آنان به خوبی استفاده شود.
وی تصریح کرد: متاسفانه در نظام اداری کشور سازگارهای اندکی وجود دارد که بتوان از نیروهای بازنشسته استفاده کرد.
میرشاهولد در پاسخ به سوالی که آیا کاری که آموزش و پرورش صورت میگیرد استانداردهای لازم برای حیات نسل نو را در بر دارد، گفت: متاسفانه آنچه در تعلیم و تربیت کشور رخ میدهد ناراضی کننده است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نقش موثر پیشکسوتان و بازنشستگان فرهنگی، گفت: فکر و تجربه پیشکسوتان در حل معضلات و مشکلات آموزش و پرورش بسیار موثر است.
وی با انتقاد از نقش مدارس در جامعه کنونی عنوان کرد: مدرسههای ما محلی برای تربیت دانش آموزان برای ورود به دانشگاهها شده است و دانشآموزان با مسائل تربیتی و اخلاقی کمتر آشنا میشوند.
مشاور وزیر آموزش و پرورش افزود: مشکل دیگر نظام آموزش و پرورش ما این است که در مدارس مغز ورزی صورت نمیپذیرد به طوری که دانشآموزان قدرت حل مسئله را در خود تقویت نمیکنند در صورتی که باید به فرزندان اجازه نقد و بازگو کردن ایدهها داده شود.
وی بیان کرد: نبود دلورزی مشکل دیگری است که در مدارس ما وجود دارد که معلمان و مسئولان مدارس باید مهرورزی را به فرزندان آموزش دهند، زیرا خوب فکر کردن باعث خوب عمل کردن میشود.
به گزارش جهان، در پایان این همایش برخی از پیشکسوتان با اهدای لوح تقدیر و هدیه تقدیر به عمل امد.
منبع/تسنیم
کد خبر: ۶۴۱۳ تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
پرهیز در استفاده از قندهای ساده نظیر قند، شکر، مربا، نوشابه، شکلات نیز در حفظ آرامش و تمرکز افراد تأثیر دارد
کد خبر: ۶۴۰۶ تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
عباس عبدی میگوید: به نظرم آقای هاشمی اگر مخالف بازداشت من بود، هم از ماجرا مطلع میشد و هم حتماً جلوی این کار را میگرفت البته شاید بگویند مطلع نبودند که این خیلی بدتر است.
به گزارش سایت تحلیلی خبری آوای دنا avayedena.com:
عباس عبدی عضو در گفتوگویی با نشریه اصلاحطلب اندیشه پویا مباحث مختلفی را درباره تسخیر سفارت آمریکا، زندانی شدن در دوران ریاستجمهوری هاشمی، وقایع دولت خاتمی، انتخابات سال 84 و نیز روی کار آمدن دولت روحانی مطرح کرد که بخشهایی از این مصاحبه در ادامه میآید:*شاید این یک خوش خیالی است که برخی فکر میکنند همه مشکلات ما به دلیل نداشتن رابطه با آمریکاست همچنان که عدهای هم در مقابل این ذهنیت فکر میکنند همه بدبختی ما از وجود احتمالی چنین رابطهای است.*در موضوع تسخیر سفارت آمریکا باید چه کسی گرفته میشد؟ کارتر؟ کسی که در سفارت آنها کار میکند مثل همان سرباز جنگی است و در گروگانگیری هم همان اتفاقی میافتد که در جنگ.*آنهایی که امروز میگویند مخالفیم جدی نگیرید، آقای دکتر یزدی که در آن زمان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی بود و منطقاً باید به لحاظ حرفهاش با این کار مخالفت میکرد مدعی است من اولین کسی بودم که زنگ زدم و از این کار (تسخیر سفارت آمریکا) حمایت کردم. ولی الآن میگوید مخالفم.*آن کسی که مخالف تسخیر سفارت بود هم باید توضیح دهد که چرا نتوانسته در عقلانیت جمعی تأثیر بگذارد، من در ماجرای تسخیر سفارت اگر هم تقصیری قائل باشد برای کسانی قائلم که تجربه داشتند و در دولت بودند و بد عمل کردند نه برای دانشجویان.*در ماجرای تسخیر سفارت قدرت با مرحوم بازرگان بود، شما باید آن اتفاق را با 78 مقایسه کنید. مرحوم بازرگان تا حدی میشود معادل رئیس دولت اصلاحات، دانشجوها هم همین دانشجویان هستند و نیروهایی هم موافق دانشجویانند و نیروهایی مخالف. چنین چیزی نیست که هدف از تسخیر سفارت سقوط دولت بازرگان بوده باشد.
اشغال سفارت هنوز یک مسئله سیاسی روز است*یک دلیل که نمیتوان درباره اشغال سفارت بحث دقیق و بیطرفانه کرد این است که این موضوع به مقوله تاریخ تبدیل نشده و مسئله اشغال سفارت هنوز یک مسئله سیاسی روز است. به این دلیل نمیتوانید خیلی جدی به آن بپردازید.*کار در وزارت اطلاعات خیلی با روحیات من سازگار نبود، استعفاء هم ندادم و یک روز دیگر نرفتم خیلی افراد دیگر هم بیرون آمدند شاید من اولین نفر بودم که سال 64 بیرون آمد و اصلاً کسی پیگیری نکرد وقتی هم که به حسابداری نرفتم یعنی همه چیز تمام شده بود.*من در جنگ حضور نداشتم من کلاً به دلایل فیزیکی جنگ نرفتم، هم گوشم در صورت صدای زیاد کر میشود و هم معاف هستم، خصلت و روحیه نظامی هم ندارم. اول انقلاب زمانی که ترور زیاد بود مدتی اسلحه دستم بود اما خیلی زود کنار گذاشتم و فکر کردم اصلاً نمیتوانم از آن استفاده کنم و یکی دیگر را هدف بگیرم.*یکی از دلایل حذف آقای خوئینیها از مرکز تحقیقات استراتژیک این بود که شاید آقای هاشمی فکر میکرد که این مرکز کارش این است که سیاستهای برنامه اول را تئوریزه کند، یک بار جلسهای بود و مرکز نظری را به آقای هاشمی انتقال داد، ایشان برای کوچک کردن گفت که این حرفها ژورنالیستی است، مرکز تحقیقات و روزنامه سلام در ذهن آقای هاشمی یکی شده بود و دیگر ادامه دادن معنا نداشت.*مسئله آقای موسوی خوئینیها با آقای هاشمی به خاطر این بود که سروکله یک روزنامه منتقد به مدیرمسئولی ایشان به نام سلام پیدا شده بود من مشکلی با ماندنم (در مرکز تحقیقات) نداشتم، من آقای روحانی را هیچ وقت ندیدم فقط آقای مهاجرانی را جای من گذاشتند و من تبدیل شدن به یک پژوهشگر عادی تا اینکه سال 72 به زندان افتادم و فردایش آمده بودند و ماشین بردند بعد از زندان دوباره سر کار رفتم اما بعد از مدتی گفتند تسویه کن و من هم تسویه کردم.*مجلس سوم که تمام شد یک عده را بازداشت کردند به سلام هم کشیده شده بود و یکی را گرفتند این احتمال را میدادند که شاید اتفاقی بیفتد اما این اتفاق خیلی زودتر از تصورم رخ داد؛ معمولاً یادداشتهای سلام به نام نبود و نویسنده خاصی نداشت و به پای کل سلام نوشته میشد. شاید برخی بیشتر از «الو سلام»ها عصبانی میشدند.
بر اساس دستور وزارت اطلاعات فلاحیان بازداشت شدم*نهایتاً بر اساس دستور وزارت اطلاعات آقای فلاحیان بازداشت شدم. ربطش هم برمیگردد به بیماری آقای منتظری که برای درمان تهران آمده بودند و خبری که در سلام زده بود بعدش من را گرفتند من اساساً حکم بازداشت نداشتم.*من نمیخواهم انگیزه آقای هاشمی را بدانم اما حتماً وزارت اطلاعات قدرت ی برای این اقدام داشت و بر همین اساس کارهایی کرده بود و برایش کف زده بودند.*به نظرم آقای هاشمی اگر مخالف بازداشت هم بود هم از ماجرا مطلع میشدند و هم حتماً جلوی این کار را میگرفت البته شاید بگویند که مطلع نبودند که این خیلی بدتراست. آقای هاشمی خودش میتوانست برخورد کند و توضیح بخواهد. دیوان عالی کشور نوشته که من سه روز بدون حکم بازداشت زندانی بودم.*سؤال: برخی منتقد شما و اکبر گنجی بودند و میگفتند با این مواجهه هاشمی را به اردوگاه راست هل میدهید؛ عبدی: آقای هاشمی اصلاً همانجا بود کسی نمیخواست ایشان را به آنجا بفرستد اتفاقاً کارهایی که شد ایشان را آورد این طرف و الا ایشان آن طرف بود.*اصلاً کسی آقای هاشمی را به آن طرف هل نداد آقای هاشمی بچه نیست که بتوانید ایشان را به این طرف و آن طرف هل دهید. مصاحبه ایشان با همشهری را در جریان انتخابات مجلس ششم خواندهاید؟ نزدیکان ایشان مثل آقای عطریانفر چقدر در آن دستکاری کرده بودند آخرش هم آنطور در آمده بود آخرش هم با دستکاری نتوانستند مواضع آن گفتوگو را جمع و جو کنند؛ آن نوع آمدن علیه این طرف بود نه علیه آن طرف، اصولاً سرلیست آنان بودند. شما موضع امروز ایشان را رها کنید. در چنان شرایطی چرا نباید انتقاد میشد.*سؤال: به نظر شما سال 92 آقای هاشمی با کاندیداتوری خود گرهای باز نکرد؟ عبدی: ایشان آمده بود که رد صلاحیت شود تا موج ایجاد شود؟ آقای هاشمی باید کسی باشد که رد صلاحیت شود؟ باید کارش به اینجا بکشند؟ موج به دلیل بیکفایتی و مشکلات دیگر ایجاد شد. این حرفها برای سیاست زده میشود نه برای تحلیل واقعی. آقای هاشمی اگر کنار رفته بود، اگر نمیرفت در مجمع تشخیص مصلحت بالای دست رئیسجمهور منتخب در سال 76 بنشیند در مواقعی که این مملکت گرفتار میشد میتوانست گره را باز کند.* آقای هاشمی صریحا نمیگوید نگاهم تغییر کرده است، هاشمی آن روز با هاشمی امروز فرق میکند من میتوانم از آن زمانش انتقاد کنم و برای امروزش کف بزنم.*اگر به سال 84 برگردیم به هیچ وجه برای ایجاد اجماع بر سر آقای هاشمی تلاش نمیکنم برای آنکه آن اجماع کمکی به حل مشکل نمیکند.*سؤال: چرا امروز آقای هاشمی در این موقعیت متفاوت از آن روز ایستاده است؟ عبدی: برای اینکه اصلاحطلبان بیخاصیت هستند. اصلاحطلبان اگر قوی بودند کسی به آقای هاشمی این حد که الآن هست کاری نداشت.*رفقای ما با اولین شکست شبیه لشکر شکستخورده شدند و به جای این که به گذشته برگردند با همدیگر دعوا کردند، شروع کردند علیه رئیس مجلس حرف زدن و این مسیر تا انتخابات 84 ادامه پیدا کرد. منشأ شکست 84 رفتن به کار غیر جبههای بود.*یکی از کارهای من این است که کلیشههای ذهنی را مورد سؤال قرار دهم. هر موقع میگفتید این کار را بکنید آن کار را نکنید، میگفتند سرمایه اجتماعیمان را نباید از طریق اقدامات مسالمتجویانه از دست بدهیم اما نتیجه چه شد؟ نتیجه این شد که بخش قابل توجهی از نیروهای رادیکال اینها خارج نرفتند بلکه زیر چتر ندا رفتند.*پس اینطور هم نیست که جریان اصلی در جامعه خواهان افزایش مطالبات رادیکال باشد. علت اینکه مطالبات رادیکال میشد این بود که میدیدند مطالباتشان در سطح 10 درصد انجام نمیشود و آن را در سطح 20 درصد و بیشتر مطرح میکردند اما اگر رئیسجمهور همان 10 درصد را به انجام میرساند. آنها هم همانجا میایستادند. در 92 زیر چتر یک نامزدی که عضو جامعه روحانیت و سخنران بیست و سوم تیر بود آمدند آیا کسی میگوید چرا این کار را کردهاید؟ با افتخار هم با این مشی حمایت میکنند.*انتخاب آقای روحانی قضیهاش فرق میکند به نظر من اصلاحطلبان بر حسب یک راهبرد مشخص به این نتیجه نرسیدهاند چون بخش قابل توجهی از اصلاحطلبان تا ساعت 4 بعد از ظهر روزی که ثبت نام تمام شد منتظر بودند کاندیدای خودشان نامزد شود.*اساساً کسانی که اینقدر مدعی هستند که میگویند ما بودیم که آوردیمش حالا هم باید مشارکت کنند اما کاری ندارم که آنها میخواهند سرمایهشان را پای روحانی بیاورند یا نیاورند اشکالی ندارد که نیاورند به شرطی که از تصمیمی که میگیرند دفاع کنند و به مردم توضیح دهند که مواضعشان چقدر در پیشرفت امور مؤثر است.*من معتقدم چیزی که اصلاحطلبان میدهند خیلی کمتر از دستاورد با ارزشی است که میتوانند بگیرند، همان چیزی را که دارند اگر به دولت کمک کنند به ازایش بیشتر گیرشان میآید و به اهدافشان نزدیک میشود.
اصلاحطلبان قدرت شان در جامعه تضعیف شده و توان بسیجیشان از بین رفته است*در شرایط کنونی اگر قالیباف هم رئیسجمهور میشد با اینکه در جناح مقابل است اما اگر همینطور مذاکرات 1+5 را پیش میبرد از او حمایت میکردم چون فارغ از دعواها معتقدم امروز مهمترین مسئله این است که تنشهای بینالمللیمان به خطر جنگ منتهی نشود. بنابراین میگویم که باید سرمایه سیاسی و اجتماعیمان را با احتیاط کامل پشت دولت قرار دهیم.*امروز اصلاحطلبان قدرت شان در جامعه تضعیف شده و توان بسیجیشان از بین رفته است. وقتی یک رئیسجمهوری به نام شما بالا آمده باشد متفاوتی است با زمانی که یک رئیسجمهور از دل اصولگرایان برآمده باشد؛ خارج از چارچوب موازنه قوا نباید حرف زد.
کد خبر: ۶۳۹۶ تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به اینکه میزان باروری کلی در کشور ۱.۸ درصد است، گفت: سالانه ۴۴۰ هزار فرصت فرزندآوری از دست میرود.
سایت تحلیلی خبری آوای دنا avayedena.com:
به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو» محمد اسماعیل مطلق در همایش ترویج ازدواج سالم در جوانان که در سالن اجتماعات دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد، اظهار کرد: این میزان شامل 410 هزار فرصت فرزندآوری در زنان ازدواج نکرده، 10 هزار فرصت بر اساس فوت همسر و 20 هزار فرصت بر اثر طلاق است.
وی با بیان اینکه هم اکنون 6میلیون و 600 هزار زن 15 تا 49 ساله ازدواج نکرده در کشور وجود دارد، گفت: با توجه به بررسی انجام شده از سال 1385 تا 1393، میزان ازدواج در کشور هر سال نسبت به سال پیش از آن کمتر شده که بر اساس آخرین آمار، آمار ازدواج در سال 93 در کشور حدود 40 تا 45 هزار ازدواج نسبت به سال 92 کاهش یافته است.
وی با اشاره به افزایش آمار طلاق در کشور گفت: 14.2 درصد طلاق ها مربوط به یک سال اول زندگی و 50 درصد مربوط به پنج سال اول زندگی است.
وی اضافه کرد: در کشور ما سالانه یک میلیون و 750 هزار بارداری اتفاق میافتد که یک میلیون و 530 هزار مورد منجر به فرزندآوری و 220 هزار منجر به سقط جنین می شود.
مطلق، با اشاره به اینکه تاخیر در ازدواج، فرزندآوری و ناباوری و سن مادر از شاخص های مهم باروری است اظهار کرد: قدرت باروری با افزایش سن به ویژه پس از 35 سالگی کاهش می یابد.
مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به چالش ها و عوامل تاثیرگذار بر نرخ باروری کلی اشاره کرد و گفت: افزایش میانگین فاصله تولد نخستین فرزند و ازدواج، افزایش میانگین فاصله بین تولد فرزند اول و دوم و فرزند دوم و سوم، افزایش قصد تک فرزندی و تاثیر آسیب های اجتماعی بر ازدواج سالم از جمله این چالش ها است.
وی اضافه کرد: با توجه به بررسی انجام شده در دنیا از نظر جمعیت شناسان، زمانی که میزان باروری کلی به زیر حد جایگزینی یعنی دو و یک دهم برسد یک تهدید است و باید در جهت ارتقای نرخ باروری تلاش شود.
مطلق با اشاره به سیاستهای ابلاغی کلی جمعیت توسط رهبر معظم انقلاب ادامه داد: پس از ابلاغ این سیاستها دو کارگروه در کشور تشکیل شد که یکی از آنها شامل برنامه های جمعیت، چالش های جمعیت، ازدواج و طلاق است که از سال آینده پس از اتمام برنامه پنجم توسعه وارد گام جدید خواهد شد.
وی با اشاره به رویکردهای وزارت بهداشت در راستای ارتقای نرخ باروری کلی گفت: تهیه و تدوین محتواهای آموزشی با تاکید بر آموزش مهارتهای زندگی و تدوین محتواهای جدید بر اساس نیاز نوجوانان و جوانان در راستای خانواده و همسرگزینی، ارتقای مشاوره هنگام ازدواج و پس از ازدواج با تاکید بر مهارت های زوجین و سلامت جنسی از جمله این رویکردها است.
وی افزود: تلاش دستگاه های دخیل در امور فرهنگی برای تقویت نگرش جامعه، برنامه ریزی برای کاهش متوسط سن ازدواج و تعهد دستگاه اجرایی کشور نسبت به تامین مقدمات لازم برای ازدواج از جمله رویکردهای بخشی و بین بخشی است.
کد خبر: ۶۳۹۳ تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
امیدواریم، جزییات این طرح هیچگاه رای نیاورد و اگر خدای ناکرده مهر تایید مجلس را گرفت شورای محترم نگهبان مقابل این جفای بزرگ به جمهوریت نظام را بگیرد
کد خبر: ۶۳۹۲ تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
ما جامعه تحصیل کرده و هنرمند ضمن محکوم کردن این حرکت ضد انسانی و ضد اخلاقی آل سعود و اربابش آمریکا،از تیم مذاکره کننده ایران می خواهیم نهایت دقت را در طرح دسیسه های تیم های مذاکره کننده از جمله آمریکای هفت خط و خال و موزی را داشته باشند
کد خبر: ۶۳۸۹ تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
در استان ما جامعه هنری شناخته نشده و اطلاعات از هنرمندان خیلی محدود است و پرونده یا سایتی برای ثبت سوابق وجود ندارد
کد خبر: ۶۳۶۹ تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
همنبیگی میدانست که در روزگارانی نه چندان دیر، این سرزمین در تسخیر ایلات بود؛ ایل افشار، ایل زند و ایل قاجار. پس بر آن شد تا ایل را با رویکردی نوین متحول کند
کد خبر: ۶۳۶۵ تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت:اگر امروز خواهر حزباللهی ما اصلاحطلبان را ضد ولایت فقیه معرفی میکند برای عملکرد ضعیفی است که ما داشتیم
کد خبر: ۶۳۳۹ تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۱۱
حضرت آیتالله خامنهای در دیدار جمعی از کارگران سراسر کشور فرمودند: کلید حل مشکلات اقتصادی در لوزان و ژنو و نیویورک نیست، در داخل کشور است
کد خبر: ۶۳۲۶ تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۰۹